Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Németh Andrásné
Iskolaigazgató,
Miskolc
Igazi pedagógusdinasztia leszármazottja, édesapja, sőt nagyszülei is pedagógusok voltak. A tágabb értelemben vett családból összesen tizenheten művelik ezt a hivatást. Édesapja, aki 19 évesen a „málenykij roboton” is részt vett, ma már nem él. Édesanyja nyugdíjas, tőle örökölte a gyermekek iránti szeretetét.
A Győri Kapui Általános Iskolába járt, ahol Kocsárdi Ervinné – aki tanítványainak szentelte életét – volt a példaképe, útravalót adott számára. A történelem mindig érdekelte, máig nagyon szereti a könyveket. Énekkaros és színjátszókör tagja volt, iskolatitkárként tevékenykedett, természetjáróként ismerte meg a Bükköt.
Az egykori Kilián György Gimnázium (ma Diósgyőri Gimnázium) volt középiskolai tanulmányainak színtere. Nosztalgiával gondol vissza egyenruhájukra, és büszke arra, hogy olyan iskolába járhatott, amely sok kiváló embert, köztük Miskolc több vezetőjét bocsátotta útjára.
Az ezerkilencszázhetvenes érettségit sikeres felvételi követte az Egri Tanárképző Főiskola magyar–angol szakán. Tanulmányait a nappali tagozaton mégsem kezdete el. Vidéken kezdett tanítani, majd 1976-ban diplomázott magyar–történelem szakon. Akkor került jelenlegi iskolájába: a Vörösmarty Mihály Általános Iskolába. Kezdetben napközis nevelő volt, majd második gyermeke születése után az akkori igazgató, Rittenbacher Ödön visszahívta tanítani. Negyedszázadon keresztül tanította a magyart és a történelmet. 2002-ben nevezték ki az iskola igazgatójává. Közben férjhez ment, majd két gyermek édesanyjaként folytatta a tanítást. Ez a belvárosi, lakótelepi intézmény jogutódja a régi híres belvárosi Vörösmarty-iskolának, amit lebontottak. Volt olyan időszak, amikor 1400 tanulójuk volt és három műszakban oktattak.
Jelenleg 765 kisdiáknak jelenti a második otthont a városban jó hírűnek számító oktatási intézmény. Két kiemelt területük a matematika–informatika és az idegen nyelvek (angol és német) magas szintű oktatása. Eredményesek más területeken is: országos, megyei, városi sikereket értek el különböző tárgyakból (országos 1–12. hely: informatika, kémia, földrajz, helyesírás, matematika).
Rendkívül eredményesek a sport terén is: kosárlabdában, kézilabdában, jeges sportokban szerzett serlegek, kupák, oklevelek sokasága díszíti az igazgatói irodát. Mindez azt bizonyítja, hogy a közel hatvanfős tantestület és a húsz technikai dolgozó teszi a dolgát. Büszkék itt végzett tanítványaikra, akiknek döntő többsége megbízható, sikeres felnőtt lett. Közülük is külön említést érdemel Horváth Ádám operaénekes, Vertig Tímea és Juhász Árpád színész. Az igazgatónő az iskola életének szervezésében, menedzselésében követi nagy elődjét, dr. Sasvári Józsefné nyugdíjas igazgatónőt.
Németh Andrásné fél évtizede a közéletben is aktivizálta magát. Ezerkilencszázkilencvennyolcban önkormányzati képviselő lett, az oktatási és tulajdonosi bizottságban tevékenykedett. Itt ismerkedett meg a város közoktatásával, annak szereplőivel, a gondokkal, a problémákkal.
A tulajdonosi bizottságban Miskolc város önkormányzata tucatnyi cégének tevékenységét tekinthette át. Tapasztalatait, kapcsolatait most intézménye javára fordítja.
–Úgy vélem, hogy mára az oktatásba is belopakodott a marketing – mondja Németh Andrásné igazgatónő. – Ma már nem elég, ha a tanárok jól tanítanak, ezt tudtára kell adni a „fogyasztónak”. A csökkenő gyermeklétszám miatt egyre nagyobb az iskolák közötti versengés a tanulókért. A jó hírű iskola státusát meg kell tartanunk, ebben partnerek kollégáim, akik mesterségbeli tudásuk legjavát adják. Szerencsére a szülők is szívesen segítenek, önzetlenül támogatják az intézményt.
Igazgatói tevékenységem során a városvezetéssel partneri kapcsolatok kialakítására törekszem. Miután rengeteg tehetséges diákunk van, célunk az, hogy a fenntartó, az önkormányzat, a szülők és a kollegáim megelégedésére működjön intézményünk.
A megfelelő munkához megfelelő objektív feltételeket kívánok teremteni. Olyan végzősöket szeretnénk útjukra bocsátani, akik szeretik a hazájukat és mindent meg is tesznek érte. A boldog gyermek- és szülőarcok mindenért kárpótolnak bennünket, pedagógusokat!
Németh Andrásné szabad idejében mindenekelőtt olvas, főleg a politikai, történelmi tárgyú könyveket szereti: Frederic Forsyte és Márai Sándor tartozik kedvenc írói közé. Besegít férje gazdálkodásába is, ha kell traktort, teherautót vezet.
Rendkívül változatos életének vezérfonala a család menedzselése volt, gyermekei mindig támaszkodhatnak rá. Örökös tenni akarás az élete, napjait keményen végigdolgozza, tevékenységét Palotai Boris gondolatai vezérelik: „Az élet értelmét nem keresni kell, hanem nekem kell értelmet adni az életnek!” Egyszer szeretné régi vágyát megvalósítani: a csángóföldi magyaroknak szülőföldjükön anyanyelvüket tanítani.
(Borsod-Abaúj-Zempléni Almanach 4. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Hasonló
Galambos Béláné
Abuczki József
Abuczkiné Simon Ida
Mohácsi Gábor
Tomkó István
Balogh Béla
Rétközi Ferenc
Skarupka István
Veres Edit
Schmidt Ferenc
Venyigéné Makrányi Margit
Professzor Dr. Tóth László
Bodonyi Csaba DLA
Horváth József
Prof. Dr. Barkai László
Dr. Újszászy László
Dr. Radványi Gáspár
Szűcs Tibor
Dr. Lakatos Zoltán
Tóth Ottóné
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése