Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Munkácsiné Kolozsi Katalin
Iskolaigazgató,
Buj
Háromgyermekes család legkisebbikeként született Bujon Munkácsiné Kolozsi Katalin, az általános iskola és óvoda igazgatója. Büszke arra, hogy még megszületni sem „ment be” Nyíregyházára. Elkötelezett lokálpatrióta, nem véletlenül választották meg már a harmadik ciklusban a helybeliek a képviselő-testület tagjának. Jelenleg az alpolgármesteri tisztet is betölti.
Édesanyja, Lukács Jolán, varrással kereste meg a család kenyerét. Édesapja, néhai Kolozsi János, építésvezető volt a Tiszaberceli Bessenyei Termelőszövetkezetben. ’79-ben ment férjhez Munkácsi József mezőgazdasági gépészmérnök és számítástechnikai szakmérnökhöz. Ő a buji polgármesteri hivatalban dolgozik. Két gyermekük született, Máté 18 éves, a nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnáziumban kitűnő tanuló, és az ELTE-re felvételizik a jogi karra. Melinda elsős a nyíregyházi Vasvári Pál Gimnáziumban.
Az érettségi után a Bessenyei György Tanárképző Főiskola történelem–orosz szakán szerzett diplomát, 1982-ben. Később sem hagyta abba a tanulást Munkácsiné, és 1997-ben a GATE számítástechnikai szakosító oklevelét vette át, egy év múlva a BME közoktatás-vezetői szakán végzett. Számos továbbképzésen gyarapította tudását, Szentpéterváron egy hathetes tanulmányúton orosz nyelvtudását mélyítette, kezdő vezetőképző tanfolyamot végzett a Megyei Pedagógiai Intézet szervezésében. Részt vett az angol nyelvi átképzőn, eljárt a pedagógiai intézetbe a gyakorló igazgatók baráti körének programjaira. Úgy gondolta, a mai időknek megfelelően elvégzi a menedzser típusú vezetők elméleti és gyakorlati tanfolyamát. Óriási hasznát veszi annak, hogy pénzügyi szakközépiskolában érettségizett, és ma, iskolaigazgatóként is kamatoztatja az ésszerű gazdálkodásról szerzett ismereteit.
A buji iskolában ’77-től kezdve tanít, először mindkét szakot, később inkább az orosz nyelvre szakosodott. Helyettesített a napköziben, vezetett gyakorlati foglalkozást is. Képesítés nélkül kezdett tanítani, így aztán minden szakmai elöljárója rendszeresen látogatta az óráját. Többen megkérdezték tőle, bizonyára pedagógusdinasztia sarja, azért végzi annyira hozzáértően a munkáját. Egy év múlva, tehát 19 éves korában már osztályfőnöknek nevezték ki, és 31 éves korában már ő lett az igazgató. Nem mindennapi karrier egy fiatalasszonynak, akit délután várt a második műszak, a család ellátásának felelőssége.
Mindig fontosnak tartotta, hogy a tanítványai merjenek, tudjanak megszólalni valamely idegen nyelven. Törekvéseit kissé félbeszakította, hogy 1989-ben eltörölték az orosz nyelv kötelező oktatását. Mint sok kartársa, Munkácsiné is bekapcsolódott egy 300 órás, két évre porciózott angol tanfolyamba, majd 1992-ben középfokú nyelvvizsgával zárta tanulmányait.
Az informatizálódó oktatás elterjedésével mind inkább a számítógépek, a számítástechnika kezdte érdekelni. A buji iskolában már ’93 óta működik számítástechnikai tagozat. Másoddiplomás képzés keretében kapott számítástechnika szakosító oklevelet a Gödöllői Agrártudományi Egyetem Nyíregyházi Főiskolai Karán.
Mint vezető, szükségét érezte, hogy vezetéselméleti ismereteit gazdagítsa. A BME közoktatás-vezetői szakán az informatikai oktatás múltjáról, jelenéről és jövőjéről összegezte tapasztalatait a szakdolgozatában.
A Rétközi Iskolaszövetség öttagú intéző bizottságának 1992-től tagja. A 20 iskolát számláló szövetségben a tanulmányi versenyeket és a szakmai továbbképzéseket szervezi. Már említettük a helyi önkormányzatban betöltött alpolgármesteri tisztségét. Mint újságíró és szerkesztő is publikál, a községi lapban, a Buji Szemlében.
Kihívásnak érzi, hogy a 20 kilométerre fekvő megyeszékhely számos iskolájába elvihetnék a bejáró szülők a gyerekeket. Ám hogy mégsem teszik, ez a kiváló munkát végző, összetartó közösségnek mondott tantestületnek, a kartársak szakmai felkészültségének, emberi tartásának köszönhető. Társadalmi jelenségről beszél az igazgatónő, amikor a cigány származásúak vagy félcigányok asszimilációját említi. A nem egészen 20 százaléknyi cigány tanulók túlnyomó többsége beilleszkedik, hiszen otthon is tisztaság, az egészséges életmód a jellemző. Ruházkodásban, a család létszámának meghatározásában, életformában az ő szüleik már nem a vándorló csoportokhoz tartoznak, hanem letelepedtek, elfogadták az itt szokásos erkölcsi értékeket.
A 286 tanulót 24 pedagógus oktatja, az adminisztratív és technikai létszám 16 dolgozó. Egy éve az óvoda is idetartozik, ez 7-7 óvónőt és technikai dolgozót jelent. Már a nagycsoportosoknak is tanítják az angolt, mire iskolába kerülnek, felszabadultabban szólalnak meg idegen nyelven. Országos szinten kimagasló eredményeket érnek el a buji iskolások, közülük kiemeli az igazgatónő Szabó Jánost és Podlovics Imrét.
Munkácsiné a szabadidejében olvas. A családdal közösen nyaralnak, legutóbb a horvát tengerparton voltak. Egyengeti a gyermekei útját.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 10. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Hasonló
Udvari Istvánné
Frank Sándor
Veres Péter
Berecz János
Nánásiné Szabolcsi Mónika
Szántó Zsolt
Horváthné Orosz Anikó
Fekete Mihályné
Bakosiné Márton Mária
Berencsi Béla
Zsíros Antalné
Gosztonyi Tibor
Radóczi János
Somogyi Szilvia
Kovács Ferenc
Dr. Valkó Gyöngyi
Nagy Zoltánné Tóth Panni
Végső Gyula
Dr. Karakó László
Tóth László
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése