Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Almási Katalin
Polgármester, iskolaigazgató
Biri
A testi-lelki harmónia az életminőség szinten tartásának elengedhetetlen feltétele – ezt vallja Almási Katalin is, Biri község polgármestere, a Dankó Pista Egységes Óvoda- Bölcsőde Általános Iskola, Középiskola, Kollégium és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója. Legtöbb esetben külön – külön az egyik tisztség betöltése is teljes embert kíván, ám lassan nyolc éve ezt a két fontos feladatot Almási Katalin egy személyben látja el. Nem titkolja, hogy a nap 24 órája is sokszor kevés a mindennapi teendők ellátására. Szellemi frissességének megőrzése érdekében ezért hetente legalább kétszer szakít időt a testedzésre. Amikor a konditeremből hazafelé tart, úgy érzi, a jóleső fáradtság megsokszorozza erejét, teherbíró képességét; számtalanszor észre vette, hogy egy kiadós edzés után támadnak a legjobb gondolatai.
Katalin 1966-ban született Debrecenben. A nagykállói Korányi Frigyes Gimnáziumban érettségizett, majd a Kossuth Lajos Tudományegyetemen diplomázott. Debrecenbe később többször is visszatért újabb diplomákat szerezni.
Amikor édesanyja – Almási Lászlóné – dédelgetett álmát megosztotta lányával: egy olyan iskola életre hívását, ahol a hátrányos helyzetű tanulókat felkarolják, tanulásukat, képzésüket, elősegítik, akkor Katalin úgy érezte, ez komoly kihívás, bátor elkötelezettség a nehéz sorsú gyerekek és felnőttek iránt, amiben részt kell vállalnia. Természetesen férje és fia, István is aktív részesei a családi vállalkozásnak, utóbbi az oktatási központ egyik ügyvezetője.
Ezután sok buktatóval teli, mozgalmas időszak következett. Az első szakiskolai képzést bérelt osztálytermekben kezdték, később elindították az általános iskolai oktatást Érpatakon, majd a birisi iskola épületének megvásárlása után alakult ki az intézmény profilja. A szakképzés mellett gimnáziumi osztályt is szerveztek, végül a felnőttképzéssel vált teljessé a képzési rendszerük. Szerinte különös nevelő hatással bír az, amikor a szülő és a gyerek egy időben „növendéke” az iskolának.
Az igazgató asszony gyors észjárású, határozott vezető, aki tudja, hogy a „portékát el is kell tudni adni”, ezért minden oktatási fórumon részt vettek, az innovatív ötleteiket beépítették az intézményszervezésükbe, az oktatási módszereikbe. 2009-ben a megyében szinte elsőként ebben az iskolában mutatták be nagy szabású konferencia keretében a komprehenzív – befogadó, átkaroló – intézménymodellt. Küldetésnyilatkozatuknak egyik fontos eleme az előítéletek, a kirekesztés elleni küzdelem mellett a másság elfogadására nevelés.
Az iskola falán egymást érik a megnyert pályázatok táblái, amelyek sok millió forint támogatásról tudósítanak. Ezek a pénzek főleg a tartalmi fejlesztéseket szolgálják, de jutott belőle esélyegyenlőségi, kábítószer fogyasztás és bűnmegelőzési programokra, roma fiatalok tehetséggondozását segítő tevékenységekre is.
A szülői házzal való együttműködés pedagógiai munkájuk fontos része. Az igazgatónő meggyőződése, hogy igazi sikereket csak a szülőkkel együttműködve tudnak elérni. Becsalogatásuk az iskolába náluk sem megy könnyen, ezért azt találták ki, hogy a tanárok mennek ki a településekre, vagyis kihelyezett szülői értekezleteket tartanak. A kollégáitól elvárja, hogy kellő empátiával közeledjenek a tanulókhoz, keressék a leghatékonyabb nevelési módszereket, a felmerülő konfliktusokat pedig a felek – diák, szülő, pedagógus – megelégedésére igyekezzenek feloldani.
A tanulók együvé tartozásának, a közös értékrend képviseletének egyik legkifejezőbb megnyilvánulási formája a hagyományok ápolása. A Dankóban – mert így hívják közel s távol az iskolát – a hagyományaik őrzése központi szerepet kap, minden hónapra jut egy-két fontos esemény: erdei iskola, Márton-nap, Mindenki karácsonya, verébavató, szalagavató, farsang, ballagás, nyári tábor.
Katalin büszkén sorolja az iskola hírnevét öregbítő, tehetséges tanulókat. A Terne Cserhaja Színkör az Országos Diákszínjátszó Találkozó Regionális Döntőn a Cigánymandala című előadásukkal arany minősítést nyert. Megemlíti, hogy az X-Faktor tehetségkutatóban a Dankó régi diákjaiból álló együttes, a Ham Ko Ham országos hírnevet szerzett, és azóta falunapok, fesztiválok sikeres, keresett fellépői.
A birisi iskola igazgatójaként a település életébe is belelátott, érzékelte, gyökeres változásnak kell bekövetkezni az önkormányzatban annak érdekében, hogy a község a valódi fenntartható fejlődés útjára lépjen. A 2010-es önkormányzati választáson majdnem kétszer annyi szavazatot kapott, mint az ellenfele. Fontosnak tarja megjegyezni, hogy ő és a képviselő-testület tagjai sem részesülnek fizetségben a munkájukért.
A polgármesteri és igazgatói feladatait is teljes erőbedobással végzi, igazi „energiabomba”, akinek életcélja, hogy jobbá, szebbé tegye a közelében élő emberek életét. Amikor a tervekről kérdezem, felcsillan a szeme: Jövőre épül a bölcsőde!
Hasonló
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése