Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Almási Lászlóné
Pedagógus, a Közös Kincs Kft. ügyvezető igazgatója
Biri
Nyugdíjba vonuláskor az emberek nagy része az aktív, pörgős életvitel után nyugodtabb, lassabb tempót vesz fel, és próbál könnyebben megvalósítható, nem túl bonyolult terveket szövögetni. Almási Lászlóné azonban nyugdíjas éveinek megkezdésekor tűzte ki a legnemesebb, legnehezebb célt maga elé: létrehozni egy olyan iskolát, amely a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében élő, hátrányos helyzetű gyerekek és felnőttek tanulási, képzési és továbbképzési lehetőségeit segítheti elő.
Biriben a Dankó Pista Egységes Óvoda- Bölcsőde Általános Iskola, Középiskola, Kollégium és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatói irodájában beszélgetek Almási Lászlónéval, mindenki Kati nénijével. Évekkel ezelőtt egy tanév eleji konferencián sodródtunk egymás mellé. Már akkor nyomot hagyott bennem az a mélyről jövő elhivatottság, ahogy az iskolájáról beszélt. Igazából azonban most értettem meg azokat a mondatokat, amelyek a jövőbe vetett hitét, féltő aggódását fejezték ki az akkor frissen alapított intézményükkel kapcsolatban.
Katika Kállósemjénben kezdett tanítani képesítés nélkül, majd matematika-kémia szakos tanári diplomát szerzett a nyíregyházi tanárképző főiskolán. Úgy gondolja, a tanári pálya választását a korán elhunyt kántortanító édesapjának emléke motiválta. Kicsi korától az volt az álma, hogy gyerekeket tanítson. Szerinte gyermekei, Katalin és László az ő példáját követve lettek szintén pedagógusok. 1981-ben Nagykállóba költöztek, és az akkori „fiúiskolában”, a későbbi 2. sz. iskolában tanított 2000-ig, nyugdíjazásáig. Már fiatalon megérintette a nehezebb körülmények között élő gyerekek sorsa, hihetetlen empátiával viseltetett irántuk. A segíteni akarás életcéljává vált, a támogatásuk, sorsuk egyengetése beívódott mindennapjaiba. Hátrányos helyzetüket kompenzálandó, szakkörökbe hívta őket, fejlesztő órákat szervezett, a tehetségeseket versenyekre készítette fel. Az 1993-ban indított, kétféle szakképesítést adó – gépíró és szövegszerkesztő, valamint ápoló és szociális gondozó – szakiskolai képzés is főleg a hátrányos helyzetű tanulók továbbtanulását szolgálta. A nyugdíj előtti utolsó négy évben az iskola igazgatója volt. Pár évig még visszajárt régi munkahelyére órákat tartani, de akkor már gőzerővel az új tervén munkálkodott, melynek megvalósításában lánya egyenrangú partnerként vett részt.
Ettől kezdve közösen, lépésről lépésre, közeli és távolabbi családtagokat is bevonva a létrehozott Közös Kincs Oktatási Szolgáltató Közhasznú Társaságban megkezdődött a munka, az egyik ügyvezető Almási Lászlóné lett. 2004-ben saját épület hiányában a birisi általános iskola épületében „albérlőként”kezdődött az első tanév.
Már 2005-ben bővült az iskola profilja általános iskolai oktatással is, több szakmából választhattak, gimnáziumi osztály is indult, és elkezdődött a felnőttképzés is.
Az intézményben nagyszámú cigánygyerek tanul, ezért az iskolát Dankó Pistáról, a nagy munkabírású, roppant kitartó, tehetséges cigány muzsikusról nevezték el, aki példa lehet minden roma gyerek számára.
2007 szeptemberében Érpatakon is átvették az általános iskolai oktatást. 2009-ben megvásárolták a birisi iskolát, a „főbérlőt”. Az így szerzett tíz tanteremre szükség is volt, mert ekkorra az iskola létszáma már 900 főre duzzadt. Elkészült a 24 férőhelyes kollégium is, amely azokat a tanulókat fogadja, akik nagy távolságra laknak az iskolától.
A dinamikus fejlődés nem állt meg ezek után sem; újabb épületekkel bővült az intézmény, amelyekben tanműhelyeket, osztálytermeket és tornatermet alakítottak ki.
Katika kiemeli, hogy fáradságot nem kímélve minden pályázati lehetőséget megragadnak a szakmai, módszertani fejlesztések érdekében. Külön említi a szakmai képzéshez kapcsolódó eszközfejlesztéseket biztosító projekteket. Fontosnak tartja azokat a nyertes pályázatokat is, amelyek a tanulók tanórán kívüli tevékenységét hivatottak magasabb szintre emelni: komplex mozgás- és egészségnevelési programok, tehetséggondozó szakkörök, nemzetiségi, művészeti, hagyományőrző táborok szervezése.
Szomorúan mondja, hogy családi segítséggel igen kevés gyereknek van lehetősége eljutni nyári táborba, vagy kirándulni. Pedig ezeknek a diákoknak különösen szükségük van másfajta közegre, tartalmas kikapcsolódásra. Ezt felismerve néhány éve a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Felsődobszán vásárolt telken alakítottak ki nagyszerű táborhelyet, ahol nemcsak nyáron pihenhetnek a tanulók, hanem minden ősszel több turnusban erdei iskolában tanulnak egy- egy hétig.
Amikor arról kérdeztem Katikát, hogy az iskola alapítás óta eltelt 13 év alatt voltak-e legyőzhetetlennek tűnő akadályok, megtorpanások, amikor úgy tűnt, nincs tovább, akkor legyintett, és azt mondta: Persze, hogy voltak, de azokat igyekszem elfelejteni, mert a lényeg az oktatási kormányzat által is elismert, jól működő iskola, amely egyre több hátrányos helyzetű tanulónak nyújt kitörési lehetőséget.
Hasonló
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése