Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Aranyi Imre
Igazgató,
Debrecen
A Debrecen, „Kálvinista Róma” 1873-ban nyílt fő reáltanodájában a törvények, a modern nyelvek, a matematika és a természettudományok magasabb óraszámban való tanítása volt a mindenkori tantestület elé kitűzött cél. Az iskola jelenlegi állapotában látható épületét 1891-ben kezdték el építeni Meixner Károly tervei szerint. Az új alma matert az első diákok 1893 őszén vehették birtokukba. Az egyre színvonalasabb oktatást az is jelezte, hogy 1905-től kezdődően megjelentek a tanár szakos hallgatók, és a reáltanoda gyakorlóiskolaként is működött.
Az intézmény jogutóda, a Fazekas Mihály Gimnázium igazgatója 1960. január 15-én született. Édesanyját Molnár Ilonának, édesapját Aranyi Imrének hívják. A mama a háziipariban bedolgozóként, az apa tsz-tagként kereste a család kenyerét. Az igazgató úr felesége és egyben gyermekei édesanyja Komondi Ágnes Mária. Elsőszülött gyermekük, Péter joghallgató. Húga, Krisztina ötödikes. A Kossuth Lajos Tudományegyetem történelem–földrajz szakos középiskolai tanári diplomáját 1983-ban vette át. Még abban az évben állást kapott az Újkerti Általános Művelődési Központban. Három szép évet töltött az intézményben. 1986-ban került a Fazekas Mihály Gimnáziumba, ahol éveken át történelmet és földrajzot oktatott, majd 1996-tól – sikeres pályázat után – Debrecen Megyei Jogú Város Közgyűlése kinevezte a gimnázium igazgatójának. Ahhoz, hogy ezt a beosztást elnyerje, az évek során tovább képezte magát. A Debreceni Egyetemen 1998 és 2000 között megszerezte a közoktatás-vezetői oklevelet. 2004-ben pedig a Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Intézetben folytatta tanulmányait és még abban az évben átvehette a közép- és emelt szintű érettségi vizsgáztató oklevelet.
Most, amikor a társadalom az európai uniós csatlakozást követően ismételten szembenéz az oktatásügy reformjának sürgető szükségletével, nagyon sokat jelent, ha egy patinás gimnázium igazgatója nemcsak a szűkebb, tágabb tanácsadókra támaszkodhat, hanem saját maga is képes eligazodni a folytonos változások útvesztőiben, és megtalálni a helyes megoldást.
Történelemkönyveket lapozunk képzeletben és iskolai emlékkönyveket a gyakorlatban. A Fazekas-gimnázium mindig is fontosnak tartotta, hogy számot adjon az utókornak a kitűzött célokról, azok valóra váltásáról. Nem feledkeztek meg azokról a tanárokról, akik évtizedeken át áldozatos munkával igyekeztek a közös értékek védelmében fellépni, a hagyományok kialakításában és ápolásában együttműködni. Szóltak és írásban is megörökítették az egykori osztályok névsorát, mintegy emléket állítva a múló időnek. Ki-ki a mai gimnazisták közt megtalálhatja a szülők, a nagyszülők nevét, mert igen sokan generációk óta kötődnek az intézményhez. Gazdag István: A debreceni Fazekas Mihály Gimnázium története 1873–1998 című kötetében olvashatjuk az alma mater ars poeticáját:
„Fények és árnyak egymást váltogatták az elmúlt 125 év alatt.
A városi reáltanodától a mai Fazekas Mihály Gimnáziumig több ezer diák koptatta az iskola padjait, tanárok hada igyekezett a jóra, a szépre nevelni, oktatni kezdetben a fiúkat, később a lányokat is. A mindig megújulásra kész debreceni Fazekas híre egyre ismertebb kiváló tanítványai és tanárai révén.”
A 2005–2006-os tanév felvételi tájékoztatójából kiderül, hogy minden diák számára biztosítják az angol nyelv tanulását kezdő vagy haladó szinten. Második idegen nyelvként németet, spanyolt, franciát vagy oroszt választhatnak a diákok. Sláger a két tanítási nyelvű képzés magyar–spanyol, illetve magyar–francia nyelven. Matematikát, egyetemes történelmet és biológiát az adott célnyelven tanulnak a gimnazisták. Így 5 évig járnak ebben a formában az intézménybe a diákok. A hat évfolyamos képzés keretében 1991 óta folyik kiemelt tehetséggondozás az iskolában. Emelt szintű képzést kaphatnak matekból, illetve informatikából az általános iskola 6. osztályát befejező és ide sikeresen felvételiző gyerekek.
A szellemi és a testi nevelés összhangját igen fontosnak tartja az intézmény. Arra törekednek, hogy az önálló testedzés, a mozgás szükségletté váljon és beépüljön a felnőtté váló generáció életrendjébe. Ehhez nyújtanak segítséget a téli és a nyári sporttáborok szervezésével. Mehetnek sí-, kerékpár- és vízitáborba. A szakosztályok között a fiú röplabda és az atlétika élvez elsőbbséget. Az iskolában énekkar is működik. Népszerű a rajz-, az újságíró- és a rádiós szakkör.
A Fazekas Mihály Gimnázium soha nem küzdött beiskolázási gonddal. A hagyományok, az eredmények, és a jövő stúdiumai iránti nyitottság adja azt a szellemiséget, amelyet fél évszázad múltán is lelkében őriz meg az öregdiák.
(Hajdú-Bihari Almanach 4. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Hasonló
Dr. Simon József
Herdon István
Dr. Sinóros-Szabó Botond
Jancsó Gyula
Márkó Zoltán és családja
Bulátkó Kornél
Szemán Mihály
Dr. Cs. Tóth János
Dr. habil. Góth László
Dr. Szabó Péter
Kollár István
Aba-Horváth István
Kérdő Zsuzsa
Katona László
Czapp József
Dr. Bölcskei Gusztáv
Petis János
Dr. Orosz János
Lukács Balázs
Földesi Gyuláné
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése