Vincze Zoltán

Iskolaigazgató,

Csenger

szszb_01-26_vincze_zoltan.jpgTalán igaz se volt, hogy éveken át egyik szükségtanteremből futottak a másikba a pedagógusok a csengetés után. Mint szegény rokon a kinőtt ruhát, úgy viselték a nebulók az elöregedett, szerteszét levő épületekben a tanulással járó kényelmetlenséget. Legfeljebb álmodhattak a kor színvonalához méltó iskoláról. Mígnem az Európa-szerte ismert és elismert Makovecz Imre betette a lábát Csengerbe, és felrázta az álmos, poros mezővárost.

Ezért hívták: tárt karokkal és nyitott lélekkel várták az építőművészt, álmodjon olyan ruhát Csengernek, amilyen sehol másutt a megyében nincs. Nem is csalatkoztak. Csodás példa erre az iskola, és joggal mondhatta el Vincze Zoltán igazgató az avatóbeszédében: a múltból a jövőbe költözhettek a gyerekek.

A fagerendás, ovális aulával, kisebb és nagyobb szobákkal, tantermekkel, szakköri foglalkoztatókkal, dolgozószobákkal felszerelt, művelődési házzal, könyvtárral egybeépített iskolát megirigyelhetnék a Rózsadombon is. Törlesztett a sors a csengeri gyerekeknek.

A külcsín mellett a belbecsre fordít nagy figyelmet az igazgató, aki a vállalkozó szellemű iskola híve. Ötletért nem megy a szomszédba, de még szélesre is tárja az intézmény kapuját a hasznosítható koncepciók előtt.

Szabolcsveresmarton született, 1947. október 17-én. Apja Vincze Balázs lakatos, anyja Dienes Margit háztartásbeli. Sajnos, egyik szülő sem lehet már felnőtt életének támasza. Öt fiú született a családjukban. Zoltán az általános iskoláit Veresmarton, a középiskolát a kisvárdai Bessenyei gimnáziumban járta ki. 1966-ban az érettségi után kapta az első pofont az élettől: nem vették fel a szegedi József Attila Tudományegyetem magyar-történelem szakára. Másodszorra már a nyíregyházi főiskolát célozta meg, és csodálatos diákévek lezárásaként kapta meg a diplomáját 1972-ben.

Még ma is nosztalgiával emlékezik a kollégiumi életre, az igazi társaság, az egymásért szolidaritást vállaló közösség azért alakulhatott ki a hasonló gondolkodásúakból, mert a hétvégeket is együtt töltötték, nagy beszélgetések, kirándulások, sportversenyek színesítették péntektől vasárnapig a szabad órákat. Ma gyakorta csak megőrzés jelleget bír felmutatni egy kollégium.

A családalapítás gondolata is a főiskolai évekre esik, itt találkozott ismét kisvárdai évfolyamtársnőjével, Nagy Évával, aki magyart és oroszt tanult. A főiskolán már eldöntötték, hogy együtt vágnak neki a nagybetűs életnek és 1970. október 9-én Nyíregyházán egybekeltek. Gyermekeik közül Ildikó szintén a katedrát választotta, és a csengeri iskolában az apja a főnöke, míg Zoltán negyedikes a helyi gimnázium német tagozatán.

Kétszeresen is fordulópontot jelent az életükben 1970, ekkor keresték meg a hallgatókat a lelkes szervezők, jöjjenek Szatmárba tanítani, hiszen az árvíz elmosta az iskolákat, és a reményeket. Sok tanár is végleg búcsút intett a tájnak.

Nem így Vinczéék, akik romantikus kalandnak fogták fel az árvíz utáni fizikai és szellemi újjáépítést. A Rétközből Szatmárba mentek, s mind a mai napig fogadott hazájukat vallják otthonuknak. Szolgálati lakást kaptak, taníthatták mindkét szakjukat, de évek hosszú során át az oktatás megcsúfolását láthatták a szükségtantermekben.

A pedagógusok az átlagon jóval felül teljesítettek, hogy az itt végzett gyerekek ne érezzék magukat hátrányban majd a városi középiskolában. 1989-ben pályázat útján nevezték ki igazgatónak.

Mióta birtokba vették a Makovecz Imre által megálmodott pompás iskolapalotát, ötvennégy pedagógust számlál a tantestület. Kinyitották lelküket a világra és bekapcsolódtak országos szervezésű programokba is. Még a Soros Alapítvány is tud róluk, tanfolyamokat, továbbképzéseket szerveznek.

A közösségi iskola már egyfajta civil kontrollt jelent, amelyben a szülők is minősítik az intézményt. Az egészségesebb iskola akció keretében az ország tíz iskolája közt igyekeznek minél többet tenni a felnövekvő generáció testi, lelki, szellemi jó közérzetéért. Két éve indították a speciális szakiskolát, tizenkilencen vizsgáztak le a farmergazdaság alapvető tudnivalóiból. De ha a társadalmi igény úgy diktálja, más stúdiumot honosítanak meg a máshová fel nem vett, de az elkallódástól féltett gyerekek körében.

Vincze Zoltán véleménye szerint érdemes keresni az újdonságot, belevágni, kockáztatni, hiszen a menedzserszemléletű gazdaság az alapképzettséget nyújtó iskoláktól is újfajta magatartást követel. Szabad idejében olvas, leemeli a polcról a szakirodalmat és a sikerkönyveket egyaránt.

Annak örül a lelke, hogy a gyerekek a tanítási órák után is szívesen maradnak a csodálatosan szép iskola falai között. Tehát a szellem már marasztalja őket.

(Szatmári Almanach 1. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 1994.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése