Bartha Gyula

Református lelkipásztor,

Csenger

szszb_01-10_bartha_gyula.jpgBereg csücskében, Tiszakerecsenyben töltötte az első gyermekéveket Bartha Gyula református lelkipásztor, de az álmait kiteljesítő felnőtt már szívvel-lélekkel Szatmárhoz, közelebbről Csengerhez kötődik. Bár jellembeli különbségeket azért felfedezett a beregi és a szatmári nép között − a beregiek hajlékonyabbak, kompromisszumkészek, a szatmári ember sarkosabban fogalmaz − úgy látja: az egymás mellett meghúzódó tájakon a kisközösségek összetartó ereje elemi módon nyilvánul meg.

Vásárosnaményban született 1955. május 10-én, általános iskoláit Tiszakerecsenyben végezte 1961 és ’69 között. A lélek mérnöke az anyag megmunkálásával kezdte, vasesztergályosnak tanult Tiszaszalkán, majd Kisvárdára költöztek, hogy nővérével, Ágnessel jobb feltételeket találjanak a tanuláshoz. Édesapja, Bartha István ötvenhat éves korában meghalt, édesanyja, Varga Margit termelőszövetkezeti tag, ma nyugdíjból él.

Gyula esti tagozaton érettségizett a Bessenyei Gimnáziumban 1975-ben. Élethivatásul viszont a szószéket választotta, és Isten szolgálatába szegődött. Még negyedéves teológus korában Tyukodon egy felügyelő lelkész mellett kezdte el a hivatás mindennapjainak gyakorlását. Munkájában már számíthatott egy igazi társra, Szántó Ágnesre, akit Szamosangyalosra helyeztek. Harmonikus házasságukból két leány született: Eszter elsős a református gimnáziumban, Lilla 11 esztendős.

Igen szigorú, kötött elvek szerint választja a gyülekezet a lelkipásztorait. Amint elvégezte a teológiát Bartha Gyula, Tyukodon megválasztották, majd beiktatták és 11 éven át szolgálta ott a református közösséget. Váltás következett be az életében, amikor a csengeri gyülekezet meghívta, miután egy évig helyettesített itt és szívükbe zárták a szép szavú lelkészt, a kristálytiszta logikával levezetett prédikációk pedig nem maradtak pusztába kiáltott szavak. 1987-ben, a névnapján költözött át.

A lelkipásztori szolgálatot igen tágan értelmezi. Úgy véli, aki segítségre szorul, annak meg kell kapnia tőle a támogatást. Legyen az magánember vagy közösség. Így érthető, hogy hamarosan az egészségügyi igazgatótanács tagjává választották, ahol a várossá formálódó település egészségügyi és szociális gondjainak megoldásán fáradoztak. Közéleti tevékenységére felfigyeltek, az emberek bizalommal fordultak lelkipásztorukhoz. A városi önkormányzatnak és ezen belül a szociális bizottságnak a tagjaként a segélyek, a gyógyszertámogatások odaítélésénél és számtalan gond, baj elhárításánál számítanak a szavára.

Az egyház is felfigyelt a rendkívüli szociális érzékenységgel megáldott emberére. Az egyházmegye számvizsgáló bizottságában a köztartozásokat, a pénzügyi döntéseket, azok végrehajtását nézik meg társaival együtt.

Gyakran meg is csinálják, hiszen a szabályok szigorúak, de nem mindenki tudja a gyülekezetekben, miként kell könyvelni, elszámolni. A műemléki bizottság is számos terhet rakott a vállára. A puszta létéért küzdő nagygéci templom alapítványa kuratóriumának tagja, koordinátori és menedzseri munkát végez a szatmári egyházmegye templomainak felújítása érdekében. Csak azt sajnálja, hogy a közéleti kötelezettségek elvonják a hívektől, pedig ez az a terület, ahol úgy érzi, a lélek pásztora közvetlen hatást fejthet ki.

Amikor úrvacsorát oszt a csikóspór mellett, a fájós lábú nénivel beszélget, vagy a jegyesoktatáson fiatal pár előtt villantja fel a szeretet, a felelősség, az odaadás csodáját, akkor érzi úgy, hogy kiteljesítette lelkipásztori küldetését. Bár a szószékről is megélt szavakat ad át a híveknek, egészen más az, amikor közvetlenül megosztják vele örömüket, bánatukat az emberek.

Ezer tennivalót érez a sajátjának, ezért szervezték a feleségével a kárpátaljai református osztályt a gimnáziumban. Harmadik éve tanulnak itt leendő hitoktatók, keresztény óvónők, majdani lelkipásztorok, hiszen a határ túloldalán igencsak szűkölködnek a hívek a képzett lelkészekben. Diplomáciai készségét mutatja, hogy itt szervezett találkozót az egymással otthon nehezen szót értő KMKSZ, a pedagógusszövetség és az egyház képviselőinek részvételével. Gyula és Ágnes vallásórát tart a gimnáziumban és az általános iskolában.

Megnyíltak a kapuk a rendszerváltás után, ma már könnyebb a hitélet gyakorlása. A fojtogatottság elmúlt, de az agymosás utóhatását ki tudja, mikorra heverjük ki igazán. Ezért foglalkoznak minél többet a gyerekekkel, hiszen ha a keresztény értékeket ismerő, tisztelő, az életet, a munkát, az embert megbecsülő fiatalok hagyják el az intézményeket, akkor ők kiegyensúlyozottabb, derűsebb tagjai lesznek a közösségnek.

A csengeri gyülekezet és a lelkipásztora elválaszthatatlanok. Amikor a templomot zsindelyezték, a harangszentelésen, a gyülekezeti ház kialakításán munkálkodtak, kérés nélkül jöttek a hívek.

Az elvetett mag termékeny talajra hullott.

(Szatmári Almanach 1. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 1994.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése