Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Beszterczey Péter
Magániskolai főigazgató,
Nyíregyháza
Egész eddigi élete arról szól, mit hogy lehet megcsinálni, ahelyett, hogy azt kereste volna, mi miért nem valósulhat meg. A magunk mögött hagyott társadalmi formációban nem igazán díjazták az egyéni, a megszokottól igencsak eltérő ötleteket. Még egy vezető sem tudta keresztül vinni maximálisan az általa legjobbnak tartott módszereket. Most jött el az az idő, amelyben Beszterczey Péter és az ő nevét viselő alapfokú művészeti magániskola jócskán túl a megye határain is tevékenykedik. Ráadásul olyan kiadásoktól mentesíti az általános iskolákat, amelyek a szűkös költségvetés mellett képtelenek lennének áldozni a gyerekek művészeti képzésére. Nyugodtan állíthatjuk, a tanulók ezrei esnének el művészeti ismeretektől, ha az oktatási törvény értelmében nem lehetne ezt a fajta tanítást magánkeretek közt megvalósítani. S ha nem lennének Beszterczey Péterek, akik vállalják az újdonság bevezetésével szinte törvényszerű ütközéseket, szintén szegényebb lenne a felnövekvő ifjúság. Igaz ez különösképp a falvakra, ahonnan a szülők nem tudnák zenei, képzőművészeti vagy más órára hordani a gyerekeiket.
Beszterczey Péter Ózdon született, 1951. november 19-én. Édesanyja, lánynevén Szakál Magdolna, nyugalmazott tanítónő. Édesapja, Beszterczey Pál, szintén tanár, ma nyugdíjas éveit tölti. György testvére főigazgató-helyettes a magániskolában. Felesége, Czanik Ágnes, pedagógus, biológia– rajz szakos tanár, és a nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskolában tanít. Két gyermekük született, Zsuzsa vállalkozó, Vera még középiskolás.
Az ózdi József Attila Gimnáziumban tett érettségi után előfelvételisként katonáskodott Kiskőrösön. A Bessenyei György Tanárképző Főiskola biológia– testnevelés szakán szerzett diplomát, és végzett 1976-ban. Ezt követően a Testnevelési Főiskolán kézilabda-szakedzői oklevelet szerzett.
Először Petneházán állt a katedrán, majd Ózdon tanított. Gödöllőn a városi sportfelügyelőséget vezette, s itt kóstolt bele először a vezetői munkába. 1988 és 1994 között a nyíregyházi Jósa András Általános Iskola igazgatójaként tevékenykedett. Később Svédországban a Kettler sportszergyártó cég üzletkötőjeként szerzett vállalkozói tapasztalatokat.
Ahogy hazajött, a vezetői és a vállalkozói ismeretek birtokában – a törvényi lehetőségek adta keretek között – megalakította a Beszterczey Alapfokú Művészeti Magániskolát. Szenvedélyesen beszél arról, hogy mióta pedagógusként foglalkozik a gyerekekkel, az a tapasztalata, hogy ma is idő- és ismeretanyagbeli túlterhelés jellemzi az oktatást. Soha nem látott mennyiségű lexikális tudást akarnak felhalmoztatni a diákokkal. Beskatulyázzák a gyerekeket, s csak az számíthat elfogadható érdemjegyre, aki képes ennek a poroszos stílusú oktatási koncepciónak eleget tenni. De mi történik azokkal, akik a közismereti tantárgyakból nem tudnak megfelelően teljesíteni, viszont lehet, hogy kimagasló szinten művelnék a készségtárgyakat? – teszi fel önmagának a kérdést, ami gyakorlatilag nem először hangzik el. Éppen ezt célozza a magániskola, amelynek keretei között képzőművészetet (grafikát, festészetet, szobrászatot, kerámiát, tűzzománcot és kézművességet) tanulnak. A tánc lehet népi tánc, társastánc, modern tánc, ezenkívül színművészet, bábozás és média (fotó, videó, multimédiás tevékenység) egészíti ki a tananyagot.
Lenyűgöző a szervezettség, Nyíregyházán mint a magániskola székhelyén tizenkét iskolában oktatnak a pedagógusok művészetet. Sárospatakon nyolc, Miskolcon és vidékén húsz, Ózdon és környékén tizenkét, Hajdúböszörményben és környékén tizenkét, Salgótarjánban tizenegy, Veszprémben nyolc iskola kapcsolódott a Beszterczey-magániskolához. Míg 1998-ban, az indulás évében összesen háromszázötven gyermeket tanítottak, 1999-ben négyezer-egyszázat, 2000-ben hétezer-hatvankettőt, addig az idei tanévet nyolcezer-egyszáz tanuló kezdi el náluk. A főigazgató tervei szerint nem szabad tovább bővíteni a létszámot, bármekkora igény is lenne rá. Mivel jóval a megye határain, sőt még Dunántúlon is oktatnak, nehéz átfogni az említett tanulói létszámot. Ötvenegy főállású és százhetvenegy óraadó tanárral oldják meg a feladatokat.
A legnépszerűbb a képzőművészet. Gyerekek ezrei nőhetnek fel úgy, hogy az iskolai szakköri formák – anyagi okok miatt – megszűntek, viszont mégis felszínre hozhatja a jószemű pedagógus a tehetséget. Nem sikkad el senki, csak azért, mert olyan iskolába jár, ahol szűkösebbek az anyagi feltételek. Arról nem beszélve, hogy olyan nagy értékű eszközöket visz az általános iskolákba a magániskola, mint a kétszáznegyvenezer forintos égetőkemence, a száznegyvenezer forintos grafikai prés.
Beszterczey Péter arról beszél, hogy ebben az esetben találkozik az igény és az érdek. Nagyon jó ez a művészeti oktatás az iskoláknak, mert még terembérletet is fizet a magániskola a helyben használt tanteremért, villanyért. Az iskolának nem kerül pénzbe, a gyermek és a szülő szintén jól jár.
Szabadidejében teniszezik, lovagol és gregorián énekeket hallgat a főigazgató úr.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 12. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése