Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Kiss Gyula
Iskolaigazgató,
Beszterec
A modern, jól felszerelt iskolaépületet bárkinek megmutathatja Kiss Gyula igazgató Beszterecen. Az 1175 lelket számláló kis település jó példa arra, hogy még egy hátrányos helyzetű körzetben sem szükséges belenyugodni abba, hogy valami nincs, hanem azt az utat-módot kell megkeresni, miként lehet előteremteni valamit. Kiss Gyula ízig-vérig pedagógus – ezt a tulajdonságot génjeiben hordozza, szüleitől örökölte –, s amit ő maga hozzátett, az az amerikai típusú, vállalkozói szemlélettel irányító, maximálisan a gyermekek érdekeit szem előtt tartó igazgató mintája.
Érdekes életutat mondhat magáénak Kiss úr. 1954. június 14-én született Demecserben. Édesanyja, Orbán Irén pedagógus, édesapja, Kiss Gyula nyugalmazott iskolaigazgató. Demecserben 15 éven át igazgatóként tevékenykedett az idősebb Kiss Gyula, majd tőle fia vette át azt a posztot. Felesége, Kertész Katalin, matematika–rajz szakos tanár, valamint tűzzománccal foglalkozó művésztanár Demecserben. Fiuk, Gyula, másodéves joghallgató a szegedi egyetemen, lányuk, Katalin, pedig a nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnáziumban negyedikes.
A kisvárdai Bessenyei György Gimnáziumban tett érettségi után egy évig előfelvételisként katonai szolgálatát teljesítette Kiss Gyula, majd a KLTE-n egy évet tanult. A Bessenyei György Tanárképző Főiskolán matematika–fizika–oktatástechnológia szakos diplomát szerzett. Az oklevél átvétele után szülőfalujában, Demecserben állt először katedrára, 1978 és 1992 között tanított itt. 1984-ben egyetemi diplomát szerzett matematikából. A rendszerváltozás az ő életében is nagy változást jelentett, hisz ekkor jött át Beszterecre. Most már a második ciklusban nevezte ki igazgatónak a helyi képviselő-testület, ritka módon, 10 évre.
Akkor alapozták az új iskolát, amikor idekerült. A régi öt tantermes, panelruhás szürke épületet magába ölelte az új, s egyúttal ez a felújítását is jelentette. Egy év alatt tető alá hozták az iskolát, még a tetőteret is beépítették. A tíz tanteremnek csak a fele szabvány méretű, a többi kisebb. Sajnos, a tervező kifelejtette a könyvtárat és a szertárakat, így azt belső átalakítással kellett megoldani. A konyha az utca túloldalán található, ezért az épületben melegítőkonyha és ebédlő található. Talán a megyében is egyedülálló a besztereci kezdeményezés: a gyermekvédelmi támogatást nem pénzben adják ki a szülőknek, hanem napi kétszeri étkezést biztosítanak belőle a gyerekeknek. Tízóraiznak 48 forintból, ebédelnek 110 forintból, s a napközisek 42 forintból – majdnem teljes létszámban – uzsonnáznak. A szülők és az önkormányzat egyaránt elfogadta és harmadik éve így oldják meg az étkeztetést. Ha ez nem lenne, sok gyerek egyáltalán nem jutna meleg ételhez…
Kiss Gyula szerencsés embernek tartja magát, mert azzal a hivatással foglalkozhat, amit szeret, s ebben kiváló tantestület támogatja. A gyermeklétszám most 167, de néhány év alatt ez 180-ra emelkedik. Az intézmény irányítása alá tartozik a 61 személyes óvoda, 17 tanár és tanító, 4 óvónő, 2 dajka, 2 karbantartó és 3 takarítónő gondoskodik a zavartalan működésről.
Az iskola szakmai programjában a felzárkóztatás hangsúlyos helyet kap – esélyegyenlőséget akar teremteni a besztereci iskolásoknak is az igazgató úr. Kis csoportokban, egyénileg is foglalkoznak a gyerekekkel, logopédus jár ki Nyíregyházáról. Három pedagógiai asszisztens foglalkozik ezzel. A számítástechnika fejlesztése szintén kiemelt feladat. A Soros Alapítványtól kapott öt Pentium gép – összesen tizennégy van – nemcsak az oktatást szolgálja, hanem például a könyvtári nyilvántartástól a tesztek, a kimutatások összeállítása elképzelhetetlen informatika nélkül. A nyelvoktatás a harmadik fontos terület. A nyelvi laborban németet oktatnak. A nevelők is részt vesznek egy hatvanórás angol tanfolyamon, s a tervek szerint az angol tanítását is megszervezik. Egy holland kísérletnek is színhelye a besztereci Móricz Zsigmond Általános Iskola és Óvoda: úgynevezett belső gondozói program keretében egyéni gondozást, mintegy személyre szabott pedagógiát alkalmaznak. Itt a motiváció a fontos, az, hogy sikerélményhez juttassák a gyerekeket.
A művészeti tevékenység kiegészíti a céljaikat. Megalakították a Ficánka Színpad nevű színjátszó kört, amely országos arany minősítést ért el. Furulya és népi tánc is szerepel a programban. Kiemeli az igazgató úr a sportot, évente jégpályát készítenek, most 30 pár korcsolya áll rendelkezésre. Kiss Gyula célja az, hogy mind a gyermek, mind a nevelő jól érezze magát az iskolában, hozzák ki magukból a maximális teljesítményt.
Az igazgató sikerorientált személyiség. Állandóan tanul, elvégezte a BME közoktatás-vezetői kurzusát. Ezerkilencszázkilencvenhétben Mikola Sándor-díjat kapott. Jelenleg a minőségbiztosítással ismerkedik. A Rétközi Iskolaszövetség legfelső irányító testületének, az intéző bizottságnak a tagja. Számos kezdeményezéssel a RISZ-hez tartozó iskoláknak is tud segíteni.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 11. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése