Beszterczey Péter

Magániskolai főigazgató,

Nyíregyháza

szszn_12-08_beszterczey_peter.jpgEgész eddigi élete arról szól, mit hogy lehet megcsinálni, ahelyett, hogy azt kereste volna, mi miért nem valósulhat meg. A magunk mögött hagyott társadalmi formációban nem igazán díjazták az egyéni, a megszokottól igencsak eltérő ötleteket. Még egy vezető sem tudta keresztül vinni maximálisan az általa legjobbnak tartott módszereket. Most jött el az az idő, amelyben Beszterczey Péter és az ő nevét viselő alapfokú művészeti magániskola jócskán túl a megye határain is tevékenykedik. Ráadásul olyan kiadásoktól mentesíti az általános iskolákat, amelyek a szűkös költségvetés mellett képtelenek lennének áldozni a gyerekek művészeti képzésére. Nyugodtan állíthatjuk, a tanulók ezrei esnének el művészeti ismeretektől, ha az oktatási törvény értelmében nem lehetne ezt a fajta tanítást magánkeretek közt megvalósítani. S ha nem lennének Beszterczey Péterek, akik vállalják az újdonság bevezetésével szinte törvényszerű ütközéseket, szintén szegényebb lenne a felnövekvő ifjúság. Igaz ez különösképp a falvakra, ahonnan a szülők nem tudnák zenei, képzőművészeti vagy más órára hordani a gyerekeiket.

Beszterczey Péter Ózdon született, 1951. november 19-én. Édesanyja, lánynevén Szakál Magdolna, nyugalmazott tanítónő. Édesapja, Beszterczey Pál, szintén tanár, ma nyugdíjas éveit tölti. György testvére főigazgató-helyettes a magániskolában. Felesége, Czanik Ágnes, pedagógus, biológia– rajz szakos tanár, és a nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskolában tanít. Két gyermekük született, Zsuzsa vállalkozó, Vera még középiskolás.

Az ózdi József Attila Gimnáziumban tett érettségi után előfelvételisként katonáskodott Kiskőrösön. A Bessenyei György Tanárképző Főiskola biológia– testnevelés szakán szerzett diplomát, és végzett 1976-ban. Ezt követően a Testnevelési Főiskolán kézilabda-szakedzői oklevelet szerzett.

Először Petneházán állt a katedrán, majd Ózdon tanított. Gödöllőn a városi sportfelügyelőséget vezette, s itt kóstolt bele először a vezetői munkába. 1988 és 1994 között a nyíregyházi Jósa András Általános Iskola igazgatójaként tevékenykedett. Később Svédországban a Kettler sportszergyártó cég üzletkötőjeként szerzett vállalkozói tapasztalatokat.

Ahogy hazajött, a vezetői és a vállalkozói ismeretek birtokában – a törvényi lehetőségek adta keretek között – megalakította a Beszterczey Alapfokú Művészeti Magániskolát. Szenvedélyesen beszél arról, hogy mióta pedagógusként foglalkozik a gyerekekkel, az a tapasztalata, hogy ma is idő- és ismeretanyagbeli túlterhelés jellemzi az oktatást. Soha nem látott mennyiségű lexikális tudást akarnak felhalmoztatni a diákokkal. Beskatulyázzák a gyerekeket, s csak az számíthat elfogadható érdemjegyre, aki képes ennek a poroszos stílusú oktatási koncepciónak eleget tenni. De mi történik azokkal, akik a közismereti tantárgyakból nem tudnak megfelelően teljesíteni, viszont lehet, hogy kimagasló szinten művelnék a készségtárgyakat?  – teszi fel önmagának a kérdést, ami gyakorlatilag nem először hangzik el. Éppen ezt célozza a magániskola, amelynek keretei között képzőművészetet (grafikát, festészetet, szobrászatot, kerámiát, tűzzománcot és kézművességet) tanulnak. A tánc lehet népi tánc, társastánc, modern tánc, ezenkívül színművészet, bábozás és média (fotó, videó, multimédiás tevékenység) egészíti ki a tananyagot.

Lenyűgöző a szervezettség, Nyíregyházán mint a magániskola székhelyén tizenkét iskolában oktatnak a pedagógusok művészetet. Sárospatakon nyolc, Miskolcon és vidékén húsz, Ózdon és környékén tizenkét, Hajdúböszörményben és környékén tizenkét, Salgótarjánban tizenegy, Veszprémben nyolc iskola kapcsolódott a Beszterczey-magániskolához. Míg 1998-ban, az indulás évében összesen háromszázötven gyermeket tanítottak, 1999-ben négyezer-egyszázat, 2000-ben hétezer-hatvankettőt, addig az idei tanévet nyolcezer-egyszáz tanuló kezdi el náluk. A főigazgató tervei szerint nem szabad tovább bővíteni a létszámot, bármekkora igény is lenne rá. Mivel jóval a megye határain, sőt még Dunántúlon is oktatnak, nehéz átfogni az említett tanulói létszámot. Ötvenegy főállású és százhetvenegy óraadó tanárral oldják meg a feladatokat.

A legnépszerűbb a képzőművészet. Gyerekek ezrei nőhetnek fel úgy, hogy az iskolai szakköri formák – anyagi okok miatt – megszűntek, viszont mégis felszínre hozhatja a jószemű pedagógus a tehetséget. Nem sikkad el senki, csak azért, mert olyan iskolába jár, ahol szűkösebbek az anyagi feltételek. Arról nem beszélve, hogy olyan nagy értékű eszközöket visz az általános iskolákba a magániskola, mint a kétszáznegyvenezer forintos égetőkemence, a száznegyvenezer forintos grafikai prés.

Beszterczey Péter arról beszél, hogy ebben az esetben találkozik az igény és az érdek. Nagyon jó ez a művészeti oktatás az iskoláknak, mert még terembérletet is fizet a magániskola a helyben használt tanteremért, villanyért. Az iskolának nem kerül pénzbe, a gyermek és a szülő szintén jól jár.

Szabadidejében teniszezik, lovagol és gregorián énekeket hallgat a főigazgató úr.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 12. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése