Kukuts Csilla

Tanár, közoktatási szakértő

Nyírmada

szszb_32_mszt_kukuts_csilla.JPGTörékenysége látszat csupán – hajlékony, mint az acélpenge. Az őt ért sorscsapások, szülei és öccse elvesztése megrendítették ugyan, de szorosabbra húzta magán az önfegyelem láthatatlan palástját, fejét felszegte, s haladt tovább a megkezdett úton – ami mindig az iskolába vezetett.

Kis tanyán kezdte pályáját képesítés nélkül, ezzel egyidőben szülőfalujában, Székelyben is tanított, nálánál alig fiatalabb gyerekeket, köztük saját öccsét. A földrajz-népművelés szakot elvégezve nevelőotthonban dolgozott Miskolcon. Élete 1993 óta a nyírmadai Patay István Általános Iskolával fonódott össze.

Tudatosan építette fel magát: először a stabil tárgyi tudás megszerzésére törekedett, szakkönyveket olvasott, igyekezett az idősebb kollégáktól eltanulni a szakmai fogásokat. Az informatika szak volt a második lépcső, ezáltal kibővültek lehetőségei, könnyebben tudott szemléltetőeszközöket előállítani, feladatlapokat készíteni, ezeknek a tanórai differenciálás során is nagy hasznát vette. Az informatikát nem önmagáról szóló tantárgynak tekinti, hiszen használatával a többi tantárgy feldolgozását és az életben való eligazodást is segíthetjük.

Szaktanári munkája mellett fontos része pályájának a munkaközösség-vezetői tevékenysége. A legtöbb kollégájával nagyon sok éve dolgoznak együtt, ismerik egymás erősségeit, gyengeségeit. A feladatokat igyekeznek úgy elosztani, hogy senki ne rutinból, sablonosan dolgozzon, hanem mindig legyen mindenki számára új kihívás.

Nagyon fontos életében az a baráti közösség, ami az iskolájában körülötte – és vele – kovácsolódott. Nemcsak a munka során, hanem ezen kívül is tartják a kapcsolatot, közös programokat szerveznek, segítik, támogatják egymást.

Mivel manapság a gyerekek ébren töltött idejüknek nagyobb részét az iskolában töltik, nem szabad, hogy ez az idő csak az órai munkára, tanulásra korlátozódjon. Kellenek a közösségi tevékenységek, amelyek jegyben nem mérhető, de maradandó sikerélményeket adnak. Ehhez nagy segítség a diákönkormányzat, mely programokat szervez és irányít, iskolaújságot és sulirádiót működtet, kirándulásokat szervez, bekapcsolódik az iskolai megemlékezésekbe és egyéb rendezvényekbe. Ennek is vezetője, kapcsolattartó tanára évek óta.

Néhány éve megismerkedett az oktatás egy másik ágával: olyan felnőtteknek tanított földrajzot és informatikát, akik annak idején nem végezték el az általános iskolát. Többen közülük jelenlegi tanítványai szülei, sőt, nagyszülei. Nagyon megszerette a velük való munkát, mai napig örömmel találkozik velük az iskolában vagy annak falain kívül.

Azóta több felnőttképzésen dolgozott. Digitális kompetenciát tanított fűrészipari szakmunkásoknak és óvónőknek, számítógép- és internethasználatot dísznövénykertészeknek, komplex munkaerő-piaci felkészítő tréninget tartott közcélú foglalkoztatásban résztvevőknek. Csak pozitív élményei vannak a felnőttekkel való közös munkáról. Ez is hozzásegítette ahhoz az elhatározásához, hogy megpróbáljon a gyerekek oktatása és nevelése mellett közoktatási szakértőként felnőttekkel együtt dolgozni. 2012-ben közoktatási vezető és pedagógus szakvizsgát tett, majd két év múlva jelentkezett a tanfelügyeleti és pedagógusminősítési szakértői képzésre. Bekerült az első turnusba, a sikeres vizsga után trénerként és vizsgáztatóként szakértőket képzett, 2015 tavaszán és őszén pedig az intézményvezetők képzésében vehetett részt tutorként és trénerként. Barátságos természetének köszönhetően itt is hamar olyan társakra talált, akikkel a munkán, tanuláson túl is szívesen keresik egymás társaságát. Az ország legkülönbözőbb részein találkoznak, nem csupán szakértőként, de barátként is. Ezekről a rendezvényekről mindig érzelmekben és lélekben gazdagabban tér haza.

Idén júniusban vette át jogi közoktatási szakember diplomáját a Pécsi Tudományegyetem Állam-és Jogtudományi karán.

Úgy véli, az oktatásban jelenleg a rövid távú célok időszakát éljük, amelyek eredményét hamar megláthatjuk: ez a rendszer bevezetése, elfogadtatása, az esetleges hibák csiszolása, a javítás. A hosszú távú célokat majd évek távlatából tudjuk lemérni: az eredményesség, a pedagógiai munka minőségének javulása. Mindkettő egyformán fontos, jelentőségteljes, s ő örömmel részese ennek a folyamatnak.

Hatéves kora óta nagyon sokat olvas. A klasszikus szerzők mellett fantasyt, mai írók műveit, külföldieket és magyarokat egyaránt, de legszívesebben a nővére, M. Szlávik Tünde írásait forgatja.

Gyermekei, a hetedikes Levente, a középiskolás Csilla és a félig felnőtt Zoltán édesanyjuk útján járnak: mindannyian tanulnak. Férjével, Kornéllal meleg, szerető otthont teremtettek maguknak Nyírparasznyán. Nem akarják megváltani a világot. Buddhisták, így tudják: az idő nekik dolgozik.

Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése

Csend a sziklák tövében

Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető  világunk   tele  van  meglepetéssel,  olyannyira,  hogy  belefér  bármilyen  szokatlan  torz,  pszicho,  sci fi,  csak  rettentsen! Nehéz  elhatárolódni,  nehéz kimaradni,  így  azután     egyszer... Tartalom megtekintése