Fedorné Zajácz Éva

Gazdasági vezető,

Nyíregyháza

szszb_17-22_fedorne_zajacz_eva.jpgNem látványos, ám annál fontosabb egy iskola gazdasági vezetőjének a tevékenysége. A tantestület tagjai – általában, de itt, szerencsére nem ez a gyakorlat – legfeljebb a bérfizetésnél vagy egy-egy tanulmányi kirándulás, esetleg továbbképzés finanszírozásánál kerülnek kapcsolatba velük. Ám az intézmények irányítói pontosan tudják, mennyi minden múlik a gazdasági vezető hozzáértésén, szakképzettségén és döntően a hozzáállásán. Fedorné Zajácz Éva, a nyíregyházi Wesselényi Miklós Szakközépiskola és Szakiskola gazdasági vezetője a megye egyik legnagyobb oktatási intézményének pénzügyeiért felel. Természetesen soha nem készült erre a pályára, ám az élet úgy hozta, hogy a számok világában élje az életét.

Tiszalökön született 1959. július 22-én Balázs Julianna háztartásbeli édesanya és Zajácz Ferenc villanyszerelő édesapa családjában. Sajnos, a szülők már nem örülhetnek együtt gyerekeikkel, unokáikkal. Testvére, Julianna, óvónő Debrecenben. Lánya, Anikó, 23 éves és gazdasági agrármérnökként végzett.

Éva a nyíregyházi Széchenyi István Közgazdasági Szakközépiskola pénzügyi tagozatán érettségizett 1977-ben. A közeli Tiszavasvári nagy nevű gyárában, az Alkaloidában kezdett dolgozni még abban az évben. Egy év után a nyíregyházi BEAG Universil gyárában bérszámfejtőként folytatta munkáját. Ezt követően Ófehértón laktak az anyósáéknál, miközben a helyi tanácsnál gazdálkodási előadó, majd a GAMESZ vezetője lett. Egyre több oldalról ismerte meg a gazdálkodási tevékenységet, az intézményekben folyó költségvetési munkát. Időközben elvégezte a hároméves mérlegképes tanfolyamot, s az akkori legmagasabb végzettség birtokában gyakorolhatta napi feladatait.

A Wesselényi Miklós Szakközépiskola és Szakiskola 1991-től jelenti számára a második otthont. Előbb pénzügyi előadói munkakörben szinte mindent rábíztak, 2000. november 16-ától pedig kinevezték gazdasági vezetőnek. A 600 millió forintos költségvetésű intézményben igen fontos beosztás az ő szakterülete. Mint mondja, a bérre és a járulékokra megy el ennek a pénznek a 86 százaléka. A maradékból kell megoldani a felmerülő költségek, a rezsi kifizetését. Mozgástere szinte semmi nem lenne, ha nem számolhatnának mégis a saját bevételekkel.

A négy tanműhely közül a legreprezentatívabb az Universum Üzletházban a fodrász tanszalon. A faipari tanműhelyt az egykori bútoripari szövetkezetben rendezték be, és a szabad kapacitás kihasználásával zömében asztalos és kárpitos munkával keresnek plusz pénzt a diákok. A központi tanműhelyben a ruhakészítők és a cipőfelsőrész-készítők tevékenykednek. Igazán mostoha körülményekkel a villamosipari tanulóknak kell szembenézniük. Fedorné elmondása szerint a négy tanműhely évente átlagosan 20-25 millió forint árbevétel megtermelésével segíti elő az intézményi célok megvalósulását. Ám a Nemzeti Alaptanterv bevezetése érzékenyen érintette a szakmunkásképző intézeteket: ugyanis az első két évben közismereti tárgyakat tanulnak és a gyakorlati oktatás – amelynek keretében tudnak pénzt termelni a tanműhelyek – csak a harmadik évfolyamon kezdődik.

Az 1700 tanuló mellett 206 dolgozó (közülük 126 a pedagógusok száma) tevékenykedik. A saját konyha és a kollégium további feladatokat jelent. Ilyen létszám és technikai bázis működtetése sokkal több pénzből lenne megoldható igazán minőségi szinten. Így előfordul, hogy az épületnek csak egyes szintjeit, vagy folyosóit tudják kifesteni, felújítani. E nehézségek dacára beléptek a minőségbiztosításba, még az elsők közt, a Bánki Donát Szakközépiskolával és a Zay Anna Egészségügyi Szakközépiskolával együtt. Az ISO 2001 minőségbiztosítási program mellett az oktatási intézményeknek kifejlesztett Comenius 2 részesei.

Fedorné Zajácz Éva állítja: ha nem lehetne pályázni a világon mindenre, sokkal nehezebb helyzetben lennének. Az elmúlt évek eredményéről szólva Éva több sikeres pályázatot említett, például 1,9 millió forintot nyertek faipari eszközök beszerzésére, vagy ugyanennyit a drogmegelőzésre. Ez utóbbi részeként előadásokat tartottak a legveszélyeztetettebb korosztály tagjainak a szakemberek. A legjelentősebb összeget, 4 millió forintot a Közoktatási Közalapítványtól nyerték el valamennyi szakmai terület fejlesztésére. Számíthatnak még bevételre a gazdálkodó szervezetektől, amelyek a bérköltség másfél százalékának 75 százalékát utalhatják át valamely szakképző intézménynek.

A nem látványos, ám igen-igen fontos gazdaságvezetői tevékenységet ismerte el az iskola a Wesselényi Miklós-emlékérem odaítélésével. Ezt az emlékérmet évente öten kaphatják meg kiemelkedő munkájukért. Ám a legnagyobb elismerésnek azt érzi Éva, ha jut elég pénz a fejlesztésre, a működtetésre, ha mindenki megelégedésére dolgozhatnak. A törvények, jogszabályok, utasítások gyakori változásával szinte naprakésznek kell lennie, emellett szívesen pihentetik a jó könyvek. Mostanában a Nyíregyházi Főiskola művelődésszervező szakának jegyzeteit forgatja.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 17. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Tavaszi rét

Ősz Zoltán alkotása Megkerülhetetlenül   a  mi  vidékünkről  készült  a  kép,  már  elmaradtak a fenyvesek,  már    ez  az  őszinte  nyugodt  kis  tájkép,  ahol nincsenek  bércek, és  megmászhatatlan  csúcsok.  Ősz ... Tartalom megtekintése

Minimál!

Hargitai  Beáta akvarellje Vajon mit kell tenni   egy  papírlappal,  hogy  figurális  mókaság  jöjjön  létre?  Mi  az  a  sok,  vagy  kevés  produkció,   hogy  képpé  váljon,  hogy megnézzék,  hogy  elvessék, ... Tartalom megtekintése

Virágot látott utazó

Tüttő József alkotása A különleges és meghökkentő  képek  színvilága  egészen  eltérő, és egyedi, használata:   Tüttő József   tulajdona, és védjegye.  Lehet,  hogy  kihagytam még  pár jellemzőt,  de  az  évek ... Tartalom megtekintése

Sziklák a parton

Biszák László alkotása Mélység és  magasság  találkozása, nem  egy röpke randevú, kőbe vésett  valóság  addig  amíg  a  Föld  gyomra  mást  nem  akar. A  kép remek, a srég  meredek  fal  magán... Tartalom megtekintése