Kövesdi Péter és Soltész László

Ügyvezető igazgatók,

Záhony

szszb_11-200_kovesdi_peter_es_soltesz_laszlo.jpgEgyedinek mondható fontos szerepet tölt be megyénkben és hazánkban a záhonyi Kelet-Trans 2000 Kereskedelmi és Szállítmányozási Kft. Mindenek előtt elmondható, hogy a cég sok hasznot hoz hazánk legnagyobb vállalatának, a MÁV-nak. A svájci Trans Amonia AG a világ egyik legnagyobb műtrágya kereskedője és a svájciak kizárólagos magyarországi szállítmányozója a záhonyi kft. A céget egyenlő részvételi aránnyal Kövesdi Péter és Soltész László alapította. Külön figyelmet érdemel, hogy a 2000. évben megalapították a Záhonyi Kiút Térségfejlesztési Egyesületet. Az ígéretes egyesület létrehozásának ötletadói, aktív létrehozói ők voltak.

Nemrég a sajtó így mutatta be a kft.-t:
„A vasúti konténeres szállítás biztonságos és környezetbarát. Ezért is jó hír, hogy a záhonyi Kelet-Trans 2000 Kft. tavaly kilencszáz konténert fuvarozott belföldön, és ez év januárjában, vagyis egy hónap alatt már hatszáz konténert indítottak útnak. Idén jelentős forgalomnövekedésre lehet számítani. A cég nem konkurense, hanem partnere, segítője a MÁV Rt.-nek. Az is jó hír, hogy a szállítmányozási cég tavaly iparűzési adó címén egymillió forinttal gyarapította a vasutas várost, vagyis a záhonyi önkormányzat kasszáját.

Soltész László ügyvezető elmondta: többes haszonnal járt, hogy üzlettársával, Kövesdi Péterrel létrehozták a céget, amely 20–30 állandó dolgozót, csúcs időben nyolcvanat is foglalkoztat, ugyanakkor kihasználják a vasút kihasználatlan területét és eszközeit. A MÁV-tól Záhonyban bérbe vettek egy harminckétezer négyzetméteres területet, amelyen 2 széles és egy normál iparvágány van. Erre a területre svéd gyártmányú, korszerű csarnokot építettek, és közvámraktárt hoztak létre. Ezen a területen nagy mennyiségű áru fogadását, osztályozását, válogatását, egységrakomány képzését, ütemezett szállítását lehet megvalósítani. Kisvárdán is bérbe vettek egy raktárakkal és normál iparvágánnyal ellátott területet.

Hazánk déli és keleti szomszédai közt idén várhatóan növekszik az áruforgalom, s ennek a záhonyiak is hasznát vehetik. Az idei tervek közt szerepel, hogy a szibériai fára alapozva a Kelet-Trans 2000 Kft. egy új fűrészüzemet hoz létre, ezáltal is növekedhet a vasúti forgalom, és enyhülhetnek a foglalkoztatási gondok a térségben.”

A fenti cikk kiegészítése szerint a magáncéget ’93-ban alapították. Szinte a nulláról indultak. Nem éppen gyorsvonati tempóban, de lépésről lépésre haladtak előre. Fejlődésük egyik titka, hogy a nyereséget mindig visszaforgatták a vállalkozásba. Hogy is kezdődött? A MÁV-tól Záhony mellett bérbe vették a lepusztult, gizgazos területet. Kezdetben csak „fűrészáruban utaztak”, később már saját gépkocsijukkal szállítottak. A MÁV-val ’97-ben fűzték szorosabbá a kapcsolatukat. A svéd csarnok 1600 négyzetméter alapterületű, 10 ezer négyzetméternyi területen közvámraktárt hoztak létre, szociális létesítményekkel. Évente 60–70 ezer tonna árut hoznak be Záhonyba, s 30–35 ezer tonna árut küldenek tovább normál vagonokban. Említést érdemel, hogy tavaly 5 ezer tonna fűrészárut vittek hazánk különböző pontjaira és Horvátországba. A kisvárdai telephelyet ’99-től bérlik. (Tartós bérletről van szó mindkét telephely esetében.)

A záhonyi telepen fedett és nyitott raktárak is vannak. Itt mindenre kiterjedő, komplex szolgáltatásokat végeznek. Tárolnak, egységrakományokat képeznek, bekapcsolódnak a közúti szállításba stb. Hangsúlyozni szükséges, hogy jó a kapcsolatuk orosz és ukrán cégekkel, és a híres bábolnai IKR Rt.-nek sok mezőgazdasági terméket szállítanak. A szintén híres Diósgyőri Acélműnek ők szállítják keleti szomszédainktól az összes ötvöző anyagot.

A Kiút Térségfejlesztő Egyesületnek Soltész László az alelnöke. A térség 15 településére kiterjedő egyesület valóban a kiutat keresi, a gazdasági felemelkedést segíti elő. Ennek jegyében áprilisban Záhonyban, Ungváron és Nyíregyházán konferenciát rendeztek hazai és külföldi politikusok, valamint üzletemberek részvételével.

A kft.-nek egy kis jótékonykodásra is futja az erejéből. Hozzájárul a vasutas brigádok szórakozásához, sportolásához. Szponzorálják a záhonyi pingpongcsapatot. A csapat a megyei első osztályú bajnokságban jól szerepel, az élbolyhoz tartozik.

A két ügyvezető jól képzett, ebben a vállalkozásban kiegészítik egymást. Kövesdi Péter vasutas dinasztia tagja. Zala megyében nőtt fel, ott kezdte a vasúti szolgálatot. Bejárta a lépcsőfokokat, volt váltókezelő, forgalmista, Záhonyban állomásfőnök. Dombóváron a vasútforgalmi szakközépiskolában érettségizett, előbb a győri műszaki főiskolán, majd a Budapesti Műszaki Egyetem közgazdász szakán szerzett diplomát.

Soltész László elektrotechnikus képzettséget szerzet, dolgozott a vasútnál az ifjúsági mozgalomban, munka mellett tanult. A debreceni agráregyetemen felsőfokú külkereskedelmi oklevelet szerzett, aztán nemzetközi vállalkozói tanfolyamot végzett. Mostanában mindketten a sok munkájuk mellett az angol nyelv elsajátításával akarnak megbirkózni.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 11. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Szerző: 2018. 01. 17.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló