Gerda István

Igazgató,

Nyíregyháza

szszb_22-50_gerda_istvan.jpgMinőségi Díjjal ismerte el az EFQM szervezete a Nyírtávhő Kft. 2006. évi tevékenységét. A rangos nemzetközi díj mögött a kiválóságért vállvetve küzdött nemcsak a menedzsment, hanem az egész dolgozói kar, beleértve az adminisztratív és a fizikai munkásokat egyaránt. A tények, a számok mögött azokról az értékekről beszélgetünk Gerda István igazgatóval, amelyek elvezethettek a Minőségi Díjhoz.

Precízen meghatározott adatokra épülő vállalati világunkban azok lesznek a legjobbak, akik fejben is a toplista tetejét célozzák. Összehasonlításul egy sportpélda: az olimpiai aranyérmet az nyeri, aki lélektanilag is a legjobbnak bizonyul.

Szakmailag megalapozott, folyamatos munkával láttak hozzá az évek során az üzemeltetés, a fejlesztés mindennapi teendőihez. Később ehhez csatlakozott a minőség iránti elkötelezettség. Tették mindezt úgy, hogy ne csupán a menedzsment szándékát vagy éppen az aktuális divatot tükrözze a törekvés, hanem egyidejűleg akarták a szolgáltatás minőségét emelni, ezáltal a fogyasztók megelégedését szolgálni. A Nyírtávhő Kft.-t mint gazdálkodó szervezetet is gazdaságosan, költségtakarékosan akarták üzemeltetni. S nem mellékesen tűzték ki célul azt is, hogy a tulajdonos, a nyíregyházi városi önkormányzat elégedett legyen velük.

A cégstratégiát már évekkel ezelőtt úgy alakították, hogy az eredményes gazdálkodásba beépítsék a minőségbiztosítást. 2003-ban megmutatkozott a megelőző öt év jegyzett eredménye: a közepes szolgáltató cégek kategóriájában Nemzeti Minőségi Díjat vehettek át. A távhőszektorban a nyíregyházi cég részesült először ilyen magas elismerésben. Ez a díj magába foglalta a kulcsfolyamatok fejlesztését, a humán erőforrás menedzselését, figyeltek a pénzügyi folyamatokra, kézben és karbantartották ezeket. A tulajdonossal is, és saját berkeikben is időarányosan, rendszeresen értékeltek. 2004-ben már európai szinten mérették meg magukat. Az EFQM Kiválóság Díját ugyanis azok pályázhatják meg, akiket az előminősítő bizottság is javasol. A 2005-ös évben szép csendben fejlesztettek, majd 2006-ban döntöttek a díj megpályázásáról. Ez a szakmában már a teljesítőképesség határán, kiváló minőségben végzett szolgáltatói tevékenységet feltételez.

Mint arról Gerda István nem kis büsz­keséggel tesz említést: minden alkalmazott magáévá tette a közösség által megfogalmazott célokat. Így aztán a svájci, német, lengyel és holland szakértőkből álló bizottság tagjai – akik egy héten át a helyszínen tanulmányozták a kiválóság feltételeit – tapasztalhatták, hogy nem csupán egy szűk kör dolgozik tudatosan, hanem a célcsoportokból tetszőlegesen kiválasztott alkalmazottak is érezték és érzékeltették a nemzetközi bizottság tagjaival, hogy ők egy szervezet felelősen tevékenykedő dolgozói. Tudják, hogy illeszkedik a munkafolyamatokba az általuk elvégzett feladat. Tisztában vannak azzal, hogy személy szerint az ő munkájuk is befolyásolja a hatékonyságot, a költségeket, a minőséget. A szakértői bizottság által kijelölt fókuszcsoportok – például az érdekképviseletek, a fizikai és az adminisztratív állomány tagjai – egyértelműen tükrözték megnyilatkozásaikkal, hogy náluk a csapatszellem, a cég érdekei egybeesnek saját személyes céljaikkal, megtalálják az alkotó tevékenység folytatásához a lehetőségeket. Márpedig ha az egyéni érdek és a közösségi cél találkozik, sokkal nagyobb az esély a minőségileg kifogástalan, költségtakarékos munka végzésére. A legfontosabbnak azt tartották a nemzetközi bizottság szakértői, hogy mindenki tudja, az általa végzett munka hozzájárul a szolgáltató cég eredményéhez. A többi pedig már történelem, elnyerték a Kiválóság Díjat, amelyet Gerda István igazgató úr nemrégiben vett át a fővárosban.

A minőségbiztosításról azt gondolják, hogy ez egy tudatos döntés, a kiválóság iránti elkötelezettség eredménye lehet. Ám nagyon érdekesen lehetett kialakítani egy távhőszolgáltató vállalatnál ezt a komplex folyamatot. Mintegy tíz éve döntöttek úgy, hogy a jók közt is a legjobbak lesznek. A 16 ezer nyíregyházi fogyasztó visszaigazolja ezt a törekvést. Ráadásul folyamatosan emelkedő árak mellett kellett elfogadtatniuk magukat a megrendelőikkel. A műszaki fejlesztés, az egyedi mérés lehetőségének megteremtése, a kulturált ügyfélfogadás megszervezése, a törvényes, szabályos cégműködés, a feladatok körülhatárolása, a felelősség láthatóvá tétele – mind megannyi szép feladattá nemesedett. Az csak a látszat, hogy monopolhelyzetben tehették meg ezt, hisz az energiaellátás nemcsak távhőszolgáltatással oldható meg. A piaci helyzetben és versenyben elért kiváló eredményük mellett arra is büszkék, hogy a tulajdonos, Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata jónak tartja azt a minőségi gondolkodást és költséghatékonyságot, amelyet a Nyírtávhő Kft. az elmúlt években végzett. Mint Gerda István utal rá, a minőség most már kötelez…

(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 22. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2006.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése