Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Nagy Anna Magdolna
Iskolaigazgató,
Nyírtelek
Ki gondolta volna, hogy a tanyai iskolából a világ is meghódítható lesz? Márpedig Nagy Anna Magdolnával, a Királytelek Általános Iskola igazgatójával beszélgetve az az érzésem támad, hogy ebből a faluszéli iskolából a világ bármely tájára eljuthat a többre, jobbra törekvő gyermek.
– Gyermekközpontú iskolát akarunk megvalósítani – magyarázza az igazgatónő. Ez elég általánosan hangzik, de ha konkrétumokra váltjuk a szemléletet, azt jelenti, hogy a gyermekek szükségleteihez igazítjuk a pedagógiai, szakmai kínálatot. A tehetséges tanulókat felkészítjük a megyei és az országos versenyekre.
Nagy Anna Magdolna is tanyai születésű, a Nyírtelekhez tartozó Sőrekúton ismerkedett meg a világgal. Édesanyja, Képes Anna, gyermekgondozóként tevékenykedett. Édesapja, Nagy János, a járási pártbizottságon osztályvezetőként dolgozott. Két fia született, Krajnyák Péter és Krajnyák Tibor. Erősen kötődnek mind a ketten a mezőgazdasághoz. Nem is akármilyen vállalkozók, hanem földbirtokosnak számítanak.
Az igazgatónő ezerkilencszázhetvenben a nyíregyházi Kölcsey Ferenc Gimnáziumban érettségizett, majd magyar–orosz szakos általános iskolai tanári diplomát szerzett. Tíz évig tanított a dózsaszőlői iskolában, és ezerkilencszáznyolcvanhárom óta dolgozik az akkor még 1-esnek mondott, ma Királytelek névre keresztelt intézményben. Ezerkilencszázkilencvenkettő óta igazgatója az iskolának. Ez idő alatt pedagógiából egyetemi diplomát szerzett, közoktatás-vezetői oklevele és tanügyi igazgatási képesítése van.
Még ma is tizennégy tanyáról járnak be a gyerekek, többek közt Görögszállásról, Varjúlaposról, Belegrádról, Ferenctanyáról, Bedőbokorból, Halmosbokorból, Paszabcsúcsról, Gyulatanyáról, Ferencbokorból, Szekeresbokorból. A kétszáznyolcvannégy tanulót harmincegy pedagógus oktatja, a technikai és adminisztratív létszám tizenegy fő. Igazán ideális körülményeket teremtettek az oktató-nevelő munkához, mivel a tizenhét tanteremben mindössze tizenhét–tizennyolc gyermekből áll egy tanulócsoport.
A gyermekközpontú szakmai, pedagógiai programot az igazgatónő azzal egészíti ki, hogy menedzseli a munkatársait. Igyekszik minden kartársából a legtöbbet kihozni. Sokan ismerik az egykori berkeszi állami gondozott cigány fiút, Lázár Pétert, aki a maga erejéből végezte el a tanárképző főiskolát. Ő a saját bőrén tapasztalta a sokszoros hátránnyal küzdő gyermekek gondjait, és létrehozta számukra az úgynevezett Kedvesházat. Húsz cigány gyermeknek teremtenek otthont és beilleszkedési lehetőséget itt. Ma pedig a ház funkciójának továbbfejlesztésén dolgozik az igazgatónő, a 7–8. osztályosoknak is lehetőséget akarnak adni a régióból a felzárkózásra. A kolléga, Lázár Péter, sorsát folyamatosan támogatta az igazgatónő. Az illető jelenleg a Gandhi Alapítvány által működtetett Pedagógiai Szolgáltató Intézet igazgatója Budapesten. A másik kolléga, Farkas Ernő, akivel igazgatóhelyettesként 7 évet dolgozott együtt, a rakamazi iskola igazgatója lett.
Ritka adottsággal rendelkezik Nagy Magdolna. Nem a versenytársat látja és nézi a kollégákban, hanem igyekszik belőlük azt az értéket kihozni, ami valójában bennük rejlik. Azt várja el, hogy a tanár adjon példát a gondjaira bízott gyermekeknek. Ne szerepet játsszon, hanem a tantárgyi követelmények mellett emberi értékeket közvetítsen. Nem véletlenül járnak vissza a volt tanítványok, csak úgy, minden cél nélkül, egy jó hangulatú beszélgetés kedvéért.
Most azon fáradozik, hogy a mentálhigiéné, a lelki egészség legyen része a pedagógiai programnak és a gyermekek nevelése ebben a szellemiségben történjen. Szakember foglalkozik a beilleszkedési zavarral küzdőkkel. Az önismeret-fejlesztési lehetőséget mindenkinek megadják. Még a szülők is bejárnak a beszélgető foglalkozásokra.
Vérbeli lokálpatrióta az igazgatónő. Egész családja, felmenő rokonsága közösségi szerepet vállalt. Nagyapja termelőszövetkezeti elnökként megértette, hogy a szocialista gazdálkodás keretei között miként segíthet a kisemberen. Apja tanácselnökként, majd pártbizottsági titkárként szintén közéleti feladatokat vallott magáénak. Nagybátyja, Polcz János, a Gyulatanyai Állami Gazdaság igazgatója volt. Olyan légkör uralkodott a tágabb családban is, hogy aki teheti, fogja meg a rászoruló kezét, és nyújtson segítséget a szűkölködőnek. Társadalmi formációtól függetlenül olyan emberi értékeket tartottak magukénak, amelyek öröktől fogva kell, hogy vezéreljék a közösség irányítóinak gondolkodását.
Két éve megkapta a Trefort Ágoston-díjat, amelyet reformer tudósok vehetnek át. A pedagógustársadalmat egyedül Nagy Anna Magdolna képviselte. Elégedett ember, mert azért fáradozhat, amit igazán szeret. Megtapasztalhatja a másoknak nyújtható segítség örömét. Lassan nemzedékek nőnek fel ebben az értékközvetítő légkörben, s a tanulók maradandó élményként rögzítik az iskolai éveket.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 10. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Hasonló
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése