Aranyi Imre

Igazgató,

Debrecen

hb_4-8_aranyi_imre.jpgA Debrecen, „Kálvinista Róma” 1873-ban nyílt fő reáltanodájában a törvények, a modern nyelvek, a matematika és a természettudományok magasabb óraszámban való tanítása volt a mindenkori tantestület elé kitűzött cél. Az iskola jelenlegi állapotában látható épületét 1891-ben kezdték el építeni Meixner Károly tervei szerint. Az új alma matert az első diákok 1893 őszén vehették birtokukba. Az egyre színvonalasabb oktatást az is jelezte, hogy 1905-től kezdődően megjelentek a tanár szakos hallgatók, és a reáltanoda gyakorlóiskolaként is működött.

Az intézmény jogutóda, a Fazekas Mihály Gimnázium igazgatója 1960. január 15-én született. Édesanyját Molnár Ilonának, édesapját Aranyi Imrének hívják. A mama a háziipariban bedolgozóként, az apa tsz-tagként kereste a család kenyerét. Az igazgató úr felesége és egyben gyermekei édesanyja Komondi Ágnes Mária. Elsőszülött gyermekük, Péter joghallgató. Húga, Krisztina ötödikes. A Kossuth Lajos Tudományegyetem történelem–földrajz szakos középiskolai tanári diplomáját 1983-ban vette át. Még abban az évben állást kapott az Újkerti Általános Művelődési Központban. Három szép évet töltött az intézményben. 1986-ban került a Fazekas Mihály Gimnáziumba, ahol éveken át történelmet és földrajzot oktatott, majd 1996-tól – sikeres pályázat után – Debrecen Megyei Jogú Város Közgyűlése kinevezte a gimnázium igazgatójának. Ahhoz, hogy ezt a beosztást elnyerje, az évek során tovább képezte magát. A Debreceni Egyetemen 1998 és 2000 között megszerezte a közoktatás-vezetői oklevelet. 2004-ben pedig a Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Intézetben folytatta tanulmányait és még abban az évben átvehette a közép- és emelt szintű érettségi vizsgáztató oklevelet.

Most, amikor a társadalom az európai uniós csatlakozást követően ismételten szembenéz az oktatásügy reformjának sürgető szükségletével, nagyon sokat jelent, ha egy patinás gimnázium igazgatója nemcsak a szűkebb, tágabb tanácsadókra támaszkodhat, hanem saját maga is képes eligazodni a folytonos változások útvesztőiben, és megtalálni a helyes megoldást.

Történelemkönyveket lapozunk képzeletben és iskolai emlékkönyveket a gyakorlatban. A Fazekas-gimnázium mindig is fontosnak tartotta, hogy számot adjon az utókornak a kitűzött célokról, azok valóra váltásáról. Nem feledkeztek meg azokról a tanárokról, akik évtizedeken át áldozatos munkával igyekeztek a közös értékek védelmében fellépni, a hagyományok kialakításában és ápolásában együttműködni. Szóltak és írásban is megörökítették az egykori osztályok névsorát, mintegy emléket állítva a múló időnek. Ki-ki a mai gimnazisták közt megtalálhatja a szülők, a nagyszülők nevét, mert igen sokan generációk óta kötődnek az intézményhez. Gazdag István: A debreceni Fazekas Mihály Gimnázium története 1873–1998 című kötetében olvashatjuk az alma mater ars poeticáját:

„Fények és árnyak egymást váltogatták az elmúlt 125 év alatt.

A városi reáltanodától a mai Fazekas Mihály Gimnáziumig több ezer diák koptatta az iskola padjait, tanárok hada igyekezett a jóra, a szépre nevelni, oktatni kezdetben a fiúkat, később a lányokat is. A mindig megújulásra kész debreceni Fazekas híre egyre ismertebb kiváló tanítványai és tanárai révén.”

A 2005–2006-os tanév felvételi tájékoztatójából kiderül, hogy minden diák számára biztosítják az angol nyelv tanulását kezdő vagy haladó szinten. Második idegen nyelvként németet, spanyolt, franciát vagy oroszt választhatnak a diákok. Sláger a két tanítási nyelvű képzés magyar–spanyol, illetve magyar–francia nyelven. Matematikát, egyetemes történelmet és biológiát az adott célnyelven tanulnak a gimnazisták. Így 5 évig járnak ebben a formában az intézménybe a diákok. A hat évfolyamos képzés keretében 1991 óta folyik kiemelt tehetséggondozás az iskolában. Emelt szintű képzést kaphatnak matekból, illetve informatikából az általános iskola 6. osztályát befejező és ide sikeresen felvételiző gyerekek.

A szellemi és a testi nevelés összhangját igen fontosnak tartja az intézmény. Arra törekednek, hogy az önálló testedzés, a mozgás szükségletté váljon és beépüljön a felnőtté váló generáció életrendjébe. Ehhez nyújtanak segítséget a téli és a nyári sporttáborok szervezésével. Mehetnek sí-, kerékpár- és vízitáborba. A szakosztályok között a fiú röplabda és az atlétika élvez elsőbbséget. Az iskolában énekkar is működik. Népszerű a rajz-, az újságíró- és a rádiós szakkör.

A Fazekas Mihály Gimnázium soha nem küzdött beiskolázási gonddal. A hagyományok, az eredmények, és a jövő stúdiumai iránti nyitottság adja azt a szellemiséget, amelyet fél évszázad múltán is lelkében őriz meg az öregdiák.

 (Hajdú-Bihari Almanach 4. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése