Filep Sándor

Iskolaigazgató,

Vásárosnamény

szszb_16-194_filep_sandor.jpgHa egy pedagógust kreatív szellemmel áldott meg az élet, képtelen belenyugodni a fennálló rend megváltoztathatatlanságába. Keresi az újat, az eddigiektől eltérő megoldást és nagy valószínűséggel felkavarja maga körül az állóvizet. Ebből a megpezsdülésből pedig nemcsak mennyiségileg, hanem minőségileg is új dolgok születnek. S akik ebből profitálnak, az nemcsak az egész iskola tanulóközössége, hanem a kartársak, a szülők, de még a fenntartó önkormányzat is érzékeli az előnyös változásokat. E folyamatnak lehettek tanúi mindazok, akik nyomon követték a vásárosnaményi Eötvös József Általános Iskola mindennapjait az utóbbi években. Filep Sándor igazgatóval arról beszélgetünk, mi minden kell ahhoz, hogy egy valóban szolgáltató típusú, ugyanakkor magas követelményeknek eleget tenni tudó intézmény jelentse az alapfokú képzést náluk.

Filep Sándor Vásárosnaményban született 1967. november 4-én. Édesanyja, lánykori nevén Szászi Viola női fodrász, édesapja, néhai Filep Sándor műszerész. Testvére, Zsuzsa bolti eladó. Neje Filep Bea szakgyógyszerész. Házasságukból két fiú született, Máté nyolc, Márk tízéves.

A nyíregyházi Széchenyi István Közgazdasági Szakközépiskolában tett érettségi után tanítóképzőt végzett, testnevelési szakkollégiummal kiegészítve. Ezután matematika tanári szakon szerzett oklevelet, majd az elsők közt elvégezte a BME közoktatás-vezetői kurzusát. Mindössze 3 évig állt a katedrán Csarodán, ezután 1993-tól az Eötvös József Általános Iskolában látja el a rábízott, egyre magasabb szintű feladatokat. Szakmai és vezetői tevékenységének fontos elismerése, hogy 2002. szeptember elsején az oktatási miniszter nyitotta meg iskolájukban a tanévet.

Végigélték a technikai szétaprózottságot, több épületben oktattak, míg 1979-ben átadták a kék épületnek elkeresztelt modern iskolatömböt. Jelenleg 765 tanuló nevezi magát Eötvös-iskolásnak. Sajátos és megyénkre jellemző jelenség, hogy a gyerekek 26 százaléka roma származású.

Az alsóbb osztályokban az arányuk sokkal nagyobb. Filep Sándor igazgató úr meggyőződéssel vallja, ha jó kapcsolatot ápolnak a cigány kisebbségi önkormányzattal és magukkal az érintettekkel, mindent el lehet érni. Például a korábban sok fejtörést okozó kedvezményes tankönyvellátást a kisebbségi önkormányzat bevonásával sikerült teljesen megoldani. Ez pedig igen sok nézeteltérést okozott korábban, az igazgató úr ugyanis hat éven keresztül tankönyvfelelősként is tevékenykedett az iskolában.

Egy éve őt nevezte ki igazgatónak az önkormányzat. Olyan nagy ívű szakmai fejlesztési programot tett le az asztalra, amely a XXI. században is biztosítja az intézményben folyó magas szintű pedagógiai munkát. Alapelveik közé sorolják a gyermek sokoldalú fejlesztését, a tehetséggondozást, a felzárkóztatást, az oktatástechnikai eszközök meglétét, az emelt szintű matematikai oktatás további erősítését. Szeretnék elmélyíteni a környezeti nevelés céljait, a művészeti oktatásban pedig a kevésbé kiemelkedő tanulókat is sikerélményhez juttatják. A számítógép pedig úgy hozzátartozik az iskolaképhez, mint régen a palatábla. Egy szóval, olyan embert szeretnének nevelni, aki megfelel a kor kihívásainak, aki munkájával, tehetségével és felkészültségével hasznos tagja lesz a társadalomnak.

Az alapelvek megfogalmazása után az igazgató úr – a munkaközösség-vezetőkkel és a két igazgatóhelyettessel együtt – meghatározta a konkrét fejlesztési célokat. Szeretnének egy 12 tantermes új szárnyat, felújítanák a két tornatermet, számítástechnikai szaktantermet alakítanának ki 15 darab Pentium 4-es komputerrel és internet-hozzáféréssel. Az egyre jelentősebb művészeti oktatáshoz fejlesztik az eszközparkot, és újabb csoportokat vonnak be a művészeti oktatásba. Jelenleg tánc, dráma, színjátszás képzőművészet és a bábjáték jelenti az ismeretbővítés és képességfejlesztés lehetőségét. A minőségbiztosításra kiemelt figyelmet fordítanak, mivel az Európai Unió küszöbén ez parancsoló szükséglet még a kisebb intézményeknek is. Próbálnak bekapcsolódni a Junior önfejlesztő programba. Nagy szerepet kap az intézmény szakmai munkájában az egészség megőrzése és a környezet védelme, ezen célok előmozdításához a szükséges szemlélet kialakítása, mindezt a legcélravezetőbb módszerekkel kívánják elérni. Büszkék eredményeikre. A számtalan megyei siker mellett az országos német nyelvi versenyen 2., az alapműveleti matematikaversenyen a 4. lett egy-egy tanulójuk.

Az eredmények növekedését a csoportbontástól is várják. Másik cél, hogy létrehozzák az Eötvös Galériát a tehetséges tanulók alkotásainak kiállítására. Térségi szerepet tölt be az intézmény, nem véletlen, hogy a Beregi Iskolaszövetség bázisa. A szomszédos és a célnyelvi országokkal testvéri, partneri kapcsolatokat alakítanak ki.

Szabad idejében sportol, baráti társaságával fociznak. Igyekszik sok idejét a családjával tölteni. Két felnövekvő fia egyre több törődést és emberi útmutatást igényel a nagybetűs élethez.

(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 16. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése