Az angyalokkal hallgatja Máté Pétert…

Gyakran zenészek is voltak a jóbarátok halvacsoráján, ami csak fokozta a kiváló hangulatot

A Bőrgyárban ismerkedtek meg, ahol aztán közel három évtizedet dolgoztak együtt. Később, ha volt valami a pohárban, gyakran emlegették a közös munkahelyi kalandokat. Nyugdíjasként már bátran lehetett beszélni az egykori gyári titkokról: az elemelt bőrkesztyűkről, a mester szeszélyeiről, a szigorúan megtiltott, de gyakori pálinkázásokról.

Árpi és Karcsi barátok voltak. Fiatal korukban gyakran szerveztek közös kirándulásokat, ahonnan családtagjaik sem hiányoztak. Az asszonyok is jól egyeztek, a gyerekek szinte egyidősek voltak. Mindketten imádtak horgászni, ezért legtöbbször olyan helyekre utaztak, ahol elővehették a horgászbotokat. Többször jártak együtt a Duna Deltában, de a Felső-Maros mente gyors patakjaiban is szerettek pisztrángot, pért fogni. Később sokat emlegették, hogy azokban az években még nem volt olyan nagymértékű a vizek szennyezése, mint napjainkban, így tele voltak a folyóvizek hallal.

Nyugdíjazása után Árpi szülőfalujában vásárolt telket, ahová rövid idő alatt takaros házat varázsolt. A Bőrgyárban töltött éveket megelőzően kőművesként kereste kenyerét, ezért nem okozott különös nehézséget az építkezés. Karcsi is segített a teendőkben, tudta, hogy egy ideig ő is élvezni fogja a falusi ház kényelmét, barátja vendégszeretetét. Kezdetben több egykori kolléga utazott ki falura egy-egy hosszú hétvégére a szimpla Carpati mellett friss levegőt is szívni, megkóstolni az Árpi gyümölcspálinkáját. Árpi és Karcsi már hetekkel korábban hozzákezdtek a vacsora alapanyagának összegyűjtéséhez, tudniillik, ilyenkor rendszerint 9-10 személynek kellett halat sütni a főestén, amikor 3-4 szomszéd is meghívást kapott a mulatságra. Gyakran zenészek is voltak a halvacsorán, ami csak fokozta a kiváló hangulatot. Később el is nevezték a hajlékot Árpi-csárdának.

Közben öregedni kezdett a két jóbarát. Karcsi nyáron nagyon sok időt töltött Marossárpatakon. Továbbra is sokat horgásztak együtt, de a gyors hegyi patakokat a Marosra, Lucra cserélték. Amíg Árpi bácsi a kertben munkálkodott, Karcsi addig a háziasszony szerepét töltötte be: főzött, mosogatott, takarított. Ezekben az években költöztem én is a településre. Annak ellenére, hogy jóval fiatalabb voltak náluk, hamar összebarátkoztunk. Rendszerint csatlakoztam hozzájuk, ha horgászni mentek, mindig ott voltam a közös halvacsorákon.

Koránkelők voltak. Napkeltekor már halak ficánkoltak a parthoz rögzített dróthálóban. Nyáron tíz órakor már indultunk is haza, mert egyikük sem szerette a hőséget. Karcsi bácsi bekapcsolta az öreg Majak magnóját, aztán Máté Péter, Koncz Zsuzsa és Apostol slágerekre pucoltuk a halat. Ha kissé több sört fogyasztottunk a megszokottnál, előkerültek a mulatós számok is a 3+2 zenekar előadásában.

Egyszer egy közeli tóra mentünk éjszakai halászatra, egy nagyobb pikkelyes zsákmány reményében. Kora este érkeztünk, s a csomagtartóból hamar előkerült a szilvapálinka és a Silva sör. Sötétedéskor már énekelgettünk Karcsi bácsival. A botokat „fenékre” állítottuk be, s időnként meg kellett nézni, hogy nincs-e kapás. Felváltva ellenőriztük a botokat, amíg Karcsi bácsi meg nem adta magát. Csendesen beszélgettünk Árpi bácsival, amikor meghallottuk jajgatását. A sötétben félrelépett szegény, s egy kisebb gödör fölött találtuk siránkozva. Szerencsére nem történt komoly baj, a kocsi mellé visszaérve mély álomba merült. Másnap azzal bosszantottuk, hogy egyetlen gödör volt a közelben, s azt is megkereste, hogy kificamítsa a lábát…

Egy másik alkalommal, széttárt kezekkel találtam Karcsi bácsit az udvaron. „Megmondtam, Árpi, ez nem munka! Vizes fával nem lehet tüzelni! Ha nem kezded meg a jó minőségű farakást, nem főzök többet!” – panaszkodott köhécselve, miközben úgy áramlott ki a füst az ablakon, mintha tűz lett volna a konyhában.

Esténként nagy kártyacsatákat rendeztünk. Hármasban filkóztunk, papírra jegyezve a részeredményeket, amit a végén összegeztünk. Negyedik ember ritkán került, a másik szomszéd nem ismerte a játékot. Hideg sörben sosem volt hiány, a pálinkát mértékkel fogyasztottuk. Gyakran viccelődtünk, a két öreg nagyon szerette bosszantani egymást.

Gyorsan eljött az ősz, s ilyenkor tudtam, hogy rövidesen véget érnek a közös programok. Karcsi bácsi már szeptembertől nem járt ki a városból, november elején Árpi bácsi is rendszerint hazaköltözött feleségéhez. Mindig nagyon hiányoltam a két öreget, türelmetlenül várva, hogy újra kitavaszodjon.

Árpi bácsi egyszer szomorú hírt hozott: „Karcsi nagybeteg, azt hiszem vége neki.” – mondta szűkszavúan. Nem hittem, titokban reméltem, hogy felépül, és újra velünk lehet. De nem így történt. Amikor érszűkület miatt levágták a lábát, felkerestük. Nagyon el volt keseredve, éreztem, hogy nem akar tovább élni. Nem sokkal később, a temetésén búcsúztunk el tőle. Nyugodjon békében! Karcsi bácsi néhány éve már az angyalokkal hallgatja Máté Pétert…

Szerző: 2019. 10. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése