Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Fekete Miklós
Iskolaigazgató,
Pusztadobos
Ha valamelyik településen a község vezetői vállvetve küzdenek a felemelkedésért, a technikai, az anyagi javak gyarapításáért, nemcsak az eredmények jönnek szinte törvényszerűen, hanem a helybeliek is érzik: mit jelent egy irányba húzó csapat tagjai közé számítani magukat. Ez a hangulat uralkodik Pusztadoboson, ahol az iskolának három éve igazgatója Fekete Miklós.
A vásárosnaményi születésű igazgató nagy szeretettel beszél édesanyjáról, Varga Éva háztartásbeliként dolgozó asszonyról. Noha minden fillért be kellett osztaniuk, a mama mégis könyveket vett neki részletre, már gyermekkorában. Akkor jegyezte el magát a cseperedő fiúcska az olvasás, a tanulás, a tudás semmivel sem pótolható hatalmával. Az édesapa, Fekete Miklós, a Volánnál volt kirendeltségvezető. Egy testvére van, Kinga, aki igazgatási előadó az önkormányzatnál. Felesége, Hatala Erzsébet, tisztviselő. Házasságukból két gyermek született, Anett elsős a nyíregyházi Széchenyi István Közgazdasági Szakközépiskolában, Gabriella hatodik osztályos az iskolájukban.
Vásárosnaményban 1979-ben érettségizett, majd elvégezte Debrecenben a tanítóképző főiskolát. 1985-ben levelező tagozaton szerzett diplomát a Bessenyei György Tanárképző Főiskola testnevelés szakán. 1997-ben Egerben történelem szakos diplomát vehetett át, s most végez a Budapesti Műszaki Egyetem közoktatás-vezetői szakán.
Arról beszélgetünk, hogy a tanulmányai mellett az emberek már a harmadik ciklusban választották meg a helyi képviselő-testület tagjának. Közéleti érdeklődése és a helybeliek iránt érzett felelőssége révén örömmel tesz eleget a megtisztelő bizalomnak a kilenc tagot számláló testületben. Mint az egyik dolgozatában írja: az igazgató munkaköre nem a kinevezéssel kezdődik, hanem ezt megelőzi az iskolai és a magánéleti tevékenység sikere. Egy gazdaságilag nehéz helyzetben lévő falu iskolájának lett az igazgatója 1998-ban. Jogilag önálló, gazdaságilag részben önálló intézmény a pusztadobosi iskola. Száznegyvenöt gyerekre jut tizenhárom pedagógus, egy iskolatitkár és két kisegítő dolgozik az intézményben. S mint arra már a beszélgetés elején utalt Fekete Miklós: jó kapcsolatot ápol a fenntartó önkormányzattal. Az önkormányzati pályázatokat közösen írják Bíró Györgyné polgármester asszonnyal, s előre eltervezik, hogy a pályázaton nyerhető összeget mire fogják költeni.
A vállalkozók segítségnyújtása legalább olyan fontos, mint az intézményes támogatás. Még a faluból elszármazott, de egykori diákjaik is szívügyüknek érzik, hogy lehetőségeikhez mérten adjanak, amit tudnak. A sportpálya építéséhez 50–50 ezer forintot küldött a Siemens Rt., a Salgótarjáni Üveggyapot Rt., a Hódmezőgazda Rt. A Siemens Rt. ezen kívül számítógépeket is adományozott az iskolának.
Az igazgató úr 1998-ban megalapította a Gyökerek Megteremtése Alapítványt a pusztadobosi iskoláért. A nyári kirándulásokat ebből finanszírozzák. A szülők is tevőlegesen együttműködnek a közös célokért, például kétszázhatvan méter hosszú, helyenként öt méter magas kerítést építenek a sportpálya köré. Hegesztenek, betonoznak, festik a vasoszlopokat – mindezt egymillió forintért sem végezte volna el egy vállalkozó. A munka után stílszerűen baráti focimeccset játszanak a munkában részt vevők, majd közös vacsorán látja őket vendégül az igazgató.
Népszerű a jótékonysági bál, amelyen a helyi Atlantic Duo ingyen lép fel. A bál bevételét mindig fejlesztésekre fordítják. Az előrelépéshez nagy súlyt fektetnek a pályázatokra, amelynek felét megnyerik. Az 1999–2000-es tanévben például 3,5 millió forintot nyertek pályázaton.
A szakmai és a pedagógiai program hangsúlyos eleme, hogy a tanulásszervezési eljárások közül a kreativitást fejlesztő módszereket és szervezeti formákat részesítik előnyben. Ösztönzik a csoportmunka alkalmazását, szoktatják a tanulókat saját munkájuk értékelésére. Nemcsak a diákok örülnek a komputereknek, hanem a tanárok is megtanulják használni. A szülők is egyetértenek a számítástechnika és az idegen nyelv tanításával (német), hisz e nélkül nem tudnának sikerrel pályázni a középiskolákba a végzett nyolcadikosok.
Az csak természetes, hogy a felzárkóztatást, a tehetséggondozást szorgalmazzák. De a gyermekvédelmi törvény értelmében az iskola még a szociális gondozó szerepet is felvállalja. Ezt szolgálja az egészséges életmódra nevelés, a mindennapi testedzés lehetősége, bár a tornaterem hiánya miatt ezt igen nehéz megoldani. De pályáztak úszásoktatásra, hogy ezzel is előmozdítsák a rendszeres testmozgás iránti igényt. Kell még egy nyelvi labor, technika terem, könyvtár. Sikeresen működik a citerazenekar, amelyet az igazgatóhelyettes, Dani Sándor vezet. A pusztadobosi népdalkör, vezetője Kovács Jánosné, Ducika néni, megkapta a Díszpolgár címet is.
Fekete Miklós szabadidejében az erdőtelepítéssel foglalkozik, imádja a természetjárást, a kirándulást.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 12. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése