Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Fohsz Józsefné
Iskolaigazgató,
Kék
Két végén égeti a gyertyát Fohsz Józsefné, született Fekete Valéria, a kéki Petőfi Sándor Általános Iskola igazgatója. Ízig-vérig pedagógus, bár hosszú ideje nemcsak a katedrán oktatja a gyerekeket, hanem a kartársainak is jelentős mértékben nyújt segítséget, mint a Megyei Pedagógiai Intézet vezető szaktanácsadója. Mindkét állást hivatásként gyakorolja, s teszi mindezt anyai szeretettel. Amit nem lehet megrendezni: az iskola folyosóján a tanulók nagy örömmel köszöntik az igazgató nénit.
Nyírbogdányban született 1949. július 18-án. Édesanyja, Mező Ilona, háztartásbeliként gondoskodott a családról, ma már 83 éves. Édesapja, Fekete József, igen korán, ezerkilencszázhatvanban meghalt.
Két lánytestvére van, Margit és Irén, mindketten tanárok, és már nyugdíjasok, ők otthon maradtak a szülőfaluban, Nyírbogdányban. Férje, Fohsz József, építésztervező, a MOL nyírbogdányi üzemében dolgozta le az életét. Házasságukból két leány született: Gyöngyvér itt tanít a kéki iskolában, pedagógia–technika szakos tanár, és újabban mérésmetodikusként végzett, hogy a minőségbiztosítást szakszerűen gyakorolja. Emőke lányuk a nyírbogdányi Sion Szeretetotthonban gazdasági vezető. Ő már férjhez ment, házastársa Juhász Tibor, vízügyi technikus, vállalkozó.
A Zrínyi Ilona Gimnázium francia tagozatán érettségizett 1968-ban. Ezután a nyíregyházi tanítóképző főiskolán tanító szakos oklevelet szerzett, majd magyar nyelv és irodalom szakon folytatta tanulmányait. Érdekes időszak kezdődött az életében 1979-ben: a Megyei Pedagógiai Továbbképző Központban szakfelügyelő lett. Sokat köszönhet Görbedi Miklósnak, aki huzamosabb időn át vezető szakfelügyelőként segítette a kartársak tevékenységét. Tőle tanulta meg az igazi szakmaszeretetet, és a pedagógusokkal történő bánásmódot. Fohszné tőle vette át a vezető szaktanácsadói munkakört ezerkilencszáznyolcvanötben.
Egy életen át tanulni szükséges a pedagógusnak, vallja Fohszné Valika, hiszen adni igazából az tud, aki bőséges munícióval rendelkezik. Éppen ezért elvégezte a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen a pedagógia szakos előadó képzést, majd a szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán szövegtant tanult.
Nemrégiben pedig sikerrel diplomázott a Budapesti Műszaki Egyetem közoktatás-vezetői kurzusán. Több könyvet írt, főként megyei, helyi irodalmi anyagokat állított össze a kerettantervi követelményekhez.
A kéki iskola kényelmes elhelyezést nyújt a 250 gyermeknek, ezzel együtt a növekvő iskolai létszám miatt újabb épületrésszel bővítik az intézményt. Szemre is tetszetős intézményi központ alakult ki, hisz a jelenlegi iskolaépületben kap helyet a tornaterem, színházterem, megvalósításra vár a 300 adagos konyha és ebédlő. A mennyiségi fejlesztéssel párhuzamosan minőségi előrelépésnek is tanúja lehet a helyi önkormányzat, a tantestület, és a szülői munkaközösség. Ennek szép példája, hogy első, második osztályban megszervezték az egész napos oktatást. Két idegen nyelvet tanítanak a nyelvi laborban: németet és szakköri formában angolt. Igen népszerű a nyolc művészeti csoport, jelenleg népi táncot, furulyát és képzőművészetet sajátíthatnak el az érdeklődők. A 250 iskolás 60 százaléka jár ezekre a foglalkozásokra. A szülők jó részének esélye sem lenne művészeti oktatásban gondolkodni, ha az iskola nem biztosítaná ehhez a feltételeket. Már pedig segíteni mindenáron szeretnének, hisz a szülők közt igen sok a munkanélküli, ezért ők is és a gyerekek is örülnek, hogy ingyen kapják a tankönyvet, és nem kevés segélyt folyósítanak az iskolások szüleinek. Tovább nehezíti a helyzetüket, hogy az iskolások közül 66 gyerek roma származású, és 66 a hátrányos helyzetűek száma. Nemcsak szociális, hanem egészségügyi hátránnyal is meg kell küzdeniük a tanulóknak, például mozgássérültek, enyhén értelmi fogyatékosak, és egy középsúlyos értelmi fogyatékos kisfiú is jár az iskolába.
Fohszné öt éve szakértőként is tevékenykedik: tanügyi igazgatásból, valamint magyar nyelv és irodalomból szerezte meg erre a képesítést. Régóta vizsgálja az értő olvasást, így a diszlexia, diszgráfia mérése korai életszakaszban elkezdődhet. Az igazgatónő meg van arról győződve, hogy csak teljes értékű képességfejlesztéssel érhetnek el eredményt. A korai fejlesztésnek tudható be, hogy egyre több gyerek kerül be az Arany János tehetséggondozó programba. A nyolcadikosok fele gimnáziumban, szakközépiskolában folytatja tanulmányait. Céljaik elérésében sokat segít az iskolabarát önkormányzat. Két alapítványt is létrehoztak, mindkettő a kéki gyerekek érdekeit szolgálja. A nemrégiben tartott jótékonysági bál igazolta a szülők áldozatkészségét. Volt olyan cigány szülő, aki vállalkozó: 40 ezer forintot adományozott iskolának.
Fohszné szabadidejében egészséges életmódot folytat, naponta úszik, kirándul, kikapcsolódásként az önkormányzat oktatási bizottságának külső tagja.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 15. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Hasonló
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése