Veres Károlyné

Igazgatóhelyettes,

Nagyecsed

szszb_16-114_veres_karolyne.jpgÍzig-vérig pedagógus, imádja a hivatását és mindenekelőtt a zenei oktatást Veres Károlyné született Pataki Ilona, a nagyecsedi Dancs Lajos Általános Iskola zeneiskolai igazgatóhelyettese. Átlagon felüli odaadását, lokálpatriótaként végzett közéleti tevékenységéért az a megtiszteltetés érte, hogy zászlóanyaként láthatta el ezt a tisztséget a város jeles ünnepségén. A Városért elnevezésű kitüntetést az elsők közt kapta meg 1997-ben Nagyecseden. Veresné életútja jól példázza azt az értelmiségi törekvést, mely szerint a határszélen is lehet magas szintű oktatást, művészeti és kulturális tevékenységet folytatni, ha megvan a szándék és az akarat a pedagógusban. Az iskola ideális keretet ad ehhez az elgondoláshoz, így Veresné Ilike szinte mindent elért a maga erejéből.

Nagyecseden született 1954. március 21-én Kelemen Irén háztartásbeli anyuka és Pataki Sándor termelőszövetkezeti nyugdíjas családjában. Testvére, Sándor, vállalkozó. Férje, Veres Károly, a városi polgármesteri hivatalban főelőadó. Házasságukból két gyermek született. Adrien vegyészhallgató, ötödéves, Bernadett a magyar szakot választotta.

Ilike a debreceni zeneművészeti szakközépiskolában érettségizett, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán folytatta tanulmányait. A debreceni Konzervatóriumban 1977-ben végzett. Teljes lelkesedéssel vetette magát a hivatás gyakorlásába. Pénteken, szombaton a mátészalkai zeneiskolában is tanított, Nagyecseden zongorát oktat és kórust vezet. A város református gimnáziumában 9 éve középiskolásokkal is megosztja tudását, és nemcsak végigkíséri őket az érettségihez vezető úton, hanem az első komoly megmérettetésnél is ott van velük.

Nagy szeretettel emlékszik régi tanárai közül Longera Jánosra, a nagyecsedi általános iskola egykori igazgatójára, valamint a legendás hírű Dancs Lajosra, aki 1960-ban megalapította a zenei tagozatot. Öt évig még őt is tanította és mind a mai napig nagy hasznát veszi a zeneoktatásban a tőle elsajátított szemléletnek és módszereknek. Már az elsősök közül kiválogatják a rátermetteket és a C osztályban, a zenei tagozaton kezdhetik el tanulmányaikat. Dancs Lajos igyekezett tudatosítani, hogy a zenéhez nagy szorgalom szükséges, ám manapság a szülők nem látják a zenei jártasságnak a piacon is eladható mivoltát. Inkább a számítástechnikát és az idegen nyelvek szorgalmaznák. Ráadásul a gyerekek sem olyan kitartóak a gyakorlásban, mint egy generációval korábban. Márpedig a zenei képzés igen összetett, hisz nemcsak az óvónőknek, hitoktatóknak, tanítóknak kell zenei tudás, hangszerismeret, hiszen már Platón megmondta: a zene szépre, erkölcsre, fegyelemre nevel. Nem véletlen, hogy emberileg is meg lehet fogni a felnövekvő gyermekeket, ha a zene is társul az általános iskolai képzéshez olyan szinten, mint azt művelik Nagyecseden.

A látott minta a családban is meghatározó szerepet játszott. Ilikének a lányai már pici korukban tudták, ha a mama a fehér blúzt vasalja, akkor hamarosan fellépésre vagy más rendezvényre fog menni. Nekik ez volt a természetes, számtalanszor ment a család kulturális programra, vettek részt zenei fesztiválokon. Mára pedig a zenét szerető, értő fiatalokká váltak, akik, ha nem is ezen a szakterületen helyezkednek el, fontos szerepet játszik életükben a zene.

A pedagógus nemcsak neveli, oktatja a gondjaira bízott gyerekeket, hanem megpróbál eleget tenni a társadalmi elvárásoknak, a fenntartó önkormányzat igényeinek és a szülők is nagyobb beleszólási jogot élveznek az iskolában, mint arra valaha gondoltak volna a szakemberek. Érdekes összehasonlítást tehet az igazgatóhelyettes asszony, hiszen 1979 óta tanít Nagyecseden, és azóta felnőtt egy generáció. Korábban a tanárnak nagyobb volt a tekintélye a szülők előtt, inkább a pedagógusra, az iskolára bízta a család a nevelés, az oktatás programjának, tematikájának a meghatározását. Ma mintha átesnénk a ló másik oldalára, és amikor megszületett a szolgáltató iskola mint elnevezés, előfordul, hogy a szülő irreális igényekkel lép fel. Évtizedekkel ezelőtt nagyobb fegyelem mellett szervezték az iskolai életet, ma sokkal közvetlenebb viszonyban van a szülő, a gyermek és a pedagógus. Mindaddig jó ez a közvetlenség, amíg nem megy a közös munka rovására, ám gyakorta tapasztalják a szakemberek, hogy a szabadosság már hátráltatja az eredmények elérését.

Veres Károlyné érdekességként és büszkén említi, hogy gyerekkorában és már tanárként is Arany Oklevelet vehetett át a kamarakórussal egy-egy szereplés után, 1967-ben az iskola legelső kamarakórusának tagjaként érte el ezt a megtisztelő elismerést. Úgy látja, a kórusmozgalom, a kórustalálkozók vonzó programoknak számítottak, mára sajnos, teljesen eltűntek. A társadalom a maximumot várja el, de mit tehet még a pedagógus? Az örök dilemmára naponta választ kell adni…

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 16. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése