Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Nagy István
Vasutas,
Nyíregyháza
Talán meg is sértődne Nagy István, ha azt írnánk a neve mellé: MÁV-alkalmazott. Ő büszke arra, hogy vasutas, ami nem is csoda, hiszen 43 és fél évnyi szolgálat után ment nyugdíjba 2004. április 1-jén. Nem szégyelli, hogy bizony könnyezett az utolsó munkanapján. Azóta is a helyét keresi és kezét tördelve, sóhajtozva gondol az ő szeretett munkahelyére…
1943-ban született Nyírbogdányban. Az általános iskola után a családi földeken segédkezett, mígnem nyírbogdányi ismerős munkások hívására 1960-ban Szerencsre került az Út- és Vasútépítő Vállalathoz. A Prügyig vezető gazdasági kisvasút felújítási munkáiban vett részt, itt kötött életre szóló barátságot a vasúttal. 1961-ben – szintén nyírbogdányiak révén – Tatabányára kerül, ahol bő két évig pályamunkás volt az 1-es jelzésű vonalon. 1963-ban aztán hosszas gondolkozás után hazatér szülőföldjére: Záhonyban lett átrakómunkás. Talán erre a korszakra emlékszik vissza a legkevésbé szívesen, ami érthető, ha tudjuk: akkoriban még kevés volt a daru, és mindent, ami kevesebb volt 150–200 kilogrammnál, ők cipeltek. Fél év múlva azonban már kocsirendező lett, majd váltókezelő, s 1966-ban elvégezte a segédtiszti tanfolyamot.
Minden szakvizsgát megcsinált, így az árufuvarozástól a személypénztári teendőkig valamennyi tevékenységhez értett. Egy év múlva szülőfalujába került, ahol egy évtizeden át forgalmi szolgálattevőként dolgozott. Ezalatt a nyíregyházi Kossuth-gimnázium levelező tagozatán leérettségizett, majd újra az iskolapad várta: 1978-ban befejezte a vasúti tisztképzőt Budapesten. Ennek is köszönhetően a nyíregyházi állomásra került, ahol egy éven át külsős forgalmi szolgálattevő volt, majd két és fél évig rendelkező forgalmi szolgálattevő, később hosszú éveken át állomásirányító. Egy kollégája nyugdíjazása következtében újabb beosztás várta: vezető kocsigazdálkodó lett. Négy éven át ő felelt a fuvarszolgálat kocsiigényének kielégítéséért. Aztán egy térfőnök nyugállományba vonult, így 2000-ig ezt a feladatot végezte teljes odaadással. Ezt a tevékenységet azért szerette, mert hozzá tartozott a teljes kinti munka irányítása, a végrehajtó feladatok koordinálása, ellenőrzése.
Sokszor a vasút átszervezése és a külső tényezők is befolyásolták a pályafutása alakulását. Mivel visszaesett az árufuvarozás, csökkent a létszám és az ő beosztása is megszűnt, ezért állomásirányítói tartalékos lett. Ez azt jelenti, hogy szinte minden munkakörben ő volt a beugró ember. Felettesei nyugodtan alhattak miatta, hiszen tudták, bármit rábízhatnak: Nagy István mindig lelkiismeretesen és nagy szakmai hozzáértéssel végezte a munkáját.
Túlzás nélkül állítható: róla nyugodtan meg lehetne formázni a klasszikus vasutas mintaképét – és ebben a kollégái is megegyeznek. Soha nem esett neki zokon, ha menni kellett. Jöhetett ünnepnap, 24 órás szolgálat, nem számított. Nemegyszer ugrasztották ki hajnalban az ágyából, de sohasem morgott érte. Ment, tette, amit kellett. Igazából sosem az érdekelte, hogy aznap mit osztottak rá, csak az volt a lényeg, hogy ott lehessen a sínek környékén. Jó néhány állomásfőnököt kiszolgált, de egyik sem hallotta panaszkodni még a nem túl magas jövedelme miatt sem. Leszámítva a nyírbogdányi családi kertben való foglalatoskodást, különleges hobbija, elfoglaltsága sem volt. Csak a vasúttal foglalkozott, s még ha líraian hangzik is, igaz: szó szerint élt-halt a vasútért.
Azért a teljes képhez az is hozzátartozik, hogy mindez nem sikerülhetett volna megértő felesége nélkül. Az ok egyszerű: egy segédtiszti tanfolyamon ismerkedett meg nejével, aki 39 és fél évet dolgozott vasutasként. Az apostagi származású Ilonának az apja, testvére és nagybátyja is vasutas volt, ő pedig raktárnok, kocsifelíró, személypénztáros és fuvarszervező ugyanúgy volt a négy évtized alatt, mint pénztárellenőr és pénztárfőnök. 1967-ben kötött hazásságukból három gyermek született, közülük a Rakamazon élő Ágnes folytatja egyedül a szakmát, ő hangosbemondó Nyíregyházán. A legnagyobbik, István a Szabolcs Gabonánál dolgozik és egy négyéves unokával már megajándékozta őket, s most várják a másodikat. A legkisebb lány, Katalin, pedig számítógép-kezelő Nyírpazonyban.
Nagy István emlékezete szerint legalább hat alkalommal kapott kiváló dolgozó jelvényt, s az igazgatói sem fukarkodtak a dicséretekkel, legutóbb vezérigazgatói dicséretben részesült. De talán ennél is többre értékeli kollégái-barátai megbecsülését, szeretetét. Most még igazából azt sem tudja, mit kezdjen magával. Békét és nyugalmat szeretne a jövőben is az egész családjában és elképzelt magának egy kis telket, ahol majd gazdálkodhat. De igazából azon töri a fejét, hogyan kerülhetne minél közelebb szeretett vasútjához nyugdíjas éveiben is. Mindent megmagyaráz kedvenc Moldova könyvének rá is vonatkozó címe: „Akit a mozdony füstje megcsapott…”
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 18. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése