Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Grekszáné Báki Jolán
Óvodavezető,
Vaja
Kimondani is sok, hát még megélni, de tény, hogy Grekszáné Báki Jolán óvodavezető 28 éve került még képesítés nélküliként a vajai óvodába. Felnőtt egy generáció, és ő ma már azoknak a gyerekeivel foglalkozik, akik nemrég még idejártak. Vásárosnaményban született 1955. november 2-án néhai Báki Béla földműves és Kuczmog Etelka háztartásbeli anyuka gyermekeként. A 82 éves mama az unokák boldogulását is láthatja. Férje, Greksza Mihály, matematika–fizika szakos általános iskolai tanár, a közeli kántorjánosi Móra Ferenc Általános Iskolában tanít. Jolikának két lánya van, Gabriella a kisvárdai Bessenyei György Gimnáziumban angoltanár. Viktória harmadéves hallgató a Nyíregyházi Főiskola rajz–vizuális kommunikáció szakán.
A patinás nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnázium francia tagozatán érettségizett 1974-ben, majd 1975 szeptemberétől a vajai napközi otthonos óvodában kezdte el a hivatás gyakorlását. Az óvónői képesítést a Hajdúböszörményi Felsőfokú Óvónőképzőben szerezte meg 1979-ben, már munka mellett. A hetvenes évek közepén mindössze négy csoporttal működött a vajai óvoda, viszont nem ritkán harmincnégy kisgyermekkel is igyekezett egy-egy óvónő foglalkozni egy csoportban. Segítette munkájukat nemcsak a gyermekek, hanem a szülők nyitottsága, szerteágazó érdeklődése. Igazi szakmai kihívásnak minősült az óvodapedagógus tevékenysége. A mai napig elevenen él Grekszánéban a gyermekek szeretetteljes megnyilvánulása, ragaszkodása. Képzeletbeli képernyőjén felvillannak azok a gyermekarcok, amelyek oly kedvesek ennyi év távlatából is.
A demográfiai hullám azt eredményezte, hogy 1978-ban az óvodát 5 csoportossá bővítették. A vajai nők közül egyre többen vállalták állást, gyakran több műszakban, és ezzel párhuzamosan igényelték a gyermekek intézményes nevelését, oktatását. 1987-től az óvoda hét csoporttal működik és 173 kisgyermeket írtak be. A nevelőtestületben tizenöt óvodapedagógus tevékenykedik. A nevelő-oktató munkát segítő dajkák kilencen vannak. Grekszáné elmondta: örülnek annak, hogy stabilizálódott mind a gyermekek, mind a dolgozók létszáma. Helyi nevelési programot készítettek 1999. szeptember elsejétől. Az óvodapedagógia megújulásával előtérbe kerül a gyermekek képességfejlesztésében a tevékenykedtetés, az önkifejezés lehetőségeinek biztosítása, amelyet játékosan, vonzó tartalommal az óvodapedagógusoknak kell megszervezni, s mindehhez maximálisan figyelembe veszik az életkorból fakadó sajátosságokat. Mint az óvodavezető utal rá: a munkájuk során a kisgyermekek játékigényének, érdekeinek, szabadságának megfelelően igyekeznek megszervezni a foglalkozásokat.
Sajnos, szembe kell nézniük azzal a jelenséggel, hogy évente nő a hátrányos helyzetű és a cigánygyermekek száma. Velük a fokozott törődés, a differenciált fejlesztés igen nagy kihívás valamennyi óvodapedagógus számára. Az eltérő szociokulturális környezetben a sorsok igen eltérően alakulnak. Sok a problémás és a veszélyeztetett gyermek. A harmonikus személyiségfejlődés, a boldog, kiegyensúlyozott, élményekben gazdag kisgyermekkor elősegítése a célja valamennyi óvodapedagógusnak. Arra törekednek – mondja Jolika –, hogy lehetőség szerint egyenlő eséllyel induljanak az életben a hátrányos helyzetűek is. S hogy ezek a tervek megvalósuljanak, a nevelőtestület minden tagjának feladata a folyamatos ellenőrzés, elemzés és értékelés.
A közepesen felszerelt óvodában igyekeznek minden forintot megfogni, ezért a jótékonysági bevételeket (rendezvény, vásár, bál) fejlesztésre fordították. Az elmúlt öt év során kétmillió forintra tettek szert és ebből a pénzből játékpolcokat, kiegészítő bútorokat, játékokat vásároltak. A taneszköz-beszerzési pályázaton nyert közel 700 ezer forintból felújították az óvodai bútorzatot, és vettek jó néhány képességfejlesztő, mozgásfejlesztő és tornaszobai eszközt.
Grekszáné végigjárta a ranglétra különböző fokait. Ezerkilencszáznyolcvanhattól általános helyettesként tevékenykedett 1990-ig. Szakmai munkáját Miniszteri Dicsérettel ismerték el 1988-ban. Ezerkilencszázkilencvenben megbízott vezető lett, majd 1991-től pályázat útján nyerte el kinevezését. Törekedett ismeretei bővítésére, ezért a Debreceni Egyetem Wargha István Pedagógiai Főiskoláján plusz egyéves képzés keretében főiskolai diplomát vehetett át. 2001-ben elkezdte tanulmányait a Budapesti Műszaki Egyetem közoktatás-vezetői szakán, és 2003-ban sikeresen államvizsgázott: közoktatási vezető és pedagógus szakvizsga szakirányú végzettséget szerzett.
Nincs olyan rendezvény Vaján, ahol ő és az óvodásai ne lennének ott. Közéleti tevékenységéről ismerik jól a helybeliek, a nagyközségi önkormányzat oktatási és közművelődési bizottságának külső tagja. Úgy véli, hogy az itt szerzett szakmai ismereteket, tapasztalatokat a mindennapi vezetői munkája során eredményesen tudja hasznosítani.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 17. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Hasonló
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése