Ecsegi Tóth Béla

Műszaki csoportvezető,

Nyíregyháza

szszb_20-24_ecsegi_toth_bela.jpgAzt, hogy sikert csak kemény munkával és sok tanulással lehet elérni, már nagyon korán megtanulta Ecsegi Tóth Béla. Alig múlt 5 esztendős, amikor már géplakatos édesapja mellett szorgoskodott a műhelyben. A három testvér között ő volt a legidősebb, így tőle várták el a nagycsaládban, hogy példát mutasson a kisebbeknek. Nem esett nehezére, hogy ideje nagy részét a lakatosműhelyben töltse, és ne a barátaival, hiszen szeretett alkotni, szerette megmunkálni az anyagot és látni az eredményét.

Nem volt kérdés, amikor a pályaválasztásra került a sor, hogy a lakatosszakma mellett dönt. Az iparitanuló-iskolában nem volt nehéz helyzete, hiszen mire odakerült, édesapjától már elsajátította a lakatosmesterség alapjait. Jól tanult, a gyakorlati tantárgyakból mindig 5-ös osztályzatai voltak. Szorgalmának és jó tanulmányi eredményének köszönhetően, egy esztendeig tartó lakatos alapképzés után, őt is azok közé a diákok közé választották, akik az elit, dieselmozdony szerelő osztályba kerültek. 1963-ban, ipari iskolai tanulmányainak befejezése után, a GANZ MÁVAG motorkísérleti osztályán helyezkedett el. Három műszakban dolgozott, főleg külföldi megrendelésre. Motor-, hajtóműkísérleteket végzett a próbapadon, mérte a motor teljesítményét, fogyasztását. Szeretett volna egy brazíliai mozdonyszervizben dolgozni, tapasztalatokat szerezni, de abban az időben nem volt egyszerű nyugatra menni, ő sem kapott kék útlevelet, Kanadában élő nagynénje miatt utasították el kérelmét.

Brazília helyett Zalaegerszegre került, két évre bevonult ugyanis katonának az ottani határőrséghez. 1968-ban mondott búcsút az angyalbőrnek. Ekkor egy sorsdöntő változás következett életében, megnősült. Feleségével a sport szeretete hozta össze. Mindketten sportlövők voltak, és egy versenyen ismerkedtek meg. A lövészetben, amit kamaszkora óta művelt, szép sikereket ért el, 1978-ban országos bajnok is volt kispuska kategóriában.

Felesége, nyíregyházi lány lévén elcsábította a pesti fiút a vidéki, akkor még nyugodt kisvárosba, ahol letelepedtek. Az akkori ÉPSZER vállalatnál helyezkedett el autószerelőként. A dízelmozdonyok után új kihívást jelentett ez a munka, és hogy igazán jól csinálja, sok szakkönyvet olvasott, tanult, hogy elsajátítsa a szakma legapróbb fortélyait is. Apósa, aki jó nevű autószerelőként dolgozott, sokat segített neki. Az ő tanácsára szerzett 1973-ban autószerelői mestervizsgát, majd a Kossuth Lajos szakközépiskolában gépjármű-technikusi oklevelet.

Munkahelyén az ÉP­SZER vállalatnál 1976-ban nevezték ki műhelyvezetővé. Kilenc esztendeig dolgozott ezen a területen, 1985-ben változások történtek a cégnél, különvált a gépkocsijavítással foglalkozó részleg, neki is megváltozott a munkaköre, műhelyvezetőből diszpécser lett. Ő koordinálta a javítási munkák lebonyolítását, főleg irodai munkát végzett, amit nem érzett igazán testhez állónak. Ezért, amikor 1986 januárjában a Hatzel téren működő Autóklubból ajánlottak fel neki egy vezetőszerelői állást, nem habozott és elfogadta.

Két év után újabb munkahelyváltás következett, műhelyvezetőnek hívták a Közterület Fenntartó Vállalathoz. Nagy feladat volt, mivel a cégnél üzemelő valamennyi gépkocsi javítása hozzá tartozott. Amikor elvállalta ezt az állást, a gépjárművek igen régi típusúak és rossz állapotúak voltak. Rendbe kellett tennie a munkaeszközöket és a műhelyt. Fél év alatt sikerült eredményt elérnie, hiszen ekkor már olyan műszaki állapotba kerültek a járművek, hogy minden gépkocsit ki tudtak járatra küldeni. 1992-ben megtörtént a cég átszervezése, a Közterület Fenntartó Vállalat Köztisztasági Kft.-vé alakult. Közben folyamatosan fejlődött a géppark, a kezdeti 40 helyett erre az időpontra már 97 rendszámmal ellátott gépkocsival rendelkeztek, a műhelylétszám viszont lecsökkent. A megnövekedett feladatokat természetesen csakis jól képzett szakemberekkel lehetett ellátni, amire ő minden munkahelyén törekedett.

Magánéletében is történtek változások. Született két fia, a kisebbik az ő nyomdokain halad, ő is gépjárműtechnikus, garázsmesterként dolgozik a Szabolcs VOLÁN Részvénytársaságnál. A nagyobbik is műszaki pályát választott, erősáramúberendezés-szerelőként dolgozik. Fiús család, hiszen van három fiúunokája is. A 10 esztendős a legnagyobb szívesen fúr-farag nagyapja mellett a műhelyben. Esténként ő is mindig javít valamit. Nagy bánata, hogy nincs megfelelő iparitanuló-továbbképzés. Tart attól, hogy ebben a szakmában néhány év múlva nagy lesz az űr, nem lesznek jó szakemberek. A műhelymunka mellett szívesen tevékenykedik a ház körül. 1983-ban kezdtek el építkezni, úgy gondolja, egy családi házat szinte soha nem lehet befejezni, mindig van valami, amin változtatni akarnak, és ő ezt szívesen csinálja, hiszen a család és a munka – ez az élete.

(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 20. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2005.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése