Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
A gyergyószentmiklósi örmény katolikus templom
Derűlátó büszkeséggel tekint a naplementébe tornyának csillogó bronz színű sisakjával
Az esőfelhők elhúzódtak a Békás szoros felé, a templom sápadt-fehér falain jól kivehetők a felirat betűi. Elolvasni és megérteni csak azok tudják, akiknek ősei éppen a borús oldal, Moldva felől érkeztek lassan fél évezreddel ezelőtt. Erdély nagy örmény közösségeinek egyike volt az itteni. A település társadalmi és gazdasági életének meghatározó tényezője, emlékét a megmaradottak kis létszámban, de nagy hűséggel őrzik. A gyergyói medencét Székelyföld messziről érkezett látogatói legtöbbször a Gyilkos tó, a Békás szoros meglátogatása céljából szelik át. Mindkét geológia látványosság okkal tarthat igényt a figyelemre. A szoros kapu Moldvára, a tengerszem pedig legendákkal övezett szemet gyönyörködtető természeti jelenség. Ha már geológia, mindenki tudja, hogy ebben a diszciplinában az évmilliók számítanak mértékegységnek. A Gyilkos tó kora ilyen tekintetben még csak villanásnyi. A geológusoknak eszébe sem jut évszámokkal stációkra osztani valamely kort. Orbán Balázs A Székelyföld leírása című művéből viszont pontosan tájékozódhatunk: “…a Likas patak, és a déli irányból letörtető Gyilkos patak egyesültek, magas fenyvesek nőttek ki a patakok partvirányain, szép havasi virágok, kúszó mohák tarkázták a völgynek illatos füveit. De a mindig csodálatosan működő természet 1837-ben a völgy egybekeskenyülésén összeontott két hegyfokot, sziklagátat rögtönözve elzárá a völgyet, mely több éveken át megtelve a vízben gazdag két pataknak oda rohanó kristály cseppjeivel előállott a Gyilkos-tó, így neveztetve a felette levő havasról.” Mielőtt bezárnánk Orbán Balázs könyvét, látogassunk a múltba általa a korabeli Gyergyószentmiklósra. “A Szent-Miklóson lakó örmények híveinek száma 1200 lélekre megy, s rítusuk csak annyiban különbözik a katholikusokétól, hogy a misét örményül mondják, és a papok is bérmálhatnak. Nagyrészt Velenczében nevelkedő lelkészeiket a bécsi Mechitarita püspök szenteli fel, s a rituálékban ettől függenek különben az erdélyi katholikus püspök egyházi hatósága alatt vannak; ez rendeli öket egyházközösségeikbe is.” Ámde térjünk vissza a mába, és a Gyergyói medence “fővárosába”. Az örmények temploma mellett elhajtva nem lehet nem felfigyelni a falakon lévő idegen betűkre, és nem nem lehet nem engedni az erősödő kiváncsiságnak.
“Kopogtassatok, és megnyittatik nektek…”. Nem ilyen egyszerű. A telefonhívás visz közelebb a megoldáshoz. Gál Hunor örmény katolikus plébános válaszol a megkeresésre és készségesen egyeztet időpontot a látogatásra. Salutis causa nemini clausa – áll a latin felirat kőbe vésve a kapu felett. A lelki üdv e háza, senki előtt sincs zárva – adja megfejtését a mondatnak vendéglátóm, és fordul a kulcs a réges-régi ajtó zárjában. A kerítés falán belül az ősök sírkövei között vezet az út az épülethez. Az első örmény családok 1637-ben érkeztek a városba; ezt bizonyítják írásos források is, amelyek a mai örmény templom helyén, 1637-ben az idegenek temetőjének létesítését említik. A templomba lépve én, aki először járok itt, nem is tudom merre fordítsam a tekintetem. Megállunk a padsorok között. Néhány pillanatra csend lesz, igaz eddig is csak lépteink puha nesze hallatszott. Aztán a plébános úr hangjával megtelik a boltívek alatt a templom gyönyörű belső tere.Célirányosan vezet körbe. Szavai által megismerhetem ősei történetét, sőt azt a kort is, amely megelőzte idérkézésüket. Az ábrázolt alakok, szimbólumok, tárgyak, és a hozzájuk fűzött magyarázat által hamarosan a gyergyói örmények ismerősének érzi magát a látogató. Amikor megállunk egy-egy szobornál, képnél, és kezemben a fényképezőgéppel az expozíció lehetőségeit méregetem, a plébános úr igazán nagyvonalú gesztussal elfogadja kérésemet, és magamra hagy, bibelődjek csak a fotóállvánnyal, keressem meg a megfelelő szögeket és beállításokat. Annak érdekében, hogy később felidézhessem az előadását, megajándékoz két könyvvel. Az egyik címe a Gyergyói örmények, valóban nagy hasznát veszem, amikor most e sorokat írom. A másiké Múltba rejtett örökség, szerzője ő maga. Alcíme Fejezetek Szépvíz történelmi örökségéből. Kitüntető figyelem jelének érzem az ajándékokat. A szerző csíkszépvízi születésű, és az ottani örmények leszármazottja. Kicsit elidőzünk a helységneveknél, amikor megjegyzést teszek arra, ami nyilvánvaló: szép neve van a településnek. A monda szerint neve onnan származik, hogy Szent László a kunokat legyőzve lovával egy szikláról a patakba ugratott, és azt mondta: Igyál lovam, mert ez szép víz. Visszatérve a könyvéhez, a bemutatóján így nyilatkozott: “az egykori plébánosom azt mondta nekem diákkoromban, hogy saját történelmünket írjuk meg mi, ne más”.
