Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Dr. Cserpák Ferencné
Középiskolai igazgató,
Debrecen
A Balásházy János Mezőgazdasági Középiskola és Kollégium igazgatója, dr. Cserpák Ferencné szerint középiskolájuk szempontjából az 1998-as évben történt döntő fordulat, amikor is saját tantestületükkel, a versenytársakkal és a fenntartóval el kellett fogadtatni, hogy nemcsak mezőgazdasági, hanem az élet és a jövő által meghatározott tárgyakra is kell oktatni az oda jelentkezőket.
Ennek megvalósulása után tudtak csak jövőbeni céljaikban megerősödve hittel és reménnyel pályázni a világbanki projektekre, s hirdethették meg a felvételi lehetőségeket a mezőgazdasági mellett a közgazdasági szakmacsoport ágaira, különös tekintettel az érettségi után újabb szakmai képzést elsajátítani kívánókra. Az iskola amúgy válsághelyzetbe került volna, hiszen az 1993-as közoktatási törvény nyomán önkormányzatok sora alapított mezőgazdasági szakközépiskolákat. Az új helyzetből adódó szakmacsoport-bővítés iránya nem volt véletlen: a mezőgazdasági termékek komoly versenyhelyzetben történő előállítása mellett legalább olyan hangsúlyt kapott akkor az értékesítés mikéntje is (a marketing, a public relations és a többi).
Mára az alapképzés mellett – amellett, hogy modulrendszerű párhuzamos képzésre is lehetőséget biztosítanak – számítógép-kezelő és -használó, középfokú szoftverüzemeltető, lótenyésztő, növényvédő és méregraktár-kezelő, valamint felsőfokú külkereskedelmi üzletkötő szakmákra is jelentkezhetnek a nappali tagozatosak, míg a felnőttképzésben immár akkreditált ezüst- és aranykalászos gazdatanfolyam, mezőgazdasági vállalkozói, falusi vendéglátói, virágkötő, inszeminátori és méhész szakok várják az új ismeretekre éheseket. Ezek sikeres oktatásához nemcsak külső oktatókat alkalmaznak az érintett szakterületekről, hanem napi kapcsolatokat is ápolnak a gazdasági élet hasonló szereplőivel. Természetesen ők biztosítják évek óta a mérnöktanárképzés gyakorlati helyszínét is, s az eddigi sikerekből következően talán az sem véletlen, hogy a Debreceni Egyetem lehetséges gyakorló iskolájaként emlegeti a helyi sajtó a Balásházy-középiskolát.
A Heves megyei Atkárról indult. Már általános iskolájában, de immár mérhetően a gyöngyösi Vak Bottyán Gimnázium és Szakközépiskola első matematika–fizika kísérleti osztályában is jól abszolválta a fő tárgyakat, így nem véletlen, hogy első nekifutásra a Kossuth Lajos Tudományegyetem hasonló szakain tanulhatott tovább.
Még a tinédzser évekből magával hozott zenei tehetségét (zongora, harmonika) itt tovább kamatoztatta, népi táncos is volt, valamint aktívan részt vett a középiskolások tehetséggondozásában, felvételi előkészítésükben és élménytömegeket gyűjtött hazai és külföldi építőtáborokban – így teltek az egyetemi évek az ezerkilencszázhetvenötös diplomaosztóig.
Első munkahelyén, a derecskei gimnáziumban lett igazán tanárrá – sokat köszönhetett a jó pedagógiai érzékkel megáldott, s őt mindenféle szakmai és társadalmi feladattal ellátó akkori igazgatónak. Két évig ott is laktak, de amikor Balázs és Zoltán gyermekei (ma mindketten közgazdász egyetemi hallgatók) és az egyetemen oktató férje már nehezen viselte a család szétszakítottságát, Debrecenben keresett állást. Jelenlegi iskolájában csak azzal a feltétellel alkalmazták, ha KISZ-tanácsadói feladatokat is ellát, ami később a rendszerváltással diákmozgalmat segítő pedagógusi, majd nevelési igazgatóhelyettesi funkcióra szelídült.
Nemcsak a tanulók szerették meg eközben, ő is meghatározó nevelési tapasztalatokra tett szert. Talán nem véletlen, hogy egy másokat érintő sikertelen pályázat nyomán őt bízták meg egy évre az igazgatói teendőkkel, az pedig már egyáltalán nem, hogy az újból kiírt fordulót ő nyerte, s öt év múlva a folytatást is.
Hogy mára ismét jó nevű szakközépiskolaként tartsák számon a Balásházyt, ahhoz önelemzéssel, kemény csapatmunkával, a célok és az elérést segítő pedagógiai programok sokszor a kötelező előírást megelőző megfogalmazásával jutottak el.
Ma már történelem az iskola életében a szolgáltatói szemlélet elfogadása és kialakítása, az informatikai és egyéb szaktárgyi fejlesztések célirányos megvalósítása, a kitartó pályázati munka sikerei, az új módszerek gyors adaptálása, a bel- és külföldi továbbképzési lehetőségek rendszeres igénybevétele, az európai csatlakozást is előkészítő külföldi kapcsolatok sora és működtetése. A pallagi középiskola múltjának megbecsülése, mai helyzete és szellemisége további kihívásokat jelent – dr. Cserpák Ferencné vezetésével a korábbi sikereket megbecsülve ezeknek próbál megfelelni a nevelőtestület és az intézmény minden dolgozója.
A Debreceni Egyetem Neveléstudományi Tanszékén is tanító igazgatónő számára a legfontosabb a család. Ha teheti, úszik, tornázik és olvas – sajnálja, hogy ezekre egyre kevesebb az ideje.
(Hajdú-Bihari Almanach 3. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Hasonló
Dr. Simon József
Herdon István
Dr. Sinóros-Szabó Botond
Jancsó Gyula
Márkó Zoltán és családja
Bulátkó Kornél
Szemán Mihály
Dr. Cs. Tóth János
Dr. habil. Góth László
Dr. Szabó Péter
Kollár István
Aba-Horváth István
Kérdő Zsuzsa
Katona László
Czapp József
Dr. Bölcskei Gusztáv
Petis János
Dr. Orosz János
Lukács Balázs
Földesi Gyuláné
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése