Dr. Ertsey Imre

Az Agrártudományi Centrum elnökhelyettese,

Debrecen

hb_01-18_dr_ertsey_imre.jpgAz Ertsey család erdélyi, pontosabban partiumi, bihari eredetű. A centrumelnök-helyettes családjának egy része is „Trianon után” került Magyarországra, noha Debrecenben is voltak Ertseyek: például Ertsey Dániel, aki a 19. század első felében a Református Kollégium elismert tanára volt. Szülei 1945 után telepedtek le a Nyírségben.

Ő már Nyírmeggyesen született 1947-ben, egy tanyán. Szívesen emlékszik vissza gyerekkorára, sokat kapott a szülői háztól: az apai példák és édesanyja meséi egész életére ellátták útravalóval. Öccse a rendszerváltás óta a nyírmeggyesi polgármester. A helyi iskolában kezdett ismerkedni az élettel, aztán felkerült Budapestre: ötödik osztálytól egy budai iskolába járt, majd az Eötvös József Gimnáziumban érettségizett. Kötődését a természethez a tanyai életforma determinálta, és a fővárosban is ébren tartotta. Erdőmérnöknek készült, végül élethivatásul a mezőgazdasági pályát választotta.

Tanulmányait a Debreceni Agrártudományi Főiskolán kezdte 1966-ban, s azt az időközben egyetemmé előlépett intézményben fejezte be 1970-ben. Egy évet dolgozott a nyírmeggyesi Petőfi Tsz-ben. Ez az év életre szóló élményt jelent számára szakmailag és emberileg egyaránt. Nem volt kibékülve a szocialista termelési viszonyok negatívumaival, mint például a bérmunkás tudat érvényesülése, s amikor meghívták ’71-ben az egyetemre gyakornoknak a Vállalat-gazdaságtani Tanszékre, élt a lehetőséggel. Ennek már harminc esztendeje, amire a jubileumi jutalom emlékeztette.

Módszertani tudományterülettel foglalkozott, a Tóth József professzor által alapított debreceni operációkutatási iskola munkatársa volt. Szakmai életének kezdete az ágazat egy nagyon szép fejlődő szakaszához kötődik, hiszen 1968 után nyitás kezdődött a magyar gazdaságpolitikában, amely meghozta a vállalati önállóságot, lebontotta a régi tervgazdasági rendszert és a kreativitásra, a szaktudásra alapozott. A hetvenes évek közepére a magyar mezőgazdaság több területen felzárkózott a világszínvonalhoz. Ebben a folyamatban – állítja – a Debreceni Agrártudományi Egyetem igen jelentős szerepet játszott. A Vállalat-gazdaságtani Tanszék kitűnő szakmai műhely volt, Gönczi Iván, Kádár Béla és a korábban említett Tóth József professzorok irányításával végzett agrárökonómiai, módszertani kutatások nagyban hozzájárultak a sajátos, magyar mezőgazdasági vállalati modellek kialakításához és hatékony működtetéséhez.

’76-ban a francia kormány ösztöndíjasaként kilenc hónapot töltött az INRA különböző ökonómiai intézeteiben, ahol a műszaki fejlesztés gazdasági és módszertani kérdéseit tanulmányozva, tudásban gazdagodva új szemlélettel tért haza. A francia egyetemi, kutatói kapcsolatok a mai napig élők és meghatározóak szakmai életében.

A rendszerváltozás legfőbb pozitívuma a demokratikus társadalmi élet megteremtése volt, nyitás a világ minden országa felé. A korábbi eredmények felkeltették a Nyugat érdeklődését a magyar mezőgazdaság iránt. Az agrárökonómia is felértékelődött, amelyet újabb ösztöndíjak, számos tanulmányút, vendégprofesszori meghívások és jelentős szakértői tevékenység is bizonyítanak. Negatívumként éli meg mint az ágazat iránt elkötelezett agrárközgazdász, azt a mutációt, ami a mezőgazdaságot érte. Második éve, a 2000-ben létrehozott Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszéket vezeti. A hátralévő aktív évek programja a jelenlegi fiatal és tehetséges munkatársakkal egy nemzetközileg is ismert oktatási-kutatási egység kialakítása. Az intézményi vezetői, adminisztrációs feladatokért nem lelkesedik. Meggyőződése, hogy az egyetemi irányításban, menedzselésben növelni kell a profizmust.

A családjában „három a kislány”: Krisztina 20, Katalin 19, Dorottya 9 éves. Felesége is agrármérnök, második diplomáját a közgazdasági egyetemen szerezte. Sokáig együtt dolgoztak a Vállalat-gazdaságtani Tanszéken. ’92-ben úgy tűnt, hogy az agrár-felsőoktatás Gödöllőre koncentrálódik, esetleg a munkahely is megszűnik. A kockázat csökkentése miatt a feleség egy vállalkozást alapított, könyvvizsgálóként dolgozik. Ő maga tanácsadóként segíti a munkáját.

Mint minden oktatónak-kutatónak, aki egyben intézményvezető is, nagyon kevés ideje marad passziókra. Tanyán nőtt fel, ahol a könyveken és a légpuskán kívül nem volt más szórakozási lehetőség. Ebből ered a vadászat iránti érdeklődése. Soha nem volt benne „lődüh”, nem a zsákmányszerzés izgatja elsősorban, hanem a természetjárás. Debreceni létére a vitorlássportnak is hódol. Ez talán genetikai örökség lehet – mondja tréfásan, bár nem tud róla, hogy tengerész lett volna a családban. Abádszalókon van egy kis víkendházuk, s egy Kalóz nevű vitorlása. Emellett minden évben egy hétre bérelnek egy vitorláshajót vagy a Balatonon, vagy valahol tengeren, s akkor az egész család élvezi a vízi örömöket. Bár a lányok nem egyformán rajonganak érte.

 (Hajdú-Bihari Almanach 1. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése