Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Vajdicsné Bodoróczki Mária
Iskolaigazgató,
Nyírtét
Találkozásunk napján éppen farsangra készült a Bónis Sámuel Általános Iskola apraja-nagyja. A levegőben érződött a zsongás, és látható jelei is megnyilvánultak az igazgatónő iránti tiszteletnek és szeretetnek. A gyerekek tízpercenként kopogtak be egy-egy szelet tortával, hogy kedveskedjenek farsang alkalmából.
A harmadik alkalom után Vajdicsné Bodoróczki Mária megjegyezte: „Nagyon őszinte vagyok. Nem tudnék más iskolába elmenni tanítani, mert nagyon erős a kötődésem ezekhez a gyerekekhez. Az ő szeretetük és tiszteletük számomra mindennél fontosabb.” Határozottságot, magabiztosságot sugároz Marika, aki már gyerekkorában is pedagógus szeretett volna lenni. Szülei egyszerű emberek voltak, akik tisztességre, becsületre nevelték gyermekeiket. Egy öccse van. Általános iskolába Nyíregyházán járt. Példaképe az iskolaigazgató, Fodor Géza volt. Mindig történelem–magyar szakos tanár akart lenni, ehhez kiváló pedagógusok segítették. Az általános iskola elvégzése után a Zrínyi Ilona Gimnáziumba jelentkezett általános tagozatra, de kimagasló tanulmányi eredménye miatt a francia nyelvtagozatra nyert felvételt. A mai napig sajnálja, hogy abbahagyta a nyelvtanulást, hisz ebbéli tudását jól tudta kamatoztatni. Érettségi után a Bessenyei György Tanárképző Főiskolára jelentkezett. Levelező tagozaton folytatta tanulmányait, hiszen közben már dolgozott. Tanított Piricsén, Nyírpilisen, Encsencsen. A mai napig szívesen emlékszik vissza ezekre az időkre. Nehéz évek voltak, de szilárdan vallja, hogy egy életre megtanulta a nehezen kezelhető gyerekeket is oktatni, a jóra nevelni.
1985-től dolgozik jelenlegi munkahelyén, Nyírtéten a Bónis Sámuel Általános Iskolában, korábban igazgatóhelyettesként, 2006-tól igazgatóként. Nosztalgiázva beszél úttörővezetői múltjáról, mely 1975-től színesítette mindennapjait. 1989-ig volt az úttörőcsapat vezetője. Hiányolja az akkori közösségi életet, aminek varázsa, fegyelmező ereje volt. Szomorúnak tartja, hogy a mai világban a tanulásnak nincs értéke. Sokat dolgozik azon, hogy megtalálja a megfelelő ösztönzési módot, mellyel motiválni tudja a gyerekeket a tudás elsajátítására. Igényesen készül minden órájára.
Ha kudarc éri, egy ideig mélyen elnyomja, de utána a megoldást keresi. Az igazgatónő folyamatosan képzi magát, több száz tanfolyami órán van túl, és még mennyi várható? 1995-ben az ELTE intenzív történelemtanár-képzésén vett részt. 1996-ban a Megyei Pedagógiai Intézet felkérte, hogy az ember és társadalom műveltségterület hetedik-nyolcadik évfolyamos helyi tantervét dolgozza ki, valamint hogy megyei szinten szaktanácsadói feladatokat lásson el.
1997-ben elkezdte a Budapesti Műszaki Egyetem közoktatás-vezetői szakát, ezáltal szakvizsgázott pedagógus lett. 2000-ben felkérték országos szakértőnek történelemből. Hosszú felsorolás következhetne még: a Műszaki Könyvkiadó felkérése az ötödikes részletes helyi tanterv elkészítésétől, a helyi pedagógiai program kidolgozásán át az integrációs nevelési oktatási programig.
Büszkén vallja, hogy iskolájukban, egy felkészült tantestületi team oktat és nevel. Szinte magával ragad, ahogy meséli az intézmény néhány mérföldkövét. Méltán büszke arra, hogy az Apáczai Könyvkiadó bázisiskolája lehettek. Örömet sugároz az arca, amikor a diákok által elért eredményekről számol be. Magyarból és matematikából is az országos átlag felett teljesítenek. Fontos szerep jut az iskolai közösségükben a hagyományoknak is. Szívesen gondol vissza az év elején megrendezett jótékonysági bálra, melyen méltán tükröződött Nyírtét lakosságának összetartó ereje.
Marika elmerengve mesélt erről a napról, és alig észrevehetően még most is elérzékenyült. Mesélt az iskolai versenyekről, melyek mögött komoly munka áll, ezt bizonyítják a kimagasló eredmények. Rendületlenül dolgozik azért, hogy Nyírtéten az iskola megmaradjon.
Meggyőződéssel vallja, ahol elveszik az iskolát, ott az a település meghalt. Munkálkodik folyamatosan azon, hogy a tanulásnak rangja legyen. Az álmai közé tartozik, hogy a településen létrehozzák a szülők akadémiáját, ahol pszichológusok tartanának előadásokat, foglalkoznának a mentálhigiénés problémákkal. Harcol a kollégáiért, nem akarja, hogy létszámleépítésre kerüljön sor. Nagyon kevés szabad ideje van, hiszen a munkából otthonra is bőven jut. Amikor ideje engedi, olvas, néha kötöget. A fiával leggyakrabban az interneten keresztül tartja a kapcsolatot, ő német–kommunikáció szakon szerzett diplomájával Budapesten kamatoztatja tudását. Úgy gondolom, hogy Vajdicsné Marika kedvenc idézete végig kíséri egész életútját, s tanúbizonyságot nyújt a harcról, küzdelemről, melyet igazi pedagógusként vív.
„Nem az a példás hazaszeretet, ha életünk egy völgyben megreked, vizét moszat kuszálja, mélye kásás, a helytállás nem béna helybenállás.”
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 23. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2007.)
Hasonló
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése