Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Parragné Horváth Ilona
Gimnáziumigazgató,
Nyírbátor
A diákcentrikus iskola híve vagyok, ahol a pedagógust tisztelik, ahol a diákokért és a diákokkal együtt cselekszünk, és ahol a fiatalok éppúgy tisztában vannak jogaikkal, mint kötelességeikkel. A tanár-diák kapcsolat alapkövének tekintem egymás munkájának kölcsönös megbecsülését, tiszteletét – ezen gondolatok szellemében emlékezik vissza egykori tanáraira, ugyanakkor ez vezeti végig egész pedagógiai pályáján a Heves megyei Gyöngyösön született igazgatónőt, Parragné Horváth Ilonát.
Egerben német nyelvi tagozatos osztályban érettségizett a Gárdonyi Géza Gimnáziumban 1974-ben, ahol a matura mellé még egy középfokú állami német nyelvvizsgát is kapott. A megszokott magas szintű oktatás tovább folytatódott számára Debrecenben, a Kossuth Lajos Tudományegyetem (KLTE) magyar–német szakán, ahol diplomáját 1979-ben vette át. Pedagógusi pályája a nyírbátori Báthory István Gimnázium és Szakközépiskolában kezdődött el. Hűséges és kitartó ember lévén ez a kapcsolat immár negyedszázada töretlen.
Az eltelt időszak alatt részese volt gondoknak, problémáknak, de több volt a megélt, nagyon sok szép és emlékezetes siker is az intézmény falai között. Tanári munkáját minősíti az is, hogy tanítványainak mintegy kilencven százaléka középfokú állami nyelvvizsgával a zsebében léphetett ki az alma mater kapuján. Többségük már maga is nyelvtanárként dolgozik a város valamelyik iskolájában vagy a gimnáziumban.
– Mindig érdekeltek a szakmai újítások, az új módszertani elvek, a kihívások, s ez vezérelt abban, amikor elvégeztem a Bessenyei György Tanárképző Főiskola, illetve a Goethe Intézet által szervezett vezetőtanár-képzést – írja önmagáról. A szakmai utakkal, a továbbképzésekkel és a nyelvi táborokkal színesített pedagógusi pálya osztályfőnöki munkával bővült, amit az igazgató asszony mind a mai napig megismételhetetlennek tart. Tisztességes tanáremberként mindkét szakához egyformán kötődött, ezért azonos súlyúnak tekintette azok minőségi tanítását. Ezen törekvéseinek is elismerése az, hogy 1997-ben a magyar-munkaközösség szakmai irányításával bízta meg a gimnázium vezetése, valamint 2000 óta megyei szaktanácsadóként is dolgozik ezen a területen. Közben igazgatói megbízása 1999-től szól.
A Báthory István Gimnázium és Szakközépiskola 1954-ben, az akkor még működő Óvónőképző jogutódjaként jött létre, ahol a kezdettől fogva humán- és reálképzés folyt. A névválasztás egyben kötelességvállalást is jelentett a tanári kar és diákok számára egyaránt: azt, hogy a nagy, európai szinten és léptékben uralkodó szellemiséget, erkölcsi mércét magukénak vallják a város és a régió gyökereihez való kötődéssel együtt. A középiskola épülete történelmi környezetben, a méltán híres református templom közelében áll.
Az eltelt fél évszázad alatt az intézményben működtek és működnek tagozatos, illetve speciális osztályok. Szabolcs-Szatmár-Bereg megye egyik meghatározó oktatási intézménye, amelynek fő feladata a gimnáziumi képzés négy, illetve nyolc évfolyamos szervezeti keretek között.
A társadalom igényei a szakképzés irányába történő elmozdulást is szükségessé tették, így ma már nem idegen az iskola profiljától az oktatás ezen területe sem. Tanulnak itt érettségi utáni, de felnőttoktatási keretek között is. Ez az oktatási forma 2002 óta esti tagozatként zajlik.
Az igazgató asszony irányította szakmai munka minőségét jelzi az, hogy továbbtanulási arányuk éveken át a 95% közelében mozog. Végzett diákjaik megállják a helyüket Magyarország számos egyetemén és főiskoláján. Így sok orvos, jogász, informatikus, gyógyszerész, közgazdász és agrárszakember vallja magát büszkén Báthory-diáknak. Nem lenne teljes a kép, ha nem említenénk meg a különböző tanulmányi versenyeken elért eredményeiket. Csupán ízelítőként álljon itt néhány adat: az elmúlt tíz év alatt a német speciális osztályok, illetve a nyolc évfolyamos gimnázium tanulói többször bejutottak az OKTV területi elődöntőjébe. A megyei versenyeken számos első, második és harmadik helyezést értek el, ami bizonyítja azt is, hogy az egyik kiemelt feladatuk a tehetséggondozás.
A Báthory István Gimnázium és Szakközépiskola 22 tanteremmel, két előadóteremmel, nyelvi laboratóriummal, 13000 kötetes könyvtárral, jól felszerelt tornateremmel, valamint informatikai, rajz, ének-zene és multimédiás szaktantermekkel büszkélkedhet. Ezeket egészíti ki a konditerem, a stúdió- és klubszoba, valamint a különféle szertárak, amelyek hűen szolgálják az iskolában folyó színvonalas oktató-nevelő munkát.
A közoktatás-vezetői diplomával is bíró igazgató asszony egyben három gyermek boldog édesanyja. Leánya, Krisztina 27 éves, közgazdász, Budapesten él. Fia, a 23 éves Szilárd, történelem–német szakos tanár. Legfiatalabb gyermeke, Eszter, 18 éves, jelenleg a Testnevelési Egyetem hallgatója.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 11. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Dr. Marozsán Károly és Maro...
Dr. Szabó Sándor
Jánvári Tibor
Tamás Ferenc
Kaliba András
Dr. Szabó Sándor
Dr. Balázsy László
Nagy Sándor
Balla Istvánné
Dr. Szabó Sarolta PhD
Horváth Ferenc
Nyitrai Lászlóné
Csillám Mária
Hamza Józsefné
Sipos Sándor
Dr. Szabó Éva
Csordás Ferenc
Gönczöl Mihály
Kertes Zoltánné
Németh Attila
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése