Rácz Erika

A RE-flex Moderntánc Stúdió művészeti vezetője

Nyíregyháza

szszb_33_zsl_racz_erika.JPGRendkívül csinos, diáklányos megjelenés, egy tánctanár nem is lehet más, gondolja az átlagember, és semmi allűr vagy mesterkéltség, oly természetességgel beszél a táncról-művészetéről, annak személyiségfejlesztő hatásáról, ahogy azt csak az avatott mesterek teszik. És olyan elhivatottsággal, melyben nemcsak a művészi tökélyre fejlesztett koreográfiákról és a táncosok pályára állításáról, de mint pedagógus, az oktató-nevelő munkájának felelősségéről is vall. Számára a tánctanítás nemcsak a mozdulatok megtanítása, hanem sokkal több ennél; egyfajta esztétikus testképzést, egészséges életmódot, egymásra való odafigyelést, kitartást, a közösséghez való tartozás élményét is jelent. S e közösség, a RE-flex Moderntánc Stúdió – a megyeszékhely nívós tánciskolája – ma 140 tagból áll, 27 évvel ezelőtt alapította Erika, melynek tulajdonosa, művészeti vezetője.

Nyíregyházi születésű, minden ide köti. Már kisiskolásként szerette a sportot, de akkor ez még sodródás volt, nem tudatos. A tánc 12 éves korától lett az élete része, jazz balettet kezdett tanulni Vízhányó Katalin tánctanárnál, és már az első táncórán, a sor közepén, elől eldőlt a sorsa – idézi fel a kezdeteket, imádta, tisztelte mesterét. A Kossuth Lajos Gimnáziumban tett érettségi után szülei az Államigazgatási Főiskolán való továbbtanulásra bíztatták, de ő makacsul szembement a szülői akarattal. Eltökélt volt, hogy az ő világa csak a tánc lehet. Budapesten, a Táncművészeti Főiskola (ma Egyetem) klasszikus balett-pedagógus szakára iratkozott be és szerzett diplomát. Az egész táncművészeti műfaj alapja a klasszikus balett, így az általa választott moderntánc módszertana is erre épül. Hálával emlékszik Bretus Mária tanárára, balettmesterére, aki  – ahogy fogalmaz – hatalmas név volt a szakmában, tőle megtiszteltetés volt tanulni. A tanulmányai mellett világhírű, drága tánckurzusokon mélyítette tudását, Ausztria, Németország, Franciaország, Bécs, Köln, Voiron neves trénereitől tanult, akikről a legtöbben csak álmodoznak.

Közben a tanulás, külföldi tapasztalatszerzés idején férjhez ment, férje mindenben segítette, teszi ma is, majd megszületett a lányuk, s őt is vitték a kurzusokra. Melinda ma 23 éves, és édesanyja jobb keze; zenei rendező, jelmeztervező, szcenikus, fotós. Tudása, felkészültsége adott, hiszen Budapesten a Képzőművészeti Egyetem Gyakorló Szakközépiskolájában érettségizett. Bár főállásban fogtechnikusnak tanul Pesten, hétvégén ingázik, s keményen kiveszi a részét a feladatokból.

A tánciskola törzshelye 10 éve az Evangélikus Általános Iskola, előtte a művelődési központban voltak. A 27 éve működő intézményben még nem maradt el óra, a tanrend beosztása – korcsoport és képzettség (kezdő, középhaladó, haladó) szerint – nagy precizitást, fegyelmet igényel. A moderntánc egy gyűjtőfogalom, ezen belül a mattox (könnyebb szint, egy jazztánc), a hammadi, a limon – híres trénerekről elnevezett – egymásra épülő technika módszerei szerint gyakorolnak. Balettet mindenki tanul. A legkisebbeknek táncelőkészítő képzés van; gimnasztika, esztétikus testképzés, akrobatika. Ez egy gyönyörűen felépített rendszer – magyarázza Erika. Évente három nagy záró előadás van a színházban, nagy sikerrel. Persze nem kevés áldozatot kíván ez a gyerekektől, szülőktől, hiszen heti minimum két, de előadásra vagy versenyekre heti 4-5 alkalommal gyakorolnak. A versenyidőszakban általában négy csoportot készít fel, s bizony a zsűritagok – országos hírű szakemberek – kinézik maguknak a tehetségeket és viszik. Fájó szívvel engedi el őket, de ez elismerése, pozitív visszaigazolása tánctanári munkájának. Tanítványai, akiket kinevelt, ma a Szegedi Kortárs Balett, az Operaház, a Budapesti Táncszínház, a Táncművészeti Egyetem megbecsült tagjai. Jó érzés az is, hogy a szakmai, emberi kapcsolatokat tovább éltetik.

Jót csinálunk, jókor, jó helyen, jó emberekkel,szokta mondani, és mellette még jó zene is szól. Mert tanárként nagy felelősség, hogy milyen zenét ad a gyereknek, a testének, s ez a legjobb út eltávolítani őket a tucat zajoktól. A legutóbbi versenyen pédául a kicsik Vivaldi, a nagyok Debussy zenéjére táncoltak. A zsűri nagyra értékelte a produkciókat. Vagy egy amerikai musical-ből válogatta össze a két órás előadás zenei anyagát, ami szintén óriási siker volt.

Terveiről kérdezve gondolatai tovább szárnyalnak. A repertoárban lévő fix programok, és a számos komplett, nívós koreográfiák mentén szeretné tovább is művészi és pedagógusi munkáját jól végezni. De tudja, hogy ebben az iskolában sokkal több van, sokkal több lehetőség, aminek elérésére esély van. A tanítványok tele egészséges önbizalommal, szeretnék megmutatni magukat hasonlóan azokhoz, akik már pályára kerültek. Bízik benne, hogy számukra is megnyílik az az ajtó, ahová érdemesek.

Karrierje, elszántsága biztos záloga annak, hogy mindezek megvalósuljanak.

Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Lisztománia

Tüttő József alkotása 50x30cm, olaj/MDF. “Lisztománia, üzenet a Liszt érzékenyeknek!!” Rossz vicc, kicsit megengedtem magamnak az áthallás mókáját. Tüttő József jó humorral sajátos komponálással terítette elénk nagy zeneköltőnk jellemzőit: az... Tartalom megtekintése

Hitler Sasfészke Berchteschgadenben

Elérhetetlen, megközelíthetetlen, bevehetetlen… Már-már népmesei jelzők is feltűnnek az egykori náci vezető Salzburg mellett, ám mégis Bajorországban felépített rejtekhelyével kapcsolatos legendákban. Még a háború után is jó ideig megismerhetetlen volt... Tartalom megtekintése

Alkonyattól pirkadatig

Tüttő József alkotása60x90cm Olaj/MDF. A téma örök, a feldolgozások többsége ismert, de ez az egyéni, összetéveszthetetlen stílre fel kell kapni a fejet!!! A komor színhasználattal az állatok robusztussága is alátámasztott, a... Tartalom megtekintése