Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Vinnai Lajos
Gépészmérnök,
Sárospatak
Gépészmérnök, tanár, menedzser, igazgató. Akár egy vezetői konferencia összetétele is állhatna ennyi szakemberből, de mindez egy személyben Vinnai Lajos – a sárospataki Vay Miklós Szakképző Iskola igazgatója.
Pályaválasztása nem indokolható családi késztetéssel, hiszen egy vámosújfalui földműves család legidősebb gyermekeként született 1951-ben. Ennek ellenére – ha mesébe illő körülmények között is – korán eldőlt a sorsa. Még 10 éves sem volt, amikor egy miskolci tanulmányi kirándulás alkalmával a tanító néni megmutatta neki a nehézipari műszaki egyetem kisvárosnyi épületegyüttesét azzal a megjegyzéssel, hogy: „Látod Lajoska, ide fogsz járni.” Ő, nemcsak elhitte, de be is váltotta a „jóslatot”. Előbb gépésztechnikusi, majd gépészmérnöki oklevelet szerzett, mindkettőt Miskolcon.
Sárospatakon, a Bodrogközi Állami Gazdaság energetikusa lett, de már ’77-től kapcsolatba került jelenlegi munkahelyével, akkori nevén a 119. Sz. Ipari Szakmunkásképző Intézettel. Előbb óraadóként, majd főállású oktatóként tanított szakmai tárgyakat, miközben a Budapesti Műszaki Egyetemen mérnök-tanári diplomát kapott. Magánéleti körülményei is egyre inkább ezt a hivatást tették számára fontossá, sőt örömtelivé. Felesége, Lakatos Éva, aki ugyancsak pedagógus, a Református Kollégium Gimnáziumának latin–történelem szakos tanára. Két középiskolás gyermekük van, a lányuk közgazdásznak, a fiuk külkereskedőnek készül. Közös érdeklődésük, hivatástudattal párosult gyermekszeretetük ebben a munkában találta meg a közös örömet. Az már csak erősítette a végleges döntést, hogy az állami gazdaság leépülése folytán Vinnai Lajos üzemágvezetői beosztása is „fölöslegessé” vált.
Elvégzett egy menedzseriskolát, és ’94 óta immáron véglegesen elkötelezte magát a pedagógus hivatással. Három diplomája és emberismerete arra késztették, hogy elemezze a térség gazdasági adottságait, a továbblépés lehetséges útját. Mérnöki pontossággal tervezte meg és jó menedzserhez illően az anyagi lehetőségeit is megteremtette a korszerű szakképzésnek. Elégedetten beszél munkatársairól, akik döntő szerepet játszanak a tervek kivitelezésében, az új módszerek eredményes bevezetésében, hiszen mindnyájan tudják, hogy csak piacképes munkaerő képzésével tarthatják meg jó hírnevüket, amelyet az egyéni képességekhez igazodó, testre szabott oktatási rendszer kialakításával vívtak ki maguknak. Ez azt jelenti, hogy a legjobbakból technikusok lesznek, ezt követi az érettségit és szakmunkás-bizonyítványt nyújtó szakközépiskolai szint. Van lehetőség egyszerű szakmunkás képesítés megszerzésére is, és akinek az elméleti tárgyak komolyabb nehézséget jelentenek, azok akár egy év alatt is szakmunkás-bizonyítványt szerezhetnek egy szakma részterületéből. Ez azt jelenti, hogy valaki például nem önálló munkát végző asztalos, hanem faipari gépmunkás, vagy lányok esetén nem önálló tervezési, szabási munkákat végző női ruhakészítő, hanem egy adott munkafázis kivitelezésére képes varró szakmunkás lesz. Ennek az elvnek köszönhetően senki nem kerül ki az intézményből úgy, hogy valamilyen szakirányú végzettséget ne kapna.
Ebben rendszerben különös hangsúlyt helyeznek a jól felszerelt tanműhelyre, hiszen csak ennek keretében biztosítható, hogy minden tanulóval személyre szabottan foglalkozhasson az oktatója és minden rejtett képességét felszínre is hozhassa. Így minden folyamatot tanulmányozhatnak és elkerülik azt a termelő üzemekben gyakori veszélyt, hogy vagy csak egy részművelettel, vagy egyszerűen segédmunkával foglalkoztatják a tanulókat. Ebben az iskolában vannak nyolc általánoshoz, alapműveltséghez és érettségihez kötött szakmák, tehát minden szinten biztosított a szakember utánpótlás. Az igazgató úr büszke arra, hogy az a 8–10 tanuló, aki évente felsőoktatási intézménybe jelentkezik, ott is megállja a helyét. Az intézmény múltja is tiszteletre méltó: 2001-ben ünnepelték a sárospataki szakképzés 115., illetve az önálló iskola 25. évfordulóját.
Vinnai Lajos az iskola fennállása óta negyedik igazgatója az intézménynek. Tisztelettel és hálával szól elődeiről is, akik a mai körülmények alapjait megteremtették. Pataki József alapította az iskolát, hiszen előtte csak egy miskolci iskola kihelyezett tagozataként működött. Galgovics Béla igazgatósága alatt az addig csak szakmunkás képzéssel foglakozó iskolában megindult az épületgépész-technikus szak, valamint autóvezető és karbantartó szakképzés induljon. Ez utóbbiból napjainkra már érettségizettek számára autószerelő szakközépiskolai képzés folyik. Zambon László igazgatósága alatt fejeződött be az épület bővítése és az ő érdeme az is, hogy az oktatási rendszer, a NAT, a kerettantervek állandó átdolgozása mellett is megőrizte az iskola arculatát, működőképességét. Saját célkitűzése a minőségi fejlesztés, az, hogy az iskolát legalább az ország szakképző iskoláinak középmezőnyébe emelje. Mint mérnök, kollégái magas szaktudására épít. Mint tanár örül a nagyszámú szakképzett diáknak. A menedzser pedig bízik a sikeres pályázatokban. Bízhat is, hiszen még csak 50 éves.
(Borsod-Abaúj-Zempléni Almanach 2. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése