Ferenczi György

Árufuvarozási csomópontvezető,

Nyíregyháza

szszb_18-42_ferenczi_gyorgy.jpgFerenczi György ezerkilencszázötvenegyben született Nyírbátorban egy ötgyermekes családban, s a jövője szinte már ekkor eldőlt, hiszen édesapja 43 évnyi szolgálatot követően ment nyugdíjba a MÁV-tól. A tartalékos állomáskezelőt már általános iskolás korában elkísérte számos munkahelyi útjára, így elmondhatjuk róla: szinte az anyatejjel szívta magába a vasúti életérzést, ami később hivatástudattá érett benne.

Középiskolás éveit a szegedi vasútforgalmi technikumban töltötte, s külön büszke rá, hogy minden segítség nélkül jutott be a népszerű intézménybe. Érettségi után a nyíregyházi állomásra került rendezési jegyzékírónak, ám nemsokára bedobták a mély vízbe is. Ezerkilencszázhetvenegyben, 20 évesen a debrecen-nyíregyházi párosvágány építésénél vezető váltókezelőként számos, jóval idősebb beosztottal kellett szót értenie – sikerrel tette.

Néhány esztendő alatt sok területen bizonyított. Volt menesztő forgalmi szolgálattevő, vonatmenesztő segédirányító, segéd ktg-s, sőt, elsőként a nyíregyházi segédtisztek közül külső forgalmi szolgálattevő. Ezerkilencszázhetvenhatban szerzett felsőfokú szakmai képesítést a budapesti forgalmi kereskedelmi tisztképzőn, s az akkor már családos szakembert az ország nyugati végpontján, Rajkán várta állásajánlat és szolgálati lakás.

Népes családját 1972-ben alapította, amikor Katalinnal házasságot kötött. Három gyermekük született: a fiú, György, Nyíregyházán él, a nagyobbik leány, Katalin, Győrben telepedett le, s máris megajándékozta a nagyszülőket az első kis unokával, Kevin Alexanderrel, míg a kisebbik leány, Andrea, jelenleg Nyíregyházán középiskolás.

Rajkán másfél éven keresztül volt rendelkező forgalmi szolgálattevő, s mivel időközben elvégezte a forgalmi oktatótiszti tanfolyamot a fővárosban, tanított is. 1979-ben azonban, mivel az időközben megszülető gyermekek nehezen bírták elviselni az ottani szeles-huzatos klímát, visszaköltöztek Szabolcsba.

Noha Nyírbátorban telepedtek le, bejárt Nyíregyházára dolgozni, ahol először külsős forgalmi szolgálattevőként állt munkába. 1981-ben a megyeszékhely rendelkező forgalmi szolgálattevője lett, ami azt jelentette, hogy az állomáson megforduló összes vasúti jármű forgalmának szervezése, irányítása, bonyolítása a feladatai közé tartozott. Négy és fél évig dolgozott ebben a kifejezetten nehéz munkakörben, hiszen akkoriban még 1200 kocsi ki- és befutását kellett felügyelnie naponta. Eztán állomási tartalékos lett, ami szinte naponta változó feladatokat adott neki. Ezerkilencszáznyolcvanhatban Tarcal állomásfőnöke lett. A fuvaroztató partnerek és kollégák megelégedésére töltött el itt hét szép munkás esztendőt, ami számos ismeretséggel gazdagította, s közben a főnöki tanfolyamot is elvégezte. Még ma is visszajár a zempléni településre, ahol szeretik és megsüvegelik.

Ezerkilencszázkilencvenháromban azonban visszautasíthatatlan ajánlatot kapott: teljesítménye alapján főiskolai végzettség nélkül lehetett a nyíregyházi állomásfőnök kereskedelmi helyettese. Tarcali vonzódása miatt egy hét gondolkodás után mondott igent, s a tanulmányokat eztán pótolta: 1998-ban diplomázott a győri Széchenyi István Főiskola vasúti vállalkozói szakán mint műszaki menedzser.

Az ő feladata volt a megyeszékhely kereskedelmi területén folyó tevékenységek szervezése, irányítása, ellenőrzése. 2001-ben az akkori vasúti reform következtében a Nyírségi Árufuvarozási Központ vezetője lett, azaz Szabolcs-Szatmár-Bereg teljes árufuvarozásáért felelt, az úgynevezett Záhony Portot kivéve, de Hajdú-Bihar és Borsod-Abaúj-Zemplén egyes területeit is beleértve. 2003-ban újabb reform, vagy másképpen racionalizálás következett, így lett a Nyíregyházi Árufuvarozási Csomópont vezetője gyakorlatilag ugyanazokkal a feladatokkal, de csökkentett munkáltatói jogkörrel.

Ferenczi Györgynek a munkája a hobbija, a szabadidejét azonban szívesen tölti a konyhában, s szaftos ételkülönlegességeivel, számos alkalommal kényeztette már családját és baráti társaságát. Persze munkáját is többször elismerték már: több ízben kapta meg a szakma ifjú mestere és a kiváló dolgozó kitüntetést, a rendszerváltozás után, pedig igazgatói dicséretet is kapott.

Mint jó szándékú kritikával mondja, harminöt évnyi szolgálat után fájdalmas számára látni a vasút mostani állapotát, s azt, hogy egyre inkább kiszorulnak a fuvarozásból. Hiányolja a felelősségtudatot a fiatal kollégákból, ám a negatívumok ellenére szeretné a számára oly kedves MÁV-nál befejezni a pályafutását, mégpedig úgy, hogy a ma még eléggé átláthatatlan reformfolyamatokhoz ő is aktívan hozzájáruljon. Noha e téren elég nagy a bizonytalanság, Ferenczi György úgy véli, számára az a legfőbb megnyugvás, hogy tiszta a lelkiismerete az elmúlt három és fél évtizedes, sokszor megszállottként végzett szakmai munkájáért, s hogy sokakkal ellentétben nyugodtan alszik.

(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 18. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése

Csend a sziklák tövében

Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető  világunk   tele  van  meglepetéssel,  olyannyira,  hogy  belefér  bármilyen  szokatlan  torz,  pszicho,  sci fi,  csak  rettentsen! Nehéz  elhatárolódni,  nehéz kimaradni,  így  azután     egyszer... Tartalom megtekintése