Egyedül maradok a templomban. Hátrébb megyek, hogy festményekkel, szobrokkal, faragásokkal ékes térből minél többet lásson kamerám objektívje. A főoltárképen a templom titulusának megfelelően Mária megkoronázásának és mennybemenetelének jelenete kapott helyet. A festmény melletti szobrok közül kettőre esik a legtöbb fény a színes üvegablakokon keresztül.
A baloldalon az örményeket keresztény hitre térítő Világosító Szent Gergely szobra látható, amint megkereszteli az előtte térdelő Tiridát királyt, aki ezután betiltotta a pogány vallást, és a kereszténységet államvallássá nyilvánította Kr. u. 301-ben, a világon elsőként. Így Örményország lett a világ első keresztény állama, Rómát jóval megelőzve. A jobb oldalon a város védőszentje, Szent Miklós jelenik meg püspöki ornátusban, előtte térdel a szegény ember három lánya, akit a legenda szerint pénzadománnyal segített meg. Gyermekkorunk várva-várt Mikulásának ajándéka a bal kezében látható három zacskó arany.
A templom ékességei, értékei, és érdekességei közé tartoznak az ólom keretbe foglalt színes vitráliák (színes üvegablak), amelyek az örmény közösség megrendelésére készültek1896-ban Grottauban, a világ akkor ismert leghíresebb üvegfestő művésze, Ludwig von Türke műhelyében. Közöttük a legszebbek a főoltár két oldalán találhatók: a jobboldali Szent István királyt, a magyarság keresztény hitre térítőjét, míg a baloldali az örmények hittérítőjét, Világosító Szent Gergely püspököt ábrázolja. Ez a párosítás ékes bizonyítéka az örmények az örmények magyar kultúrába való beilleszkedésének, a magyarsággal közös értékek keresésének és megtalalásának – olvasható a plébános úrtól kapott könyvben.
A Szent István oltár melletti ólomkeretes vitrália Szent Annát ábrázolja a fiatal Máriával. A negyedik színes ablaküveg a szentély jobb oldalán található, és ezen az Angyali üdvözlet látható. Mindezeket 2017-2018 között Egri István kolozsvári üvegfestő művész restaurálta.
A színes üvegablakok látványa fogva tartja a látogatót. Késő délután lévén ideje a templombelső más szépségeit is szemügyre venni, mielőtt elfogynak a fények. A szentélyben található nagy vallási illetve művészeti értékkel bíró keresztelőkutat a XV. század eleje körül homokkőből faragták. Diszei között négy különböző életkort elért női mellszobrot látunk. A női arcok jelentése szimbolikus: aki a keresztvízben elmerült, egyszer és mindenkorra isten gyermekévé válik.
“E jelben győzni fogsz” – az IHS betük egyik feloldása. A szószék fölött magasodik Szent Mihály arkangyal szobra. Bal kezében pajzs a már említett rövidítéssel, lába alatt pedig a Sátán, kinek a “jel” tényleg elhozta a végzetét az arkangyal által. Az oszlopfő takarásában elrejtett lámpa fénye drámai hangsúlyt ad a szent cselekedetének. A szószék ajtaja felett barokk keretben Krisztus mint Jó Pásztor látható. Az 1754-ből származó szószék gazdag aranyozású külsején további műalkotáson időzhet el a tekintet. Az alsó szegély peremén a négy evangelista néz a a padsorokra, alul pedig egy kerub könnyed röptének pillanatát örökítette meg az egykori alkotó.
Látogatásomnak az estébe hajló késő délután vet véget. Szerencsés időpont a nyitó kép szempontjából, hiszen a lemenő nap még a párkányok alá is fényt varázsol, a bejárat mellett, az épületegyüttes fala előtt álló vörös obeliszk feliratát viszont nehezebb kibetűzni. “Az örmények gyergyói megtelepedésének 380. évfordulójára.” – olvasható a talapzaton. A betűket gránitba vésték, maga a cirkalmas rajzolatú emlékmű viszont vörös tufa, és ennek az anyagválasztásnak még külön jelentése is van.
“Kácskár – így kell kiejteni annak a kőkeresztnek a nevét, amely az örmény templom bejárata mellett található péntektől. Az Országos Örmény Önkormányzat ajándéka Gyergyószentmiklós számára. Avanesian Alexan, az Országos Örmény Önkormányzat elnökhelyettese tájékoztatott: nyolc darab követ rendelt meg az önkormányzat Örményországból, magyar képzőművészek faragták meg az örmény tufát, és ezek egyikét kapta ajándékba a gyergyószentmiklósi örmény közösség. Örményország hegyeiben, falvaiban több mint ezer éve ilyen keresztes kövek állnak, Erdélyben ez az első kácskár.” Az idézet a https://szekelyhon.ro/aktualis/a-befogadas-es-beilleszkedes-unnepe-az-ormenyekkel című oldalról származik, amely az avatás napján, 2017. szeptember 9-én jelent meg.
Hasonló
A brassói Fekete templom sz...
Medvekaland a Szent Anna tó...
Iszapfürdő és sóhegyek a Ko...
Októberi séta Benedek Elekn...
Time travel in the Kálnoky ...
Időutazás a Kálnokyak mikló...
Áldott a te földednek termé...
Római katolikus plébániatem...
Hol terem a furfangos széke...
Rubens oltárkép a szamosújv...
Rhédey Klaudia grófnő, Káro...
A Csorgókő Székelyvarság cs...
Vad nárciszok tengere Széke...
Kőrösi Csoma Sándor szülőhe...
Fenn a Hargitán, a székelye...
Húsvéti kakaslövés Apácán...
Szent László megmenti az el...
Acél Jézus szobor a Gordon ...
Formák, színek, vonalak, fo...
Arany erényöv Drakula kasté...
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése