Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Lipták Lajos
Gimnáziumi igazgató,
Nagykálló
Gyökereit 1870-től származtatja a nagykállói Korányi Frigyes Gimnázium, hisz attól az évtől kezdve számíthatjuk a középfokú oktatás elindítását a városban. Az idén 130 éves Budai Nagy Antal Szakközépiskolából vált ki 1965-ben a gimnáziumi osztályokkal szervezett Korányi, s mindkét középiskola nemcsak a megye, hanem az ország legjobbjai közt található a különböző megméretésekben. A jó nevű gimnázium igazgatója Lipták Lajos, akinek első munkahelye ez az iskola. Itt állt először katedrára, és itt fogalmazta meg először kartársai előtt azt a pedagógiai programot, amelyet ma is képvisel az intézmény.
Tiszalökön született 1958. december 18-án. Édesapja, Lipták Lajos, nyugdíjas gépkocsivezető, édesanyja, lánykori nevén Munkácsi Mária, élelmezésvezetőként ment nyugdíjba. Egy húga van, Mária, jelenleg gyermekgondozási szabadságát tölti, egyébként a nyíregyházi polgármesteri hivatal műszaki osztályán főelőadó. Felesége, Molnár Erika, vállalkozóként dolgozik, ám most jó ideje a gyermekei nevelésére fordítja az idejét. Házasságukból négy gyermek született: Janka 14 éves, kilencedik osztályos a Korányi Frigyes Gimnázium magyar–német két tannyelvű tagozatán. Péter 13 éves, a nyíregyházi Benczúr Gyula Általános Iskola tanulója, Anna 5 éves, a Kert-közi óvodába jár, Lea pedig két és fél hónapos.
Lipták Lajos igazgató a tiszavasvári Váci Mihály Gimnáziumban 1977-ben letett érettségi után a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemre felvételizett. Öt év múlva vehette át kémia– fizika szakos középiskolai tanári oklevelét. 1982 és ’85 között technika szakon is diplomát szerzett.
A megyével kötött ösztöndíjszerződés révén visszajött dolgozni Szabolcsba, és a sors ajándékaként fogadta el, hogy egy ilyen sikeres intézményben kezdhette el tanári pályafutását. Szolgálati lakást kaptak a feleségével, míg 1990-ben költöztek be a néhány kilométerre lévő megyeszékhelyre.
Az intézmény 21 tanteremmel, 4 kis tanteremmel, 5 előadóteremmel, 3 számítástechnikai teremmel, 1 könyvtárral, 6 szertárral, 1 tornateremmel, 2 tornaszobával rendelkezik. Az iskola épületéhez szervesen kapcsolódik a háromszázötven diáknak otthont adó kollégium. A szülő-tanulói igények és a gazdaságossági szempontok figyelembevételével alakultak ki a gimnázium tagozatai.
A magyar–német két tannyelvű oktatás 1988-ban indult. Itt speciális tanterv alapján tanítanak. Egyedi tanterv alapján működik 1992-től a drámatagozat. Az angol–informatikai tagozatot 1997-ben szervezte meg az iskola. A tagozatok mellett a hagyományos gimnáziumi osztályok iránt is megmaradt az érdeklődés.
A drámatagozat elindítását Lipták Lajos szorgalmazta. Idén már másfél osztályt szervezhettek, hiszen igen népszerű ez a végzős nyolcadikosok körében. Örömmel tapasztalja az intézmény vezetése, hogy megtalálták azokat a táncpedagógusokat, színművészeket, akik nagy-nagy szeretettel, hozzáértéssel és nem utolsósorban lelkesedéssel tanítgatják az idejáró fiatalokat. Az a célja az intézménynek, hogy minden alapképzést megkapjanak a gyerekek, és a tagozatokról, így a drámatagozatról is, akár orvosi egyetemre is jelentkezhessen bárki. Természetesen azért kialakult az a gyakorlat, hogy innen inkább a művészeti, az előadói és a bölcsész pályák iránt mutatkozik meg a nagyobb érdeklődés.
Az angol–informatikai szakot a szülők körében megnyilvánuló szándék is sürgette. Manapság az idegen nyelvek közül az angol vezeti a slágerlistát, míg a komputerek világában a gyerekeknek is el kell igazodni. Ezért praktikusnak látszott a két szakterület párosítása.
A két tannyelvű osztályokban tanulók vagy 5 vagy 6 évig vesznek részt a képzésen. A felnőttoktatás terén a levelező tagozatnak nagy a népszerűsége ma is, ugyanúgy, mint régebben.
– Menedzserszemléletű iskolavezetést szeretnénk megvalósítani – hallottuk Lipták Lajostól. Egyebek közt ezért is végeztem el a kétéves közoktatás-vezetői képzést a Budapesti Műszaki Egyetemen. Részt vettem Hollandiában egy továbbképzésen, amelyen a teljes körű minőségbiztosítás megvalósítását tanulmányozhattam. Ma tehát újabb kihívásnak kell eleget tennünk, ez pedig a minőségbiztosítás. Mint a gazdasági élet, az egészségügy és még számos terület sem kivétel ez alól, így az oktatásban is megjelennek azok a sürgető követelmények, amelyek a minőség maradéktalan megvalósítását szorgalmazzák.
Alapvető célunk a mai tanulólétszám megtartása. A pályaválasztás elősegítése érdekében a gimnázium tanárai a megye 40 általános iskolájában szülői értekezleteken vettek részt. Büszkék rá, hogy a két tannyelvű iskolájuk az ország 10–15 legjobbja közé sorolható.
A gimnázium 2000-től bekapcsolódott az EU Comenius programjába. A matematika területén a németországi Frankenthal város gimnáziumával, a történelem terén pedig egy olaszországi, torinói gimnáziummal terveznek közös projekteket. A két tannyelvű tagozat révén kiterjedt nemzetközi kapcsolat így tovább bővül.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 10. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Hasonló
Horváth Károly
Dr. Wischán Elek
Dr. Pollák Csaba
Cseh Árpádné
Virág Jánosné
Dr. Varga Csilla
Makár Ferenc
Oroszné Dr. Nagy Matild
Trefán Jánosné
Dr. Móré E. Csaba
Mészáros Sándor
Juhász Zoltán
Tóth Katalin
Terdik János
Busák Jánosné
Ács László
Szabó Józsefné
Cseh Árpádné
Dr. Vonza Tibor
Dr. Kancsev Alekszandr
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése