Mester János

Üzletember,

Sárospatak

baz_01_174_mester_janos.jpgTévedés volna azt hinni, hogy cége nevét a Meister margarintól kölcsönözte, de azt sem állíthatjuk, hogy semmi közük nincs egymáshoz, hiszen Mester János vállalkozása a fenti terméket is forgalmazza, mivel vendéglátóipari, sütőipari és cukrászati alapanyagok beszerzésével és értékesítésével foglakozik. Azt viszont biztosan állíthatjuk, hogy a fiatal vállalkozó évtizedes pályafutása alatt – fokozatosan terjeszkedő hálózata révén – nemcsak nevével, de tevékenységével is egyre inkább rászolgál a MESTER névre. Nem könnyű őt szakmai jegyzékbe sorolni, hiszen egyénisége nehezen tűri a beskatulyázást. Felületesen szemlélve vállalkozó, konkrétabb értelemben kereskedő, de ő másképp, árnyaltabban határozza meg önmagát:

– Igazából sem kereskedőnek, sem vendéglátósnak nem nevezném magamat. A dolgoknak nem ebben látom a lényegét, hogy valaki vesz és elad, inkább abban a napi harcban, ami ezt a piacot jellemzi. Az igazi feladat, megtalálni azt az utat, azokat a megoldásokat, amelyek a megmaradást biztosítják. Azt gondolom, hogy ez a tevékenység leginkább játék, túlélő játék.

Mester János 1967-ben született Sárospatakon. Gépszerelő szakmát szerzett, és ezen a területen is kezdett dolgozni, a katonaidő letelte után úgy érezte, hogy váltania kell. A rendszerváltást megelőzően divatba jött a bevásárló turizmus, ennek keretén belül kezdett Lengyelországba járni. Fehérneművel, ruházati cikkekkel foglalkozott, rendszeres látogatója volt az országnak. Érdeklődése azonban nem merült ki a kereskedésben, szenvedélyesen gyűjtötte az információkat is az országról, a lehetőségekről. Így fedezte fel a rendkívül olcsó utazási lehetőséget a lengyel légitársaság, a LOT, gépeivel. Így jutott el – az itthoni árak töredékéért – többek között Kubába és Mexikóba. Mindenütt nyitott szemmel járt, kereste helyét a világban. Amikor Lengyelországban is megdrágult a repülőjegy, újabb lehetőséget keresett az olcsó világjáráshoz. Így jutott el Ungvárra, ahonnan rendszeresen járt Moszkvába, de eljutott Alma Atába is. Blagovescsenszkbe, ebbe a szibériai határszéli városba pedig azért ment, hogy onnan Kínába látogasson. Csak ott derült ki, hogy kizárólag a helyi lakosságnak szabad kishatár-forgalom keretében az évezredes titkok földjére lépni. Annak ellenére, hogy már csak az Amur vize választotta el a kínai határtól és Japántól sem volt messzebb másfél ezer kilométernél, ez a vágya nem teljesült, de élményei megmaradtak.

Különösen a vendéglátás terén szerzett mély benyomásokat. Tapasztalatai alapján fordult érdeklődése jelenlegi szakmája felé. Először a szülői házban lévő üzletben nyitott lángossütődét, amit rövidesen egy másik büfé követett. A Falatka és a Kolibri márkanevek nemcsak a Mester nevet tették közismertté Sárospatakon, de a tulajdonos számára is új távlatokat nyitottak. Érdeklődése először a büfék elé fordult. Kihasználta azt a lehetőséget, hogy Budapestről lényegesen olcsóbban jutott bizonyos termékekhez, alapanyagokhoz, mint Miskolcon, a megyeszékhelyen. Kezdetben egy Barkasszal egymaga dolgozott, de jó üzletpolitikája révén egyre szélesedett a vevőköre, további autók és emberek munkába állítása vált szükségessé. Annak köszönhetően, hogy folyamatosan gyűjtötte ismereteit, elkezdett kiállításokra járni, egyre konkrétabban rajzolódott ki előtte a lehetséges termékskála és a számba jöhető üzletfelek köre. Amikor a büfék ellátása elérte az ideális szintet, a cukrászat és a sütőipar területén kezdtek terjeszkedni, ma már ez a két terület képezi a forgalom gerincét. A lángossütőde helyén nyitott üzlet és a családi házban lévő raktár rövidesen szűknek bizonyult, fejleszteni kellett. Megépült a sárospataki telephely, Nyíregyházán is kirendeltséget hozott létre, legutóbb pedig Miskolcon nyitott üzletet.

Ő maga már régen csak a szervezéssel, irányítással foglalkozik, de mereven tiltakozik az ellen, hogy igazgatónak szólítsák, ma is sokkal inkább kihívásnak, megoldandó akadályok tömegének tekinti tevékenységét, mintsem munkának. Fő tevékenysége az, hogy figyeli a trendeket, megfelelő stratégiával igyekszik a vendéglátás és az élelmiszeripar divatirányzatait naprakészen követni. Tisztában van azzal, hogy egyedül nem képes a spiccen maradni, ezért szövetségesekkel vette körül magát a beszállítók és a vásárlók köréből egyaránt.

Nyugodt, kiegyensúlyozott ember, mosolygós tekintete arra utal, hogy biztos túlélője lesz a jelenlegi „vad kapitalista” viszonyoknak. Most éppen hűtőtárolót épít, mert az egyre növekvő forgalom mellett is ügyel arra, hogy minden vevője kifogástalan minőségű alapanyagot kapjon. Nem az foglalkoztatja, mikor térül meg a beruházás, hanem keresi az új, a világon bárhol megjelenő érdekes termékeket, amelyek a vásárlók hasznára, a vendégek megelégedésére szolgálnak a jövőben is. Hosszú távon akarja ugyanezt a tevékenységet folytatni – egyre magasabb szinten. Sárospatakot sincs szándékában elhagyni, hiszen, mint mondja:

– Ilyen hely, ahol folyó, hegyek, állóvizek, síkság és műemlékek sokasága együtt található, kevés van az országban is.

 (Borsod-Abaúj-Zempléni Almanach 1. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése