Kósa Attila

Kereskedelmi igazgató

Györtelek

Kósa Attila IMG_9420 1000px.jpgA nyírmeggyesi Parmen Zrt. termékeinek széles skáláját, színes palettáját tárja elém. A konzervgyártással foglalkozó cég a térség kertészeti kultúráihoz alkalmazkodva vásárolja és dolgozza fel mindazt, ami mifelénk terem. A kereskedő pedig piacot keres közel és távol. Egészen a messzi Baltikumig ismerik a Parmen logójával megjelölt befőttesüvegeket. Kósa Attila szavaiból elém rajzolódik munkaadója tevékenysége, figyelmem azonban elkalandozik. Követi tekintetemet a háta mögött a falon függő képre.
− Megnéztem az interneten a többit is − adok új irányt a beszélgetés folytatásának.
− Az eddigi munkáimból láthatott válogatást, ez is közülük való − pihen meg rajta a szeme. Egyáltalán nem esik nehezére a témaváltás. A képen két karcsú nőalak. Mozdulataik, testtartásuk mint játszadozó delfineké. A kandallóban meghitten lobogó tűz lángjának fényétől szinte életre kelnek. A testeket megrajzoló ívek, mint a vízben fodrozódó hullámokon megcsillanó fény.
Kósa Attila a szomszédban lakó szülei közül az édesapja pályájához maradt közel. Ő − divatos szóval − az “input” oldalon állt, konzervgyárak beszállítójaként, felvásárlókat koordinálva. A gimnazista kamaszt azonban annak idején az alkalmazott grafika vonzotta.
− Szabó Gábor tanár úr látta meg bennem a tehetséget − fordul ismét felém. − A mátészalkai Esze Tamás Gimnázium másodéves növendékeként már bejártam Nyíregyházára a rajz tanszékre, hogy fejlesszem a tudásomat. Ám mindössze 18 diákot vettek fel, és a száznál is több jelentkezőből én nem kerültem közéjük.
Nincs lemondás a hangjában. A Mezőgazdasági Főiskolán szerzett végül diplomát, és megtalálta helyét a társadalmi munkamegosztásban. A tehetség, az igazi tehetség egyik legfontosabb ismérve, hogy utat talál magának a kibontakozásra. Kósa Attila nemhogy nem tette le az ecsetet, a festést ugyanott folytatta, ahol abba se hagyta.

− Még talán jobb is így, mert a művészvilágban több erőfeszítést kell tenni az érvényesülés, a megélhetés érdekében, időnként méltatlan módon − összegzem, amit a munkásságáról mesél.
− Én is így látom − mosolyog egyetértően. − A szülői házból hozott tapasztalatok és a tanult szakmám biztonságot ad. Sokáig magam is gazdálkodtam, ma már inkább csak a kis bogyós fajtagyüjteményemben lelem örömömet.
Teljesen elnavigálunk a termeléstől és a kereskedelemtől. Ismét a festménye felé fordulva elmondom neki, amit már akkor gondoltam, amikor a neten nézegettem a képeket.
− Olyan mozdulatokat gondolok az alkotás módjára, mintha egy kard hegyére kötözte volna az ecsetet. Lendületes ívekből kelnek életre ezek az ugyancsak lendületes ívben mozduló lánytestek.
− Mástól is hallottam már, hogy sajátságos az ecsetkezelésem. Én ilyen vagyok… Hadd tegyem hozzá, még a szakmában megszokott és használt különleges festőszerszámokat se nagyon használom.
− Végül is akad aki egyszerűen az ujját “alkalmazza”, vagy az ecset másik végét − gondolkodom hangosan.
Mielőtt elmerülnénk a módszertanban, kezembe veszem az asztalon heverő profi munkára is alkalmas Nikon fényképezőgépet. Érti a célzást.
− Igen, mondják a barátaim is, hogy az ecsetet felcseréltem objektívre. Nem cseréltem fel, egyszerűen arról van szó, hogy az objektívvel éppúgy megragadható a bennünket körülvevő világ és mindkettővel ábrázolható.
Kézbe vesz egy nagyalakú nyomatot. A háttérben esküvői jelenet elmosódott vonalakkal ifjú pár. Az előtérben nagyon is élesen egy mosolygó, mégis szomorú leányarc.
− Azelőtt egy hónappal halt meg a kedvese − kommentálja a felvételt.
Az első kép, amely megállásra késztet, elgondolkodtatóan szomorú. Az összes többi − azok is, amelyeken ő maga van − vidám, dinamikus, adrenalintól fűtött mosolygós embereket ábrázol. Közöttük is a legfelszabadultabbak, amelyeken ketten kedvesével, a Mátészalkán kozmetikusként dolgozó Zemlényi Judittal néznek a lencsébe.

Mozgalmas színes életet él Kósa Attila a Holt-Szamos parti otthonában. Teszünk egy sétát a havas lucskos avarral borított parton. Beszél a következő nagy szenvedélyéről a motorozásról, a társaságról, amellyel útra kél, ha kinyílik az idő. Fiatalabb korának merészebb stílusáról, a mostanra lenyugodott  tempóról. Elnéz a messzi nádak felé, és magát is meglepi: tavaly nem pecáztam… A kert végén egy bő hektáros földdarabnál megtudom, hogy intenzív öntözött cseresznyéskertet tervez bele. Úgy előtör belőle a kertész, meg a kereskedő, mintha egész délután másról se beszéltünk volna. Állunk a csónakja mellett. Valahonnan az akác teteje felől, mint kis propeller ereszkedik alá egy levél. Röpte a vízben hangtalan pöttyenéssel ér véget. Apró hullámocskák hátán fényívek kelnek életre, mint odabenn, a falon függő kép delfinlányainak testén.

 (Északkeleti Almanach 29. kötet In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2013.)

Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése