Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Dalia Ferencné
Szakközépiskolai igazgató,
Nagykálló
Megelevenedik a történelem Dalia Ferencné igazgató szobájában a nagykállói Budai Nagy Antal Szakközépiskolában. A falon 1883-ból származó tabló: kotlóstyúkot fognak körbe csibéi. A tanítványok így állítottak emléket az időnek, s latinul is megfogalmazták azt a szeretetteljes törődést, amelyet az alma materben tapasztaltak. A szekrény tetején egy korsó egyenesen Kanadából érkezett: egy öregdiák küldte, de sajnos, az osztálytalálkozó előtt magasabb ítélőszék előtt kellett számot adni földi cselekedeteiről. A hagyományokat itt igen nagy becsben tartják, van az iskola udvarán egy százéves tölgyfa, amelyről legutóbb az ötvenéves érettségi találkozóra érkezett öregdiákok kaptak egy-egy falevelet ajándékba. Dacolni az idővel, emlékezni az ifjúkorra.
Dalia Ferencné, Makay Margit Tyukodon született 1949. december 3-án. Édesanyja, Kádár Margit, háztartásbeliként kereste a család kenyerét. Ma nyugdíjas. Édesapja, néhai Makay Zsigmond, tanácselnökként intézte a helyi közösség ügyes-bajos dolgait. Férje, Dalia Ferenc, sajnos szintén meghalt.
A nyíregyházi Kölcsey Ferenc Gimnáziumban ezerkilencszázhatvannyolcban érettségizett. Utána történelem– orosz szakot választott, és a Kossuth Lajos Tudományegyetemen szerzett oklevelet. Kiment tanítani Kocsordra, de még gyarapítani akarta tudását. Ezért jelentkezett ismét a debreceni egyetemre, ahol 1974 és 76 között pedagógiai szakon végzett.
1972-ben férjhez ment, a szintén tanári pályán dolgozó Dalia Ferenchez. Olyan települést és iskolát kerestek, ahol mindketten taníthatnak. Így kapott előbb a férj állást a Budai Nagy Antal Gimnáziumban, közben Margitka Kállósemjénbe, a szomszéd faluba járt ki az iskolába. Egy év után üresedés történt a Budaiban, és az akkori igazgató, Noszály László meghívta a fiatalasszonyt is ide. 1974-től ezt az iskolát vallja második otthonának. 1994-től őt bízták meg az igazgatói tennivalók ellátásával. A második ciklust tölti.
– Az idén egy osztállyal többet, összesen tizennégyet indíthattunk – mondja az igazgatónő. Szerencsére soha nem küszködtünk beiskolázási gondokkal, tehát az itt dolgozó kartársaknak biztos a helye és az állása. Még mindig az óvónői szakképzésről ismernek bennünket megyén innen és megyén túl. Az a 24 év nem múlt el nyomtalanul. Jöttek hozzánk az egész megyéből a gyermekszerető fiatalok, és egészen korán megismerkedtek a pedagógiával, pszichológiával. Rengeteg ének, rajz és játék szerepelt az oktatásban, és nem véletlenül lettek szakmájuk legjobbjai a mi tanulóink. Bábszakkör, énekkar működött, kiemelkedett a képzőművészeti oktatás.
Az óvónői szakképzésből nőtt ki a mai pedagógiai profil, emellett közgazdasági és informatikai szakképzést szerveztek a Budaiban. A pedagógiai szakképzés igen népszerű, hiszen ma a társadalomban komoly igény mutatkozik meg a szociális és a kapcsolódó szakterületeken ilyen fajta szakmák képviselői iránt. Gyermek- és ifjúságvédelmi ügyintézők lehetnek egy év múlva az érettségi után a fiatalok, a pedagógiai asszisztensek szintén egy évig tanulnak. Mindkét szakma képviselői középfokú képesítést szereznek. A gyógypedagógiai asszisztensek viszont két év tanulás után felsőfokú képesítést vehetnek át. Nemcsak az itt érettségizettek maradnak szakmai képzésre a Budaiban, hanem legalább anynyian jönnek más intézményekből is.
Az oktatási törvény módosítása kedvezőtlen helyzetbe hozta a patinás iskolát, ugyanis megszűntették a középfokú óvónői oktatás lehetőségét. Így 1991-től változott a profil, és helyette belépett a pedagógiai. Bár az itt érettségizett óvónők legtöbbje elvégezte főiskolai szinten is az óvónőképzőt.
Nehézségeink ellenére az ország legjobbjai közt tartják számon a Budait – joggal lehet büszke az igazgatónő. 1994 és ’98 között például a felsőoktatásba felvettek aránya alapján a 482 iskola közül a 19. helyen végzett a nagykállói intézmény. Ha csupán az 1995-ös esztendőt nézzük, negyedikek lettek!
Az informatikai osztály elindítása a Daliáné nevéhez fűződik. Óriási beiskolázási igény mutatkozott meg e téren, és a szülők által megfogalmazott elvárásoknak eleget téve kezdték bevezetni a tanulókat a komputervilág titkaiba. Pedagógiai szakszolgálatuk példa értékű.
2000-ben ünnepli fennállásának 130. esztendejét az egykor Főreáltanoda néven szereplő iskola. Emlékkönyvet adnak ki a jubileumra. Csendes ünneplésre készülnek, hisz a hírverés helyett fontosabb a hétköznapok pedagógiai életének javítása.
Igen nagy súlyt fektetnek a hagyományok ápolására. Örömmel tapasztalja az igazgatónő, hogy a mai diákoknak jól esik olyan patinás intézmény falai közt a tudás alapjait elsajátítani, ahol generációk koptatták a padokat. Még ma is számon tartják a legidősebb diákjukat, a 90 éves dr. Rácz Gézát. Van olyan osztály, ahol a 63. érettségi találkozóra hívják a még életben lévőket. Úgy döntöttek, évente megemlékeznek az együtt töltött időről.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 10. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Hasonló
Horváth Károly
Dr. Wischán Elek
Dr. Pollák Csaba
Cseh Árpádné
Virág Jánosné
Dr. Varga Csilla
Makár Ferenc
Oroszné Dr. Nagy Matild
Trefán Jánosné
Dr. Móré E. Csaba
Mészáros Sándor
Juhász Zoltán
Tóth Katalin
Terdik János
Busák Jánosné
Ács László
Szabó Józsefné
Cseh Árpádné
Dr. Vonza Tibor
Dr. Kancsev Alekszandr
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése