Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Lengyel László
Iskolaigazgató,
Berkesz
Berkeszen egyedülálló módon már évtizedekkel ezelőtt is közös irányítás alá tartozott a gyermekotthon és az iskola. Negyedik ciklus óta tölti be az igazgatói posztot Lengyel László. Megbecsült pedagógus, megélt számos változást a nevelés, a közoktatás, a gyermekvédelem területén. Talán a legnehezebb szakterületnek szenteli az életét, energiáját. A gyermekvédelem, az állami gondozottakkal történő foglalkozás soha nem tartozott a könnyű, látványos sikerekkel kecsegtető ágazatok közé. S mégis, amit Lengyel úr az elmúlt évtizedekben e területen elért, példaértékű.
Tornyospálcán született 1947. szeptember 11-én. Édesanyja, Ragyák Borbála, ma nyolcvan esztendős és a közeli Nyíregyházán él. Édesapja, néhai Lengyel László, földművesként kereste a család kenyerét. Nővére, Katalin, szintén pedagógus, a nyíregyházi 22-es iskolában. Neje, Szép Erzsébet, urai születésű, szintén pedagógus. Ideális hátteret teremt a családfőnek a vezetői feladatok ellátásához. Két fiuk született, Attila egy biztonsági szolgálatot vezet, László angolt és számítástechnikát tanul a Nyíregyházi Főiskolán.
A kisvárdai Bessenyei György Gimnáziumban érettségizett 1966-ban. Dr. Kiss Gábor filozófus, főiskolai tanár, később országgyűlési képviselő volt az osztályfőnöke. Kiss Gábornak pedig ez volt az első osztálya. A két év katonaság után a Bessenyei György Tanárképző Főiskola magyar–történelem szakát végezte el. 1972-ben diplomázott.
Először a Bátorligethez tartozó Terem iskolájában állt katedrára. Kilenc év után keresték meg a berkeszi otthonból, hogy vállalja el annak vezetését. Két évig iskolavezető, majd igazgató lett. Ma kétszázharmincöten járnak ide, a tanulók közül hetvenketten állami gondozottak. A tantestületben huszonhárom pedagógus, az iskolában ötvenkilenc technikai és adminisztratív dolgozó látja el a feladatokat.
A változások szinte állandósultak a nevelőotthon életében. Mint az igazgató úr említette: a községben élő gyermekek egy iskolába jártak az intézetiekkel. Soha nem alakítottak úgynevezett cigányosztályt, nem osztották mesterségesen jó és gyengébb tanulókra az iskolai osztályokat.
Évekkel ezelőtt még gyógypedagógiai ellátást is szerveztek, hisz enyhén értelmi fogyatékos gyermekek is jártak ide. Őket elhelyezték Nyírbátorban, ahol sokkal szakszerűbb segítséget kapnak képességeik kifejlesztéséhez. Emellett létesítettek Kisvárdán egy családi házat, amely 12 fogyatékos gyermeknek ad otthont. Ők a 6-os iskolába járnak.
Ma azt vallja a berkeszi iskolavezetés, hogy az integráltan nevelhető gyermekek, számuk 18, normál osztályokba járnak. Minden pedagógus tudja, hogy ők gyengébb képességűek, viszont egyedi bánásmóddal és képzési terv szerint igen jó eredményeket érhetnek el velük. Helyettes kollégái, Somogyi József iskolavezető és Szerdi Béla otthonvezető, évtizedek óta nagy szakmai hozzáértéssel és lelkesedéssel segítik vezetői munkáját. Amit a hiányosságok közt említ Lengyel László, az a nyelvoktatás. Nemcsak szaktanárt nehéz találni, hanem a gyerekek egy része ingerszegény környezetből jön, relatíve magas az életkora, alacsony az elvégzett osztályok száma és tetézi ezt az alacsony képesség is. Ennek ellenére vannak az idegen nyelvet eredményesen elsajátító gondozottjaik is.
A gyermekvédelmi törvény megszületése óta számos változást vezettek be. Az egyik ilyen a lakásotthon, ami azt a célt szolgálja, hogy a gyermekek ismerkedjenek meg idejében a főzéssel, takarítással, mosással, lakberendezéssel és más fontos kérdésekkel. Korábban a készen kapott ételről és a tiszta ruháról nem tudták, hogy az milyen összehangolt munkák eredménye.
Csak elkötelezett, mondhatni megszállott pedagógusok maradnak meg itt. A toleranciaküszöb itt lényegesen magasabb, mint másutt. A tanárok igyekeznek nem beskatulyázni a gyerekeket, hanem észrevenni a fejlődést, akár önmagához mérten is. Lengyel László a gyermeki jogok érvényesüléséről írta a szakdolgozatát, messze azelőtt, hogy hazánk csatlakozott volna az ENSZ gyermekjogi konvenciójához, vagy elfogadták volna az egységes szabályozást lehetővé tevő gyermekvédelmi törvényt.
Mint az igazgató úr elmondta: minden gyermek sorsa külön tragédia, bár hasonló és eltérő dolgok egyaránt megtalálhatók az életútjukban. Beiskolázzák, megteremtenek számukra minden lehetőséget, de ha ezek után sem akar tanulni vagy dolgozni, azért már ő a felelős. Ha akarja, még lakást is vesznek az állami gondozásból kikerülő fiatalnak. Szívesen sorolja azokat, akik sikerrel állták meg a helyüket az életben, Balogh István versmondót, Békési Kálid Artúr színészt, Lázár Péter pedagógust. Innen indultak, és szétfeszítették az állami gondozottakról a közvéleményben kialakult kép kereteit.
Nagyon szereti ezt a munkát az igazgató úr. Életfilozófiája: inkább százszor adni, mint egyszer kapni. Beiratkozott a BME közoktatás-vezetői tanfolyamára, hamarosan átveszi diplomáját.
Gyerekkorától érdekli a történelem, és szenvedélyesen gyűjti a fegyvereket. Ma már szép kollekcióval rendelkezik.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 11. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Dr. Nagy Gyula
Kovács Menyhért
M. Szlávik Tünde
Lipők Sándor
Bendzsák Gyula
Dr. Faragóné Bankus Judit
Dr. Faragó György
Papp Endréné és Papp Endre
Szoboszlai Miklós
Révész Dezső
Vajdicsné Bodoróczki Mária
Balogh Imre
Juhász Jánosné
Lipők Sándor
Smid Józsefné
Kiss Gyula
Tanicsár Miklósné
Tariné dr. Gombkötő Zsuzsan...
Tari János
Dr. File János
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése