Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Habaricsné Boros Irén
Mb. iskolaigazgató,
Porcsalma
A más helyett is szívesen dolgozó, mindenkivel kedves, de ugyanakkor a reflektorfényből, a szerepléstől visszahúzódó tanárember mintapéldája Habaricsné Boros Irén, aki Porcsalmán, 1954. december 3-án látta meg a napvilágot Sarkadi Róza és Boros István harmadik gyermekeként. Testvérei, Elvira és István, már nyugdíjasok, akik családjukkal Porcsalmán élnek. Férje, Habarics Gyula, szintén helybeli. Műszerészként dolgozik a Szatmár Konzervipari Kft. gyáregységében. Három gyermekük közül a legidősebb Tamás, aki a dunaújvárosi főiskola harmadik évfolyamán hallgató. A középső testvér, Ágnes, Debrecenben szülésznőnek tanul. Kitti, a legfiatalabb középiskolás.
Habaricsné Boros Irén az érettségi vizsgáit 1973-ban, Csengerben tette le. A nyíregyházi tanárképző főiskola tanítói szakára még abban az évben felvették. A kor szokásaihoz híven a harmadik évet már ő is levelezőn, a munka mellett tanulva végezte el. 1976-ban előbb „kisfelmenőben” 3–4. osztályban tanított négy éven át, majd 17 évig első és második osztályos tanítóként dogozott. 1980-ban kötött házasságot. Gyermekeivel csak a legszükségesebb ideig maradt otthon, mert hiányzott neki az iskola, a tantermek zsongása. Alsó tagozatos munkaközösségi vezetőként több mint tíz évig rendezte az ügyeket. Kiskörzeti vezetőként feladatai között első helyen szerepelt a környék pedagógusai közötti szakmai tapasztalatcserék és a szükséges információáramlás feltételeinek a biztosítása. Diákjogi szaktanácsadói munkája mellett jutott ideje arra is, hogy öt éven át nemzetközi gyerektáborokat vezessen Csillebércen. 2000-ben közoktatás-vezetői diplomát szerez.
A megbízott igazgató asszony pályakezdésére visszaemlékezve mondja el, hogy akkor, 1976-ban öt épületben folyt a délelőttös, délutános rendszerű tanítás a gyerekek nagy létszáma miatt. Az összevont oktatás feltételeit az 1983-ban átadott új iskolaépület biztosította az akkori 503 fős tanulói létszámnak. Külön emeli ki az 1988-as névfelvétel eseményeit, ami számára mindig emlékezetes marad.
Az iskola névadója, Kiss Áron „A tanítók tanítója”, helybéli református lelkész egyik gyermeke volt. Reá emlékezve minden évben mára országossá szélesedett ünnepséget rendeznek. Az arra érdemes diák ekkor kapja meg a nyolc évi munkáját elismerő, kitüntető díjat. Eddig Nagy István Zoltán és Erdős Evelin büszke tulajdonosai a Kiss Áron-díjnak.
Habaricsné Boros Irén az iskoláról szólóan mondja el, hogy a 36 fős tantestület idén 365 diákot vezet be a tudományok rejtelmeibe. A tanítási órák után hét napközis csoportban vigyáznak a gyerekekre, de többre lenne szülői igény. Az anyagi lehetőségeik azonban ennek gátat szabnak. A szép és korszerűen felszerelt iskolaépületben orosz, angol és német nyelvet is tanítanak a mára divatossá vált számítástechnikai ismeretek mellett. A hálózatra kapcsolt 12 gépen állandó internetfelhasználási lehetőséggel dolgozhatnak a diákok. Az iskola pedagógiai programjában kiemelt helyen szerepel a tehetséggondozás, a felzárkóztatás, az enyhén értelmi fogyatékos és a más okból hátrányos helyzetű tanulókkal való, minél eredményesebb foglalkozás. Munkájukat dicséri az is, hogy a különböző szintű tanulmányi versenyeken hallgatóik megállják a helyüket, sőt esetenként kiemelkedő teljesítményt is nyújtanak.
Itt kell megemlítenünk Kiss Gergő, Szász Anita és Turbucz Anita nevét, akik már eddig is maradandót alkottak. A fizikai versenyekre történő felkészítő munkájáért mindenképpen dicséret illeti Kócs Éva tanárnőt. A kellemes eredmények mellett szól az igazgató asszony az iskola gondjairól is. Arról, hogy hosszú évek óta érzik szükségét egy szakiskolai osztály beindításának. Ennek megléte nélkül a leszakadók aránya évről évre nőhet, ami nem lehet célja egyetlen egy demokratikus berendezkedésű országnak sem. Ide tartozóan említi meg, miszerint az iskolát elvégzettek 100 százaléka továbbtanul.
A 2002-ben beindított alapfokú művészeti iskolában mind a négy művészeti ágban folyik az oktatás. A különböző rendezvényeken nagy sikerrel szerepelnek a gyerekek. A megszokottak mellett kiemelt fontosságú számukra az októberi „Kiss Áron Hét”, az áprilisi „Természetvédelmi őrjárat”, az éves tisztasági verseny, az augusztusi „Sulinyitó buli”… A tanulmányi kirándulások során szinte az egész országot bejárják. A 2003-ban első alkalommal megrendezett falunap rendezvényei, valamint a két éve rendszeres sakktábor igen népszerű a környéken.
Az igazgató asszony régi terve az iskola volt diákjai találkozójának a jövőbeni megrendezése „Ötven éve, vagy ötvenévesen” címmel. Elképzelése szerint ekkor köszöntenék egymást a volt diákok és tanárok a legfiatalabbaktól a legidősebbekig. Habaricsné Boros Irén kevéske szabad idejében olvasni szeret. Leginkább a pszichológiai és az életrajzi könyveket veszi a kezébe. Ha ideje jut rá, akkor kézimunkázik a család és a maga örömére.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 16. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Hasonló
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése