Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Soltész Béla
Iskolaigazgató,
Gégény
A pedagógiai pálya vonzása olyan hatást gyakorolt Soltész Béla gégényi iskolaigazgatóra, hogy a családban látott másfajta foglalkozások ellenére is ezt választotta. Kemecsén született 1958. október 11-én. Édesanyja, Dinócsik Mária, nyugdíjas postavezető. Édesapja, Soltész Béla, főkönyvelőként ment nyugdíjba a demecseri, akkori keményítőgyárból. Felesége, lánynevén Lukács Katalin, tanítónő, és természetesen a gégényi iskolában neveli, oktatja az alsósokat. Két gyermekük született, Éva 15 éves, másodikos a kisvárdai Bessenyei György Gimnáziumban. Péter ötödik osztályos.
Nyíregyházán, az igen erősnek tartott Krúdy Gyula Gimnáziumban érettségizett 1977-ben. Egy évig képesítés nélkül tanított. Előfelvételisként vonult be sorkatonai szolgálatra. A nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskola biológia–technika szakán ’83-ban szerzett diplomát.
Az élet úgy hozta, hogy rögtön Gégénybe jöhetett tanítani, előbb beosztott pedagógusként, majd igazgatóhelyettes lett. Egy évig megbízott igazgatóként látta el a vezetői feladatokat, végül 1998-tól őt bízta meg a helyi önkormányzat az igazgatói tennivalók ellátásával.
Gyönyörű, új iskolában kalauzol végig az igazgató úr. A fővárosi tervező csapat remek munkát végzett, az épület magába olvasztotta az egykori, tipikusan a szocialista időszakban felhúzott, egyemeletes, szürke panelba burkolt épületszárnyat. A tetszetős, sárgára vakolt épület ívelt, udvart körbeölelő formája az új építészeti stílust testesíti meg. A falakon grafikák – visszajött a rajztanár – magyarázza Soltész Béla. A körülbelül 100 millió forintba került épületet rekordidő, egy év alatt fejezte be egy vásárosnaményi építési vállalkozó. 16 tanteremben, ideális körülmények között 16 osztályt működtetnek. Négy napközis csoportot hoztak létre. Gyakorlatilag bárki jelentkezhet napközibe, de főként az alsósok választják a délutáni tanulásnak ezt a formáját. Sajnos tornateremre akkor nem futotta, néhány év alatt pedig 100 millió forint fölé nőtt egy tornaterem építésének a költsége. Az igazgató úr szerint erre bizonyára sokáig nem jut, mert a kormányzat ezt nem támogatja központi alapból.
Az iskolába jelenleg 281 tanuló jár, az utóbbi időben ez a létszám emelkedett az előző időszakhoz képest. A tantestületet 25 pedagógus alkotja. Az adminisztratív és technikai feladatokat 14-en látják el.
Érdekes jelenség, hogy az igazgató nem határolja el magát fizikailag sem külön szobával a kollégáktól. Igaz, ebben szerep jut a tervezőknek is. Mindenesetre megbarátkoztak ezzel a helyzettel a kartársak is. Egyébként is nagyon jó kollektívát alkot a tantestület.
A fő hangsúlyt a magyar nyelv tanítására és a matematikára helyezik. Nem véletlen az iskolavezetésnek ez a döntése, mert sajnos, gyakran még ezzel a két fontos tantárggyal sem boldogulnak a gyerekek, amint elhagyják nyolcadik után az iskolát. Természetesen a kor követelményeihez igazodva az idegen nyelv oktatása egyre jelentősebb. Németet és oroszt tanítanak. Igaz, a szülők a korábban kötelezőnek minősített orosz nyelvre már nem buzdítják gyermekeiket, pedig Soltész Béla utal rá, hogy az ukrán államhatár közelsége, a földrajzi realitás, a korábban létrejött és ma is működő vagy éppen újonnan alakult gazdasági kapcsolatok sürgetővé teszik az orosz nyelv változatlan oktatását.
Annál népszerűbb a számítástechnika. Az igazgató úr nagy örömére a megyei közoktatási közalapítvány és a fenntartó települési önkormányzat segítségével a taneszköz-program keretében 3,2 millió forintot kaptak. Ebből elsősorban komputereket vettek, abból is a legmodernebbnek tartott Pentiumot. Hihetetlen minőségi ugrásnak lehetnek tanúi, hiszen korábban 286-os számítógépen gyakorolhattak a gyerekek. Jelentősen támogatták az iskolai sportélet fejlesztését. De jutott még videomagnóra, kamerára, nagyképernyős televízióra is. Összehasonlítva a létszámában ugyanilyen iskolákkal, ezúttal a gégényi kiemelkedően részesült a központi anyagi segítségből.
Bizonyára a színvonalas oktatásnak és a technikai lehetőségeknek köszönhetően, a gyermekek továbbtanulási aránya közel 100 százalékos. Nagyon jól megállják a helyüket a középiskolákban, jó páran szereznek egyetemi, főiskolai diplomát.
A gyerekek körében tapasztalható hátrányok kiegyenlítésére és a konvertálható tudás megszerzésére törekednek a pedagógusok. Olyan nagy tanáregyéniségek nyomdokait követhetik, mint a Gégény díszpolgára címmel kitüntetett Asztalos Gábor, a szintén itt tanított Láczay László, Szilágyi Sára, Balla Gyuláné, Halmos Mihály, Halmos Mihályné, akik éveken, évtizedeken át meghatározói voltak Gégény szellemi, kulturális, közoktatási életének. Rajtuk kívül jó néhányukat említhetnénk még. A szülőkkel kialakított jó kapcsolat azt eredményezi, hogy időnként még az utcán is tartanak rendkívüli fogadóórát.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 11. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Bendzsák Gyula
Tenkely Józsefné
Láczay László
M. Szlávik Tünde
Lipők Sándor
Bendzsák Gyula
Dr. Faragóné Bankus Judit
Dr. Faragó György
Papp Endréné és Papp Endre
Szoboszlai Miklós
Révész Dezső
Vajdicsné Bodoróczki Mária
Balogh Imre
Juhász Jánosné
Lipők Sándor
Smid Józsefné
Kiss Gyula
Tanicsár Miklósné
Tariné dr. Gombkötő Zsuzsan...
Tari János
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése