Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Vojtó Mihályné
Iskolaigazgató,
Gávavencsellő
Rakovszkys diáknak lenni rangot jelent, a hagyományok ápolását, a múlt vállalását is magába foglalja – mondja Vojtó Mihályné, a gávavencsellői Rakovszky Sámuel Általános Iskola igazgatója. Már az első osztályosok is fogadalmat tesznek e szellemiség jegyében. Az általános iskolai tanulmányok befejezése után pedig rendszeresen visszajárnak volt iskolájukba, a rendezvényekre, a diákgyűlésre, a farsangra. Az iskolához való hűség egyúttal azt is jelenti a gyerekeknek, hogy az életben eléjük kerülő feladatokat ugyanolyan komolyan, lelkesedéssel oldják meg, mint ahogy egykori iskolájukban azt beléjük nevelték.
Vojtó Mihályné, született Bodnár Erzsébet,Tiszateleken 1957. március 18-án, Bodnár Lajos, néhai gátőr és Pólistyák Erzsébet házasságából, negyedik gyermekként látta meg a napvilágot. Édesanyja a család felnevelését vallotta a legfontosabbnak, s most láthatja és örülhet felnőtt gyermekei, unokái boldogulásának. Erzsike nővére, Júlia, vezérigazgató a SZAPORT Rt.-nél, Lajos bátyja gépkocsivezető, Sándor cipész, Mária húga könyvelő, István öccse a MÁV-nál dolgozik. Férje, Vojtó Mihály üzemvezető a GÁVA-SHOES Kft.-nél. Két gyermekük született, Laura tanítónői diplomával a zsebében, jelenleg az Államigazgatási Egyetem hallgatója, Mihály a nyíregyházi 110-esben autószerelést tanul. Azt viszont olyan magas szinten műveli, hogy egy országos versenyre is beválogatták.
Erzsike a vencsellői gimnáziumban 1975-ben tett érettségi után a Bessenyei György Tanárképző Főiskola biológia–könyvtár szakán végzett. Már 1976-ban hazahívták könyvtárosnak, majd az iskolai napköziben kapott állást. Volt iskolai könyvtáros, 1991-től pedig igazgatóhelyettesi megbízást kapott. 1993-tól ő tölti be az igazgatói állást. Bár az ő esetében ez inkább hivatás, mert ritka az a megszállott pedagógus manapság, aki mindig többet, jobbat akar a gyerekek érdekében.
Építészetileg is impozáns az épület, a folyosók ragyognak a tisztaságtól, a falakon gyönyörű dekorációk, a tanulók alkotásai. Látszik, hogy nem öt perc alatt összekapkodott rendről van szó. Az ügyeletes az igazgatói ajtóig kísér, érződik a vendégszeretet, a másik ember megbecsülése. Szavak nélkül is többet megtudni az itt uralkodó közszellemről, mint akár egy hosszú beszélgetésből.
Náluk a helyi születésű Rakovszky Sámuel ezredes emlékének ápolása nem degradálódik kampányfeladattá, hanem folyamatosan ébren tartják a hagyományokat. A névadó tiszteletére tavasszal megtartott emlékhét igen gazdag programot kínál. Jeligés pályamunkákat készítenek a tanulók, verseiket, novelláikat, képzőművészeti munkáikat pártatlan szakemberekből álló zsűri bírálja el. Népszerű a kaszinójátéknak nevezett műveltségi vetélkedő, amelyre a Rétközi Iskolaszövetség minden iskolájából meghívják az érdeklődőket.
Az igazgatónő joggal büszke arra, hogy nemcsak felveszik az elit iskolákba az itt végzett tanulókat, hanem azok kiválóan megállják a helyüket a nyíregyházi Krúdyban, a Széchenyiben, a Zrínyiben. Egyharmada a végzetteknek gimnáziumban folytatja tanulmányait, másik harmaduk szakközépiskolában – főként a tokaji vendéglátó-ipari és idegenforgalmiban. A tanulók jelentős számban szakmunkásképző iskolákban tanulnak tovább.
Amit Erzsike kiemel: igen jó tantestületet alkot a harminckét kolléga, és a négyszáz tanulót számláló iskola közösségi élete is példás. A huszonhárom tanterem, tornaterem, a harmincháromezer kötetes iskolai és községi könyvtár, a hatszáz adagos konyha maximálisan kielégíti az igényeket.
A szakmai és a pedagógiai program hangsúlyos eleme a tehetséggondozó- és a cigányprogram, hisz a tanulók egyharmada roma származású. Az 1995-től alkalmazott program a képesség szerinti oktatást csoportbontásban oldja meg. Felmérik az érintett tanulók képességeit, s ehhez igazítják a számukra kialakított oktató-nevelő tevékenységet. Ez az oktatási forma biztosítja az esélyegyenlőséget, a változatos képzési lehetőséget. Az oktató-nevelő munkát segíti a számos tanórán kívüli program, a rendezvények sokasága.
A napközi igen színes világ – ez köszönhető a kiemelkedően működő napközis munkaközösségnek. Játékot készítenek, táncházat szerveznek, mesebolt, olvasás, természetjárás, papírvarázs jelenti a Rakovszky iskolában a klubnapközit. Helytörténeti szobát alakítottak ki, szintén a hagyományápolás jegyében. Beneveztek a Comenius-programba. Vojtóné kiemeli a munkaközösségek szerepét, amelyek nélkül nem tudnák ezeket az eredményeket felmutatni.
Mint mondja: oktatásuk célja az, hogy elősegítse a személyiségnek a modern, demokratikus társadalomba történő beilleszkedését, segítse az egyetemes és nemzeti értékek őrzését, gyarapítását. A felnövekvő nemzedékeknek az iskolában kell elsajátítaniuk az önálló személyiség, az autonómia tiszteletét, az állandó változásokhoz való alkalmazkodást, és az egész életen át történő tanulás képességét.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 11. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Veres Péter
Berecz János
Nánásiné Szabolcsi Mónika
Végső Gyula
Dr. Karakó László
Nánásiné Szabolcsi Mónika
Szopkó József
Koczogh István
Petró Attila
Horváthné Bíró Jolán
Szántó Zsolt
Csáky Sándor
Nagy Károly
Dr. Karakó László
Krámer Gyuláné
Gál Zoltán
Csisztu Miklósné
Rusz Péterné
Dr. Gergely Gábor
Dr. Homoródi Antal
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése