D. Nagy Istvánné

Iskolaigazgató,

Porcsalma

szszb_02-146_d_nagy_istvanne.jpgTalán nincs egyetlen értelmiségi pálya sem, ahol a végzettséget csak megelőlegezve, bedobják a mélyvízbe a fiatalt. Boldoguljon, ahogy tud, tanítsa, nevelje a felnövekvő generációt, közben persze, szerezze meg a szakmája gyakorlásához szükséges felsőfokú végzettséget. A kettős teher egyeseket megroppant, másokat keményre edz.

Ez utóbbiak csoportjába tartozik D. Nagy Istvánné iskolaigazgató. A Hajdú megyében, Nagylétán született, majd a kokadi iskola után a jónevű Csokonai gimnáziumban érettségizett fiatal lány előfelvételt nyert a tanárképző főiskola matematika-fizika szakára, de hogy ne teljen feleslegesen az idő, közben képesítés nélkül el kellett helyezkednie. A hivatalban Porcsalmát jelölték meg. Kardos Erzsébet − mert akkor még így hívták − a térképen is sokáig böngészte, míg meglelte a községet.

Ám a valóságban nagy szeretettel fogadták a faluban, több kartársa szintén képesítés nélkül állt a katedrára. Egyfajta véd- és dacszövetséget alkottak, és segítették egymást szakmailag, emberileg.

Olyan alkotó légkört és családias közösséget tapasztalt maga körül, hogy nem nappali, hanem levelező tagozaton szerezte meg a diplomáját 1968-ban. S mi sem természetesebb, minthogy folytatta pedagógiai munkálkodását Porcsalmán.

Ennek immár harminc esztendeje, és azóta soha fel sem vetődött, hogy Erzsike és családja elköltözne a faluból. Még amikor ideérkezett, az itt élők megnyugtatták: férjhez adunk, maradj itt nyugodtan. Az élet őket igazolta, Erzsike férje D. Nagy István üzemvezető a konzervgyárban. Lánya, Ildikó huszonnégy éves, férjhez ment, családot alapított, fia, István huszonkét éves, a Bánki Donát Szakközépiskolában érettségizett, leszerelt katona.

− Igen nehéz körülmények közt tanítottunk a ’60-70-es években − még jól emlékszik az igazgatónő arra, hogy egyik lerobbant épületből jártak át a másikba a tanóra beosztása szerint. A tantermek nélkülözték az elemi komfortot, nem fűtötték rendesen és a víz is hiánycikknek számított. Két műszakban tanítottunk, de az önképzésben, az önművelésben láttuk a garanciát arra, hogy nem maradunk le a városi iskoláktól.

Ma már történelem, amit D. Nagyné személyesen átélt. Évről évre javultak a feltételek, bevezették a vizet, a gázt, az új iskolát 1985-ben vehették birtokba tanítványok és tanítóik. Végre megszüntethették a két műszakos oktatást.

Ma háromszáznyolcvanhárman járnak a Kiss Áron Általános Iskolába. Ismét növekszik az első osztály létszáma, a mai harmadik jelenti a demográfiai mélypontot.

− Az a sokféle oktatási koncepció, a nemzeti alaptanterv megszámlálhatatlan változata bennünket is gondolkodásra késztetett, hogyan tovább. Megvitattuk a tantestületben, az önkormányzat bizottságában is szóba került, szükséges-e, érdemes-e nekünk is valamilyen matematikai képlet szerint felosztani a tankötelezettségre szánt időt. Úgy véljük, hogy a mi iskolánkban a hagyományos oktatási formát tartjuk követendő mércének. Épp elég gondot okoz a felzárkóztatás, mert a tanulóink huszonhét százalékát jelentő cigánygyerekek nagy többségét külön is fel kell készíteni az alapokból. Ugyanakkor kellemesebb kötelezettség, hogy a tanulók egy részét a tehetséggondozás keretében még több ismerettel szeretnénk felvértezni.

Három évtized megannyi feledhetetlen élményt jelentett nemcsak a gyerekeknek, hanem a pedagógusoknak is. Erzsikét a férje is elkísérte, amikor a Balatonra vitték a gyerekeket nyaralni. Sátortáborban pihentek az ország legszebb részein.

A pedagógia, a matematika és a fizika oktatása, az újabb módszerek mindig érdekelték Erzsikét. Elvégezte a tanárképző főiskola egyéves intenzív fizika tanfolyamát, számos pedagógiai továbbképzésen gyarapította ismereteit. Saját könyvtárat gyűjtött össze. 1983-tól igazgatóhelyettes, ’87-től igazgatónak választották, nemrégiben másodszor is.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 2. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 1995.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése

Csend a sziklák tövében

Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető  világunk   tele  van  meglepetéssel,  olyannyira,  hogy  belefér  bármilyen  szokatlan  torz,  pszicho,  sci fi,  csak  rettentsen! Nehéz  elhatárolódni,  nehéz kimaradni,  így  azután     egyszer... Tartalom megtekintése