Tar Gyula

Ügyvezető igazgató,

Záhony

szszb_09-202_tar_gyula.jpgHogy a szállíttatónak nem kell kocsimegrendelés, vagy vámos után szaladgálni, jellemző, mert a záhonyi MÁV Raktár Kft. komplett szolgáltatást nyújt, vagyis minden elintézhető egy helyen. A száz százalékban vasúti tulajdonban lévő társaságot egy 1995-ben elfogadott vámtörvény nyomán hozták létre, de nem csupán kényszerből, hanem logisztikai szempontok figyelembevétele miatt is. Ma már elmondható: a kft. egyedi és igen hasznosnak mondható térségi, nemzetgazdasági és nemzetközi szempontból is. A harminchárom dolgozóból álló társaság munkáját Tar Gyula ügyvezető igazgató irányítja. Jól beszél oroszul, és ennek bizony hasznát veszi itt, az ország keleti kapujában.

Az említett vámtörvény előírja, hogy a vámárut harminc napon belül továbbítani kell. Nos, a továbbításnak feltételei vannak, ilyen például a fogadókészség, a megrendelő igénye. A kft. létrehozásával meghosszabbítható a határidő, kialakulhatott a gyűjtő forgalom lebonyolítása. A megalakulást a vámtörvényen kívül sürgette az is, hogy a nagy tömegű, gyors fuvarozás megszűnt. A FÁK-országok többnyire úgynevezett polcképes árut rendelnek, de nem elosztó raktárba, hanem egységeket kiiktatva egyből a boltokba. Kezdődött minden 1997 őszén, amikor a cég megalakult, igaz, lényegében csak formailag. A működési engedélyt pár hónappal később, 1998 tavaszán adták ki. Ebben a nem teljes gazdasági évben 10,3 milliárd forint volt a kft. forgalma. 1999 már teljes évnek számított, ám a fő bázisnak tekinthető 500-as átrakó átépítése, korszerűsítése visszavetette a forgalmat. Ebben a teljes évben így is majdnem 20 milliárd forintos forgalmat könyvelhettek el. Az említett két évben 150–150 ezer tonna árut mozgattak meg. 2000-re óvatosságból nem terveztek jelentős volumen növekedést, nagyjából a bázis szintet szeretnék teljesíteni. A teljesítés ugyanis függ a szomszédos ukránoktól, az orosz piactól, a szállíttatók akaratától. S hozzá tehetjük: a nem rég lezajlott, értelmetlennek is mondható szakszervezeti sztrájk rontotta a MÁV Rt. renoméját. Ám a tavalyi volumen teljesítése is szép eredmény lehet.

Kitérőként, de ide illően említjük, hogy dr. Kádár András, a MÁV Rt. Záhony Port Átrakási Üzletigazgatóság vezetője nem rég azt nyilatkozta a sajtónak, hogy 1999-ben a befelé irányuló forgalom jelentősen nőtt és remény van arra, hogy 2000-ben a kifelé irányuló forgalom is növekedni fog. (E könyvrészlet megírásakor a magyar és az ukrán miniszterelnök abban egyezett meg, hogy a határ mindkét oldalát fejlesztik. Ez pedig a vasúti forgalom növekedését is eredményezheti. Logikus lenne, ha az autópálya Záhonynál hagyná el az országot. Az autópálya is javíthatja majd a vasút pozícióját.) A térségben nagy az önköltség, a szállítás, az anyagmozgatás energiaigényes, az üzletigazgatóság a múlt évet így is majdnem null szaldóval zárta. Hozzá tehetjük: az eredményekhez a Raktár Kft. is hozzájárult. A siker titka, hogy a kft. szolgáltatásait igénylik a megrendelők. A szolgáltatások: közvámraktározás, rakománykezelés, egységrakományok képzése, vámügynöki tevékenység. Az üzletigazgatóságot bemutató kiadványban a kft.-vel kapcsolatban ez olvasható: „Minőség, megbízhatóság, pontosság. Speciális átrakási feladatok, kézi és gépi anyagmozgatás, rögzítés, csomagolás, kiépített közúti csatlakozás. Az 500-as rakodó térségében közvámraktározás és ehhez kapcsolódó szolgáltatások, raktározás, címkézés, komissiózás, átrakás.”

Az említett szolgáltatásoknak két nagy bázisuk van. Az egyik a közvélemény által is ismert 500-as átrakó, amely 7500 négyzetméter alapterületű. Tavaly több tízmillió forintos építészeti és gépi beruházást valósítottak itt meg, modernebb lett a vágányhálózat és a szociális ellátás is. Másik nagy bázis a komorói nyitott vámraktár, itt főleg faárut tárolnak, kezelnek, továbbítanak. (2000 tavaszán Komorón egy új, korszerű irodaházat adtak át, amelyhez szociális létesítmény is tartozik.) A kisebb-nagyobb helyiségekkel együtt 120 ezer négyzetméter alapterületű a kft. működési területe. Fő termék az élelmiszer, a fa, vas, acél, műtrágya és gépkocsik is mennek mindkét irányba. Igen jó partner Komorón az osztrák PISEC cég, amely Európa számos országába diszponál faárut. A nyíregyházi Hármak Speciális Vállalkozása szintén jó megrendelő. Biztató a jövőre nézve, hogy a jó anyagi kondíciókkal rendelkező MOL Rt. 2000. januárjától a tuzséri gázátfejtőt közvámraktárként üzemelteti. A harminchárom fős kis csapatnak tizenegy tagja vámügyintéző. Mint említettük, az ügyvezető igazgató oroszul beszél, a kollektíva két tagja németül tud. Egy üzemgazdász, valamint egy személyzeti-és munkaügyi előadó is tartozik a csapathoz.

Tar Gyula Nyírjákón nőtt fel, apja forgalmista volt Baktalórántházán. Diesel-lakatosként, majd reszortosként dolgozott a záhonyi vontatási főnökségen. Innen ment ki Moszkvába, ahol a műszaki egyetem vasúti szakán szerzett diplomát. Diplomásként a fűtőházban részlegvezetőként dolgozott, majd az igazgatóság árufuvarozási osztályán tevékenykedett nemzetközi előadóként. Felesége egy szállítmányozási cégnél dolgozik, két általános iskolás gyermekük van.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 9. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése