Csutkai Tamásné

A Sipkay Barna Szakközépiskola könyvtárosa,

Nyíregyháza

szszb 22 km Csutkai Tamásné.jpgNyíregyházi születésű, itt töltötte gyermekéveit, ebben a városban végezte iskoláit. Otthonról hozta az irodalom és a könyvek iránti szeretetét. Az olvasás, az új ismeretek iránti szenvedélye már egészen kicsi korában megmutatkozott, ami nem véletlen, hiszen szülei is olvasó emberek voltak. Édesapja a TIT elnöki teendőit látta el, édesanyja pedig pedagógusként dolgozott a Jókai Mór Általános Iskolában. Biológiát tanított, de a természettudományok mellett a zene és az irodalom szeretete is meghatározó volt a családban.

A Zrínyi Ilona Gimnáziumban érettsé­gizett, pályaválasztásában meghatározó volt ez a négy esztendő. Szívesen emlékszik vissza egykori osztályfőnökére, Horváth Sándorra, aki nemcsak kitűnő órákat tartott, hanem a középiskola befejezését követően is figyelemmel kísérte volt tanítványai életének alakulását. Az ő indíttatására jelentkezett a debreceni tanítóképzőbe könyvtár–népművelés szakra. Bár akkor – 18 évesen – még nem tudta elképzelni, hogy milyen feladatai vannak egy könyvtárosnak. Tanulás mellett dolgozott, a Megyei Könyvtárban helyezkedett el. Választása jónak bizonyult, mert tíz esztendeig látta el első munkahelyén a könyvtárosi feladatokat. Sokan fordultak meg a könyvtárban, rengeteg emberrel ismerkedett meg ez idő alatt, a mai napig is előfordul, hogy ráköszönnek az utcán, megállítják beszélgetni. 1972-ben ment férjhez. Abban az esztendőben kezdte meg működését a Bessenyei György Tanárképző Főiskola könyvtára, és ekkor úgy döntött, munkahelyet vált, hiszen új kihívást jelentett egy új intézményben alapító könyvtárosként kialakítani a szolgáltatás rendszerét. 1974-ben újabb változás történt ezúttal magánéletében, megszületett kislánya. Abban az időben még más világot éltünk, a főiskolai könyvtár szombati és vasárnapi napokon is nyitva tartott, férje vidéken dolgozott, így hétvégeken a kicsi ellátását, felügyeletét és a munkahelyi teendőket nehezen tudta összeegyeztetni. Szerencsére ekkor új munkalehetőség kínálkozott a Sipkay Barna Szakközépiskolában, amit eleinte nehéz volt megszoknia, hiszen a főiskolai nagy nyüzsgésből egy kisebb, zárt egységbe került. A gyerekek kedvesek voltak, így nagyon gyorsan megtalálta velük a közös hangot, egyre családiasabbá vált a légkör, a kollégák is hamar befogadták. A könyvtár, bár szervesen kapcsolódik a tanítási órákhoz, mégis egészen más közeg. Itt sokkal oldottabbak a tanulók, kötetlenebbül lehet beszélgetni velük, jobban megnyílnak, sok olyan dolgot is elmondanak, amit az osztályfőnöknek nem mernek, de sokszor az is előfordult, hogy segítséget, tanácsot kérnek a „könyvtáros nénitől”. Jól érzi magát ebben a munkakörben, úgy véli, a gyerekektől is sokat lehetett tanulni, másfajta látásmódot. A könyvtár eredeti funkciója mellett egyfajta fórum és találkozóhely szerepét is betölti. Sokat változott a könyvtár, amióta általánossá vált az internet, ami remek lehetősége az információszerzésnek, de mégsem tudja felváltani, kiszorítani a könyvet. Hiszen az alaposabb utánanézéshez szükség van a nyomtatott sajtóra.

Az évek alatt sokat változott a könyvtáros feladata is, el kellett sajátítania a számítógép, az internet használatát. Ma már nem hagyományos katalógus segítségével, hanem számítógépen történik a könyvtár állományának nyilvántartása, feldolgozása. Amikor a diák nem találja meg a megfelelő könyvet, a könyvtárosnak tudnia kell, hogy hová irányítsa, ahol hozzájuthat a megfelelő információhoz. A könyvtárosi teendők mellett tanít könyvtárismereteket, szakmai alapozó tantárgyként viselkedéskultúrát.

Minden évben azzal kezdik az évet a kilencedik évfolyamon, könyvtárismereti órán, hogy felvértezik azokkal az információkkal a diákokat, melyek segítségével önállóan is meg tudják keresni a szükséges anyagot. Majd 9–10. osztályban informatikaórán, öt-öt könyvtári óra keretében, pedig megtanulják a lexikonok, enciklopédiák használatát. Munkáját számos kitüntetéssel ismerték el, az Scola Teka Alapítvány briliánsköves gyűrűvel jutalmazta, 2006-ban pedig megkapta a Sipkay-gyűrűt.

A könyv nemcsak a munkahelyén, hanem otthonában is főszerepet játszik. Lefekvés előtt mindig olvas, egyszerre nem egy könyvet, hanem hangulatától függően többet is. Van egy rossz tulajdonsága, ha jó olvasnivaló kerül a kezébe, bármi történhet körülötte, addig le nem teszi, amíg a végére nem ér.

Az olvasás mellett szereti a társaságot, szeret utazni, előtte természetesen felkészül az adott helyszín kultúrtörténeti, építészeti érdekességeiből, hogy mit érdemes megnézni. Szereti a zenét, a színházat, ha teheti nemcsak a helyi társulat előadásait nézi meg, hanem más városok színtársulatának előadásaira is gyakran vált jegyet. Lánya is hasonló pályát választott, magyar–kommunikációs szakot végzett az egyetemen, jelenleg humánpolitikai vezetőként dolgozik. Van egy tündéri kisunokája, aki imádja a meséket a nagymama nagy-nagy örömére.

(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 22. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2006.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése