Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Kiss Lászlóné
Tanár,
Nyírbátor
Ezekkel, a gondolatokkal kezdi önéletrajzát Kiss Lászlóné, leánykori nevén Vark Katalin, a Báthori István Általános Iskola és Pedagógiai Szakszolgálat 1948. március 18-án Vencsellőn született tanára: „Három és fél évtizede annak, hogy friss diplomásként Nyírbátorba kerültem. Megszerettem ezt a várost, és itt ragadtam, családot alapítottam.” Egyszerű családból származó embernek vallja magát: édesapja, Vark Péter a helyi tsz-ben gazdálkodott, míg édesanyja, Smid Erzsébet a háztartást vezette, és gyermekeit nevelte. Vark Katalin nővére a közelmúltban pedagógusként ment nyugdíjba. Szüleik már távoztak az élők sorából, s gyermekeik lépteit már csak a mennyei magasságokból figyelhetik.
Az egyszerű szülők nagy gondot fordítottak gyermekük taníttatására, így a legjobb középiskolát választották a számára. A nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnáziumban eltöltött évek aztán meghatározták a későbbi egész életét. A szorgalmas kisleányt főleg a természettudományi tantárgyak érdekelték. Olyan diák volt, akinek már akkor is komoly céljai voltak. Ekkor alakult ki benne a tanári pálya szeretete. Hálás szívvel emlékezik vissza egykori matematikatanárára, Nagy Gézánéra, Gyöngyi nénire, akit nemcsak mint tanárát, hanem mint embert is tisztelt, s akitől emberséget, tartást, biztatást kapott, és akit példaképének is tekintett. Az 1966-ban sikeresen letett érettségi vizsgák után eredménnyel felvételizett a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskola matematika–fizika szakára, ahol 1970-ben szerzett diplomát.
Pályakezdőként került a nyírbátori 2. Sz. Általános Iskola tantestületébe. Fiatalként a tanítási időn túl is a gyerekekkel foglalkozott. Szívesen emlékszik vissza a nyári balatoni-káptalanfüredi táborozásokra. Eredeti tervei között szerepelt egy kémiatanári diploma is, amit négy évvel később szerzett meg. A felnőttoktatásba bekapcsolódva furcsa érzés kerítette hatalmába: fiatal tanár lévén ő taníthatta az idősebbeket. Mint írja, hamar megszerette a tanítás ezen oldalát.
1975-ben kötött házasságot Kiss Lászlóval. Szerelmük gyümölcse leányuk, Anita, aki a Debreceni Egyetem Közgazdaságtudományi Karán szerzett diplomát 2003-ban. Jelenleg a karon közgazdász PhD-hallgatóként tanul.
Három évtizeddel ezelőtt, 1975-ben igazgatóhelyettesnek nevezték ki, s ezt a munkakört 1994-ig látta el. A vezetői feladatok mellett szívügyének tekintette a tehetséges tanulókkal való, tanórán kívüli foglalkozást. „Ennek a munkának az eredményességét mi sem bizonyítja jobban, mint a tanulmányi versenyeken elért dobogós helyezések tucatjai” – írja önéletrajzában. Körzeti munkaközösség-vezetőként évek óta szervezi a kémiaversenyeket. Mindezek mellett nem feledkezett meg a másik oldalról sem: a lemaradó tanulók felzárkóztatásáról, felkészültségbeli hiányosságaik pótlásáról, a szükséges megismerő-, munkavégző-, alkalmazási képességek kialakításáról és az ehhez szükséges motivációk megteremtéséről. Az új iránti érzékenysége és fogékonysága az eltelt évtizedek alatt nem csökkent.
Kiss Lászlóné számos szakmai, pedagógiai továbbképzésen vett és vesz részt, így az „Értékelés és minőségbiztosítás”, illetve a „Minőségbiztosítás az iskolában” c. akkreditált pedagógus- továbbképzéseken is. Az iskola időközben felvette Báthori István nevét, de szellemisége nem változott, mint ahogy a jó kollegiális viszony sem a tantestületen belül. A nagyobb horderejű feladatok megoldásakor a csoportmunka az uralkodó munkamódszer. Miután már a második generációt tanítja, van mire büszkének lennie: Kiss Lászlóné elmondja, hogy kartársai között vannak egykori tanítványai is. De osztályaiból végeztek az egyszerű munkástól a belső építészen, vegyészen keresztül a kabinetfőnökig.
Napjainkban legfontosabb feladatának a nyolcadik osztálya pályára irányítását tartja. Arra törekszik, hogy minden tanuló a képességeinek, az elképzeléseinek legjobban megfelelő középiskolát válassza, hogy később boldog és elégedett ember lehessen. Az osztály tanulói jó képességűek, így számukra széles a paletta: a debreceni Kossuth Gyakorló, a Tóth Árpád Gimnázium, a Református Kollégium, a nyíregyházi Zrínyi Ilona és a Krúdy Gyula Gimnázium szerepelnek a terveik között. Gyermek- és ifjúságvédelmi felelősként fontos feladatának tartja a hátrányos és veszélyeztetett helyzetű tanulókkal való foglalkozást. Igyekszik segíteni a rászorulóknak, s ennek érdekében együttműködik a helyi Gyermekjóléti Szolgálattal. Kiss Lászlóné szakmai munkáját 1988-ban a szakma minisztere „Kiváló Munkáért” kitüntetéssel ismerte el.
Annak ellenére, hogy szeretett férjét az előző évben elvesztette, tovább tanítja a gyerekeket a tőle megszokott magas színvonalon. Ide kapcsolódóan így ír önéletrajzában: „Amíg a gyerekekkel való mindennapos foglalkozás örömet jelent számomra, addig szeretném folytatni ezt a hivatást.”
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 21. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2006.)
Hasonló
Dr. Marozsán Károly és Maro...
Dr. Szabó Sándor
Jánvári Tibor
Tamás Ferenc
Kaliba András
Dr. Szabó Sándor
Dr. Balázsy László
Nagy Sándor
Balla Istvánné
Dr. Szabó Sarolta PhD
Horváth Ferenc
Nyitrai Lászlóné
Csillám Mária
Hamza Józsefné
Sipos Sándor
Dr. Szabó Éva
Csordás Ferenc
Gönczöl Mihály
Kertes Zoltánné
Németh Attila
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése