Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Kukuts Csilla
Tanár, közoktatási szakértő
Nyírmada
Törékenysége látszat csupán – hajlékony, mint az acélpenge. Az őt ért sorscsapások, szülei és öccse elvesztése megrendítették ugyan, de szorosabbra húzta magán az önfegyelem láthatatlan palástját, fejét felszegte, s haladt tovább a megkezdett úton – ami mindig az iskolába vezetett.
Kis tanyán kezdte pályáját képesítés nélkül, ezzel egyidőben szülőfalujában, Székelyben is tanított, nálánál alig fiatalabb gyerekeket, köztük saját öccsét. A földrajz-népművelés szakot elvégezve nevelőotthonban dolgozott Miskolcon. Élete 1993 óta a nyírmadai Patay István Általános Iskolával fonódott össze.
Tudatosan építette fel magát: először a stabil tárgyi tudás megszerzésére törekedett, szakkönyveket olvasott, igyekezett az idősebb kollégáktól eltanulni a szakmai fogásokat. Az informatika szak volt a második lépcső, ezáltal kibővültek lehetőségei, könnyebben tudott szemléltetőeszközöket előállítani, feladatlapokat készíteni, ezeknek a tanórai differenciálás során is nagy hasznát vette. Az informatikát nem önmagáról szóló tantárgynak tekinti, hiszen használatával a többi tantárgy feldolgozását és az életben való eligazodást is segíthetjük.
Szaktanári munkája mellett fontos része pályájának a munkaközösség-vezetői tevékenysége. A legtöbb kollégájával nagyon sok éve dolgoznak együtt, ismerik egymás erősségeit, gyengeségeit. A feladatokat igyekeznek úgy elosztani, hogy senki ne rutinból, sablonosan dolgozzon, hanem mindig legyen mindenki számára új kihívás.
Nagyon fontos életében az a baráti közösség, ami az iskolájában körülötte – és vele – kovácsolódott. Nemcsak a munka során, hanem ezen kívül is tartják a kapcsolatot, közös programokat szerveznek, segítik, támogatják egymást.
Mivel manapság a gyerekek ébren töltött idejüknek nagyobb részét az iskolában töltik, nem szabad, hogy ez az idő csak az órai munkára, tanulásra korlátozódjon. Kellenek a közösségi tevékenységek, amelyek jegyben nem mérhető, de maradandó sikerélményeket adnak. Ehhez nagy segítség a diákönkormányzat, mely programokat szervez és irányít, iskolaújságot és sulirádiót működtet, kirándulásokat szervez, bekapcsolódik az iskolai megemlékezésekbe és egyéb rendezvényekbe. Ennek is vezetője, kapcsolattartó tanára évek óta.
Néhány éve megismerkedett az oktatás egy másik ágával: olyan felnőtteknek tanított földrajzot és informatikát, akik annak idején nem végezték el az általános iskolát. Többen közülük jelenlegi tanítványai szülei, sőt, nagyszülei. Nagyon megszerette a velük való munkát, mai napig örömmel találkozik velük az iskolában vagy annak falain kívül.
Azóta több felnőttképzésen dolgozott. Digitális kompetenciát tanított fűrészipari szakmunkásoknak és óvónőknek, számítógép- és internethasználatot dísznövénykertészeknek, komplex munkaerő-piaci felkészítő tréninget tartott közcélú foglalkoztatásban résztvevőknek. Csak pozitív élményei vannak a felnőttekkel való közös munkáról. Ez is hozzásegítette ahhoz az elhatározásához, hogy megpróbáljon a gyerekek oktatása és nevelése mellett közoktatási szakértőként felnőttekkel együtt dolgozni. 2012-ben közoktatási vezető és pedagógus szakvizsgát tett, majd két év múlva jelentkezett a tanfelügyeleti és pedagógusminősítési szakértői képzésre. Bekerült az első turnusba, a sikeres vizsga után trénerként és vizsgáztatóként szakértőket képzett, 2015 tavaszán és őszén pedig az intézményvezetők képzésében vehetett részt tutorként és trénerként. Barátságos természetének köszönhetően itt is hamar olyan társakra talált, akikkel a munkán, tanuláson túl is szívesen keresik egymás társaságát. Az ország legkülönbözőbb részein találkoznak, nem csupán szakértőként, de barátként is. Ezekről a rendezvényekről mindig érzelmekben és lélekben gazdagabban tér haza.
Idén júniusban vette át jogi közoktatási szakember diplomáját a Pécsi Tudományegyetem Állam-és Jogtudományi karán.
Úgy véli, az oktatásban jelenleg a rövid távú célok időszakát éljük, amelyek eredményét hamar megláthatjuk: ez a rendszer bevezetése, elfogadtatása, az esetleges hibák csiszolása, a javítás. A hosszú távú célokat majd évek távlatából tudjuk lemérni: az eredményesség, a pedagógiai munka minőségének javulása. Mindkettő egyformán fontos, jelentőségteljes, s ő örömmel részese ennek a folyamatnak.
Hatéves kora óta nagyon sokat olvas. A klasszikus szerzők mellett fantasyt, mai írók műveit, külföldieket és magyarokat egyaránt, de legszívesebben a nővére, M. Szlávik Tünde írásait forgatja.
Gyermekei, a hetedikes Levente, a középiskolás Csilla és a félig felnőtt Zoltán édesanyjuk útján járnak: mindannyian tanulnak. Férjével, Kornéllal meleg, szerető otthont teremtettek maguknak Nyírparasznyán. Nem akarják megváltani a világot. Buddhisták, így tudják: az idő nekik dolgozik.
Hasonló
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése