Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Gajdos Sándorné
Óvodavezető,
Nagydobos
Több mint három évtizede dolgozik vezető beosztásban. Napjait elsősorban a vezetés feladatainak megoldása tölti ki, de ha van egy kis ideje szívesen tartózkodik a gyermekcsoportokban. Ottjártamkor is az egyik csoportszobából jött ki, hogy üdvözöljön, megszakítva egy kis időre a közös játékot. Gajdos Sándorné, a nagydobosi napközi otthonos óvoda vezetője egyike annak az öt óvodapedagógusnak, akiknek 2001-ben a Magyar Köztársaság oktatási minisztere a Magyar Kultúra Napja alkalmából kiemelkedő óvodapedagógiai munkájáért Brunszvik Teréz-díjat adományozott. Ez a legnagyobb szakmai kitüntetés, amit egy óvodapedagógus megkaphat.
– Mikor határozta el, hogy óvodapedagógus szeretne lenni?
– Mindig is pedagógus pályára készültem. Eredetileg biológia–mezőgazdasági szakra jelentkeztem, de édesapám hirtelen jött súlyos betegsége miatt, a továbbtanulás helyett dolgoznom kellett. Lehetőségem nyílt képesítés nélküli óvónőként az Ópályi Napközi Otthonos Óvodában elhelyezkedni, és később az óvodapedagógusi képesítést is megszerezni.
A gyermekek őszinte szeretete, s a jó kollektíva egyaránt hozzájárult ahhoz, hogy Gajdos Sándorné végérvényesen a legkisebbek nevelése mellett döntsön. A szarvasi óvónőképző intézetben 1971-ben szerezte meg az óvónői képesítést, majd számos tanfolyamon, továbbképzésen vett részt. Szerinte ezek nagyban segítik a folyamatos megújulást, amely az ő szakmájában elengedhetetlen. A kurzusok között szerepel logopédiai alaptanfolyam, vezetőképzők, közlekedéspedagógiai, munkajogi, munkaközösségi és egyéb aktuális szakmai továbbképzés is.
– A megújulás mellett a tanfolyamok sokat segítettek önálló vezetési feladataim megvalósításában.
Szüksége is volt erre, hiszen az Ópályi intézményben eltöltött négy hónap után a paposi óvoda vezetője lett, majd másfél év múlva jelenlegi munkahelyére, a Nagydobosi Napközi Otthonos Óvodába került. Vezetői munkája mellett évekig csoport-, és élelmezésvezetői feladatokat is ellátott az intézményben, majd 1986-ban vált munkáltatóilag és tanügy-igazgatóságilag is teljesen önállóvá. Napi teendői az évek során megsokasodtak, hisz tizenegy éve a függetlenített óvodavezetők területének munkaközösség-vezetője, három éve az Oktatási Minisztérium közoktatási szakértője is. 1999-ben létrehozták a Mátészalka és Csenger vonzáskörzetéhez tartozó óvodákkal a Szatmári Óvodaszövetséget, amelyben az intéző bizottság elnökeként tevékenykedik. Munkája során azonban mindig szem előtt tartja a fontossági sorrendet, első helyen a nagydobosi óvoda és a nagydobosi óvodások állnak. Az ő érdeküket szolgálja a ’98-ban életre hívott Nagydobosi Óvodásokért Alapítvány, melynek létrehozásában és működtetésében jelentős munkát végzett és végez ma is.
A nevelőtestülettel együtt készítette el 1999-ben a nagydobosi óvoda környezeti nevelésre épülő, személyiségfejlesztő nevelési programját. A nevelési célok elérése érdekében kiemelkedő jelentőséget tulajdonít a játékra épülő személyiségfejlesztésnek, fontosnak tartja a szeretetteljes, családias óvodai légkör kialakítását, ahol a gyermekeket egyéni képességeik szerint nevelik. A helyi sajátosságokat szem előtt tartva a gyermekek alapvető tevékenységére, a játékra, a környezet tevékeny megismerésére, a mozgásra, a mesére, művészeti élmények nyújtására, a kommunikációra, a cigány kisebbség szocializációjának elősegítésére épít.
Természetesen az óvodai feladatok ellátása nem egyszemélyes tevékenység, kollégái részesei a munkának a sikereknek egyaránt. A nevelőtestületi egység megőrzése és megerősítése érdekében az intézményi demokratizmus kiszélesítésén, a nevelőtestület javaslattevő, véleményező és döntési jogkörének fokozásán fáradozik. Munkatársait továbbképzéseken való részvételre buzdítja, amelyekkel tovább gyarapíthatják pedagógiai, módszertani tudásukat. Mindemellett figyelemmel kíséri a pályázati lehetőségeket is, mert segítségükkel növelhetőek az intézmény anyagi forrásai, ami pozitívan hat az óvodai ellátás színvonalára.
Harmincnégy éves lelkiismeretes óvodapedagógusi munkája során több alkalommal is részesült elismerésben. Kiváló szakmai munkájáért ’82-ben megkapta a Művelődési Minisztérium kitüntetését, 2001-ben pedig a legmagasabb szakmai elismerést, a Brunszvik Teréz-díjat vette át Pokorni Zoltán oktatási minisztertől.
– Mit jelent ez számára?
– Megerősítést a munkában, s újabb lendületet a további feladatokhoz. Nagyon örülök ennek a díjnak azért is, mert huszonnégy település óvodavezetője tett javaslatot a nagydobosi képviselő-testületnek a díjra való felterjesztésre.
A díj elnyerésében nagy szerepe van családjának is, férjének Gajdos Sándornak, aki a nagydobosi polgármesteri hivatal költségvetési előadója, és fiuknak, Attilának, aki okleveles vízépítő mérnök, közgazdász, hisz mindig, mindenben támogatták több mint három évtizedes óvodapedagógusi munkája során.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 11. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése