Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Veres Károlyné
Igazgatóhelyettes,
Nagyecsed
Ízig-vérig pedagógus, imádja a hivatását és mindenekelőtt a zenei oktatást Veres Károlyné született Pataki Ilona, a nagyecsedi Dancs Lajos Általános Iskola zeneiskolai igazgatóhelyettese. Átlagon felüli odaadását, lokálpatriótaként végzett közéleti tevékenységéért az a megtiszteltetés érte, hogy zászlóanyaként láthatta el ezt a tisztséget a város jeles ünnepségén. A Városért elnevezésű kitüntetést az elsők közt kapta meg 1997-ben Nagyecseden. Veresné életútja jól példázza azt az értelmiségi törekvést, mely szerint a határszélen is lehet magas szintű oktatást, művészeti és kulturális tevékenységet folytatni, ha megvan a szándék és az akarat a pedagógusban. Az iskola ideális keretet ad ehhez az elgondoláshoz, így Veresné Ilike szinte mindent elért a maga erejéből.
Nagyecseden született 1954. március 21-én Kelemen Irén háztartásbeli anyuka és Pataki Sándor termelőszövetkezeti nyugdíjas családjában. Testvére, Sándor, vállalkozó. Férje, Veres Károly, a városi polgármesteri hivatalban főelőadó. Házasságukból két gyermek született. Adrien vegyészhallgató, ötödéves, Bernadett a magyar szakot választotta.
Ilike a debreceni zeneművészeti szakközépiskolában érettségizett, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán folytatta tanulmányait. A debreceni Konzervatóriumban 1977-ben végzett. Teljes lelkesedéssel vetette magát a hivatás gyakorlásába. Pénteken, szombaton a mátészalkai zeneiskolában is tanított, Nagyecseden zongorát oktat és kórust vezet. A város református gimnáziumában 9 éve középiskolásokkal is megosztja tudását, és nemcsak végigkíséri őket az érettségihez vezető úton, hanem az első komoly megmérettetésnél is ott van velük.
Nagy szeretettel emlékszik régi tanárai közül Longera Jánosra, a nagyecsedi általános iskola egykori igazgatójára, valamint a legendás hírű Dancs Lajosra, aki 1960-ban megalapította a zenei tagozatot. Öt évig még őt is tanította és mind a mai napig nagy hasznát veszi a zeneoktatásban a tőle elsajátított szemléletnek és módszereknek. Már az elsősök közül kiválogatják a rátermetteket és a C osztályban, a zenei tagozaton kezdhetik el tanulmányaikat. Dancs Lajos igyekezett tudatosítani, hogy a zenéhez nagy szorgalom szükséges, ám manapság a szülők nem látják a zenei jártasságnak a piacon is eladható mivoltát. Inkább a számítástechnikát és az idegen nyelvek szorgalmaznák. Ráadásul a gyerekek sem olyan kitartóak a gyakorlásban, mint egy generációval korábban. Márpedig a zenei képzés igen összetett, hisz nemcsak az óvónőknek, hitoktatóknak, tanítóknak kell zenei tudás, hangszerismeret, hiszen már Platón megmondta: a zene szépre, erkölcsre, fegyelemre nevel. Nem véletlen, hogy emberileg is meg lehet fogni a felnövekvő gyermekeket, ha a zene is társul az általános iskolai képzéshez olyan szinten, mint azt művelik Nagyecseden.
A látott minta a családban is meghatározó szerepet játszott. Ilikének a lányai már pici korukban tudták, ha a mama a fehér blúzt vasalja, akkor hamarosan fellépésre vagy más rendezvényre fog menni. Nekik ez volt a természetes, számtalanszor ment a család kulturális programra, vettek részt zenei fesztiválokon. Mára pedig a zenét szerető, értő fiatalokká váltak, akik, ha nem is ezen a szakterületen helyezkednek el, fontos szerepet játszik életükben a zene.
A pedagógus nemcsak neveli, oktatja a gondjaira bízott gyerekeket, hanem megpróbál eleget tenni a társadalmi elvárásoknak, a fenntartó önkormányzat igényeinek és a szülők is nagyobb beleszólási jogot élveznek az iskolában, mint arra valaha gondoltak volna a szakemberek. Érdekes összehasonlítást tehet az igazgatóhelyettes asszony, hiszen 1979 óta tanít Nagyecseden, és azóta felnőtt egy generáció. Korábban a tanárnak nagyobb volt a tekintélye a szülők előtt, inkább a pedagógusra, az iskolára bízta a család a nevelés, az oktatás programjának, tematikájának a meghatározását. Ma mintha átesnénk a ló másik oldalára, és amikor megszületett a szolgáltató iskola mint elnevezés, előfordul, hogy a szülő irreális igényekkel lép fel. Évtizedekkel ezelőtt nagyobb fegyelem mellett szervezték az iskolai életet, ma sokkal közvetlenebb viszonyban van a szülő, a gyermek és a pedagógus. Mindaddig jó ez a közvetlenség, amíg nem megy a közös munka rovására, ám gyakorta tapasztalják a szakemberek, hogy a szabadosság már hátráltatja az eredmények elérését.
Veres Károlyné érdekességként és büszkén említi, hogy gyerekkorában és már tanárként is Arany Oklevelet vehetett át a kamarakórussal egy-egy szereplés után, 1967-ben az iskola legelső kamarakórusának tagjaként érte el ezt a megtisztelő elismerést. Úgy látja, a kórusmozgalom, a kórustalálkozók vonzó programoknak számítottak, mára sajnos, teljesen eltűntek. A társadalom a maximumot várja el, de mit tehet még a pedagógus? Az örök dilemmára naponta választ kell adni…
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 16. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Hasonló
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése