Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Filep Sándor
Iskolaigazgató,
Vásárosnamény
Ha egy pedagógust kreatív szellemmel áldott meg az élet, képtelen belenyugodni a fennálló rend megváltoztathatatlanságába. Keresi az újat, az eddigiektől eltérő megoldást és nagy valószínűséggel felkavarja maga körül az állóvizet. Ebből a megpezsdülésből pedig nemcsak mennyiségileg, hanem minőségileg is új dolgok születnek. S akik ebből profitálnak, az nemcsak az egész iskola tanulóközössége, hanem a kartársak, a szülők, de még a fenntartó önkormányzat is érzékeli az előnyös változásokat. E folyamatnak lehettek tanúi mindazok, akik nyomon követték a vásárosnaményi Eötvös József Általános Iskola mindennapjait az utóbbi években. Filep Sándor igazgatóval arról beszélgetünk, mi minden kell ahhoz, hogy egy valóban szolgáltató típusú, ugyanakkor magas követelményeknek eleget tenni tudó intézmény jelentse az alapfokú képzést náluk.
Filep Sándor Vásárosnaményban született 1967. november 4-én. Édesanyja, lánykori nevén Szászi Viola női fodrász, édesapja, néhai Filep Sándor műszerész. Testvére, Zsuzsa bolti eladó. Neje Filep Bea szakgyógyszerész. Házasságukból két fiú született, Máté nyolc, Márk tízéves.
A nyíregyházi Széchenyi István Közgazdasági Szakközépiskolában tett érettségi után tanítóképzőt végzett, testnevelési szakkollégiummal kiegészítve. Ezután matematika tanári szakon szerzett oklevelet, majd az elsők közt elvégezte a BME közoktatás-vezetői kurzusát. Mindössze 3 évig állt a katedrán Csarodán, ezután 1993-tól az Eötvös József Általános Iskolában látja el a rábízott, egyre magasabb szintű feladatokat. Szakmai és vezetői tevékenységének fontos elismerése, hogy 2002. szeptember elsején az oktatási miniszter nyitotta meg iskolájukban a tanévet.
Végigélték a technikai szétaprózottságot, több épületben oktattak, míg 1979-ben átadták a kék épületnek elkeresztelt modern iskolatömböt. Jelenleg 765 tanuló nevezi magát Eötvös-iskolásnak. Sajátos és megyénkre jellemző jelenség, hogy a gyerekek 26 százaléka roma származású.
Az alsóbb osztályokban az arányuk sokkal nagyobb. Filep Sándor igazgató úr meggyőződéssel vallja, ha jó kapcsolatot ápolnak a cigány kisebbségi önkormányzattal és magukkal az érintettekkel, mindent el lehet érni. Például a korábban sok fejtörést okozó kedvezményes tankönyvellátást a kisebbségi önkormányzat bevonásával sikerült teljesen megoldani. Ez pedig igen sok nézeteltérést okozott korábban, az igazgató úr ugyanis hat éven keresztül tankönyvfelelősként is tevékenykedett az iskolában.
Egy éve őt nevezte ki igazgatónak az önkormányzat. Olyan nagy ívű szakmai fejlesztési programot tett le az asztalra, amely a XXI. században is biztosítja az intézményben folyó magas szintű pedagógiai munkát. Alapelveik közé sorolják a gyermek sokoldalú fejlesztését, a tehetséggondozást, a felzárkóztatást, az oktatástechnikai eszközök meglétét, az emelt szintű matematikai oktatás további erősítését. Szeretnék elmélyíteni a környezeti nevelés céljait, a művészeti oktatásban pedig a kevésbé kiemelkedő tanulókat is sikerélményhez juttatják. A számítógép pedig úgy hozzátartozik az iskolaképhez, mint régen a palatábla. Egy szóval, olyan embert szeretnének nevelni, aki megfelel a kor kihívásainak, aki munkájával, tehetségével és felkészültségével hasznos tagja lesz a társadalomnak.
Az alapelvek megfogalmazása után az igazgató úr – a munkaközösség-vezetőkkel és a két igazgatóhelyettessel együtt – meghatározta a konkrét fejlesztési célokat. Szeretnének egy 12 tantermes új szárnyat, felújítanák a két tornatermet, számítástechnikai szaktantermet alakítanának ki 15 darab Pentium 4-es komputerrel és internet-hozzáféréssel. Az egyre jelentősebb művészeti oktatáshoz fejlesztik az eszközparkot, és újabb csoportokat vonnak be a művészeti oktatásba. Jelenleg tánc, dráma, színjátszás képzőművészet és a bábjáték jelenti az ismeretbővítés és képességfejlesztés lehetőségét. A minőségbiztosításra kiemelt figyelmet fordítanak, mivel az Európai Unió küszöbén ez parancsoló szükséglet még a kisebb intézményeknek is. Próbálnak bekapcsolódni a Junior önfejlesztő programba. Nagy szerepet kap az intézmény szakmai munkájában az egészség megőrzése és a környezet védelme, ezen célok előmozdításához a szükséges szemlélet kialakítása, mindezt a legcélravezetőbb módszerekkel kívánják elérni. Büszkék eredményeikre. A számtalan megyei siker mellett az országos német nyelvi versenyen 2., az alapműveleti matematikaversenyen a 4. lett egy-egy tanulójuk.
Az eredmények növekedését a csoportbontástól is várják. Másik cél, hogy létrehozzák az Eötvös Galériát a tehetséges tanulók alkotásainak kiállítására. Térségi szerepet tölt be az intézmény, nem véletlen, hogy a Beregi Iskolaszövetség bázisa. A szomszédos és a célnyelvi országokkal testvéri, partneri kapcsolatokat alakítanak ki.
Szabad idejében sportol, baráti társaságával fociznak. Igyekszik sok idejét a családjával tölteni. Két felnövekvő fia egyre több törődést és emberi útmutatást igényel a nagybetűs élethez.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 16. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Hasonló
Sánta Miklós
Juhász István
Gergely Imre
Dr. Czomba Sándor
Felhősné dr. Csiszár Sarolt...
Dr. Bakai Zoltán
Dr. Legény Zsolt
Tóth Sándor
Bíró Éva
Tóth Lajos
Szombati Béla
Dr. Bráth Endre
Dr. Győrfi András Ernő
Balázs Mihály
Szalainé Bíró Katalin
Szabó László
Faragó Jánosné
Bódi István
Bittner József
Tóth Lajos
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése