Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Madarasi Istvánné
Óvodavezető,
Nyírcsaholy
Gyermekek százai nőttek fel keze alatt az elmúlt harmincöt évben. A legszebb hivatást választotta, óvónő lett. Ma már a Nyírcsaholyi Napközi Otthonos Óvoda vezetőjét tisztelik Madarasi Istvánnéban, de egykori kisóvodásainak ő most is a kedves Rozika néni. Meleg nyári délutánon érkezem az intézménybe. Széles mosolyú, elegáns hölgy siet elém a folyosón. Egészen halkan váltunk néhány szót, a legkisebbek már a délutáni pihenőt töltik a szomszédos csoportszobában. Irodájába érve hellyel kínál, s beszélgetni kezdünk. Kedves gyermektörténeteket mesél, szavai nyomán megelevenednek előttem az óvoda meghitt hangulatú ünnepségei, a közös kirándulások, s megannyi élmény. Olyan szeretettel beszél a gyermekekről, ahogyan csak az tud, aki valóban hivatásnak tekinti munkáját. Firtatom, honnan ez a lelkesedés? A válaszért fél évszázadot utazunk vissza az időben.
– Nyírcsaholyban születtem 1947 szeptemberében, hatgyermekes család hatodik gyermekeként. Soha nem unatkoztunk, mindig volt kivel játszani, később a problémákat megbeszélni. Az utcánkban is igen sok fiatal volt, akikkel szívesen töltöttem időt. Már akkor elhatároztam, óvónő leszek.
A középiskola befejezése után képesítés nélküli óvónőként kezdte pályáját szülőfalujában, Nyírcsaholyban. A gyermekek iránti szeretete, rajongása tartotta meg a pályán. Időközben diplomát szerzett a Szarvasi Óvónőképző Főiskolán, természetesen levelező tagozaton. S bár nem volt könnyű egyidőben helyt állni a munkahelyen, a családban és az iskolában, Madarasi Istvánnénak, aki önmaga továbbképzésére mindig nagy hangsúlyt fektetett, sikerült.
– Mindenkitől lehet valamit tanulni, ha nyitott szemmel jár a világban az ember – vallja, de tapasztalatai mellett az elméleti képzésre is nagy hangsúlyt fektetett 1985-ös intézményvezetői kinevezése után.
1987-ben fejezett be egy kétéves, intenzív óvodavezetői tanfolyamot, 1988-ban munkajogi továbbképzésen vett részt, 1990-ben pedig Az óvodai nevelés továbbfejlesztésének fő irányai című kurzus hallgatója volt. Elvégezte az óvodai pedagógiai program elkészítését segítő tanfolyamot, részt vett a minőségbiztosítás az intézményekben elnevezésű továbbképzésen, s a Területi Vezetői Munkaközösség tagjaként évek óta számos ismeretterjesztő előadáson vett részt.
Hasonlóan nagy hangsúlyt fektet a vezető munkatársai továbbképzésére. Irányítása alatt négy középfokú végzettségű óvónő szerzett szakirányú diplomát, így ma már az intézmény mind a kilenc óvónője főiskolai végzettségű. A dajkák dajkaképzőt végeztek, s természetesen az óvodához tartozó konyha vezetője is rendelkezik az élelmezésvezetői képesítéssel. Az intézményvezető a személyi feltételek tökéletesítése mellett a tárgyi feltételek biztosítására is hangsúlyt fektet.
– Szerencsés helyzetben vagyok, mert önkormányzati képviselőként már második ciklus óta közvetlenül felvethetem az óvodát érintő gondokat, problémákat a falut vezető testület előtt. A fenntartóval való kiváló együttműködésünk eredménye, hogy ma már egy igazán korszerű intézményt tudhatunk magunkénak, amely száz óvodás második otthona. Az óvoda épülete 1984-ben készült el, majd tíz évvel később új csoportszobákkal, konyhával és ebédlővel bővült – meséli a vezető, s mivel idő közben a délutáni pihenő véget ért, meg is tekinthetem a helyiségeket.
A barátságos csoportszobák falait gyermekrajzok, s az óvónők segítségével az apróságok által készített tárgyak díszítik. Az épületen végighaladva tágas udvarra érkezünk, ahol meglehetősen új fajátékok és KRESZ-park biztosít kellemes időtöltést a gyermekeknek.
– Ezt mind jótékonysági bálok bevételéből sikerült beszereznünk. Sajnos a költségvetés ilyen jellegű beruházásokra nem ad lehetőséget, a szülők, a falu lakói és a vállalkozók azonban támogatják az intézményt – meséli Madarasi Istvánné a gazdag udvar történetét. Mindemellett a pályázatfigyelésre és -írásra is szentel időt a vezető, s az így szerzett pénzt hasznos, a gyermekeket szolgáló eszközökre költik.
Az óvoda helyi nevelési programja, a „Nyitnikék” 1999-ben készült el. A környezeti nevelésre épülő személyiségfejlesztő program a helyi sajátosságokat veszi alapul. Kiemelt feladatként kezelik a természet megbecsülésére és a környezetvédelemre nevelést, alapelv: a gyermekek tapasztalat útján tegyenek szert minél több ismeretre. Ezt segíti a számos túra és kirándulás, amelyet minden évben megszerveznek a pedagógusok. Az intézmény programjainak a szülők is aktív résztvevői, így még szorosabb a család és az óvoda közötti kapcsolat, amelynek haszonélvezői természetesen a legkisebbek.
Madarasi Istvánné szívesen olvas és kézimunkázik amikor ideje engedi, de intézményvezetőként és családanyaként ritkán van ideje kedvteléseire. A férje hét évvel ezelőtti halála óta még több feladat hárul rá a családban, amelynek a rá jellemző precizitással igyekszik megfelelni. Ma két fiával él. Krisztián huszonhárom, Norbert huszonkét éves, mindketten tanulnak még.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 12. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése