Tar Jánosné

A Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszt kitüntetettje,

Nyíregyháza

szszb 24 tk Tar Jánosné.jpgA műemlékkönyvtártól a legmodernebb számítástechnikai berendezésekig otthont nyújt az alapításának 2006–2007-es tanévben 2000. évfordulóját ünneplő Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium. A múlt örökségének megőrzése és a mai kor kívánalmaihoz igazítása, valamint az intézmény színvonalas vezetése adta az alapot ahhoz, hogy 2008. március 15-én a Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszttel tüntették ki Tarné Gyöngyikét. Hiller István szakminiszter gratulált a magas elismeréshez.

Az antik bútorral berendezett igazgatói szobában fellapozzuk a viharos magyar évszázadok és a gimnázium képzeletbeli történelemkönyvét. Mint Tar Jánosné utal a kezdetekre, az alapító okiratban megfogalmazott tézisekhez nyúltak vissza, amikor 1992-ben ismét az evangélikus egyház kebelére térhetett vissza az intézmény.

1806-ban azzal a céllal létesítették az iskolát, hogy a kor szellemének megfelelő tudományokra, a magyar nyelv őrzésére és ápolására, a keresztény erkölcs alapjaira, valamint a hit megélésére nevelje a tanuló ifjúságot. Ez utóbbi tétel ma tágabb értelmezésben használható, hisz nem csak a vallásos hitben nevelkedő gyermekek jelentkeznek ide. Az csak természetes, hogy a történelmi egyházakhoz kötődő szülők szívesen íratják ide gyermekeiket. A hit megélésével kapcsolatban az igazgatónő arról a meggyőződéséről beszél, hogy nem ellenőrzik a tanórákon kívüli egyházi rendezvények látogatását.

Az iskolában úgyis tanulnak hittant, reggeli ima indítja a napot, hétfőnként áhítat, a jeles ünnepeket liturgikus alkalmak keretében közösen köszöntik. Az evangélikus gyülekezetbe szinte „belenőnek” a Kossuthban érettségiző diákok.

Aki akarja, szervezett formában gyakorolhatja a hitéletet, akinek pedig a lelkében hagy maradandó nyomot az itt eltöltött négy-nyolc év, az élete végéig megőrzi az alma materban kapott kincseket. Ezt ékesen bizonyítja, hogy az idejáró diákok csendesebbek, nyugodtabbak, fegyelmezettebbek, tisztelettudóbbak a hasonló korúaknál. Észreveszik ezt a vendégek, az érettségi elnökök.

Az eredményekben megtestesül a szülők partnersége, együttműködése. Apró, de nem elhanyagolható tény, hogy a kossuthos diákok nem viselnek testékszereket, tetoválást. Karakterüket formálja az itt megtapasztalt valóság, például az, hogy az elkövetett diákcsíny vagy súlyosabb megítélés alá eső cselekedet beismerése és a bocsánatkérés után a megbocsátás sem várat magára. Itt nem a felnőttek gyengesége jelének tartják ezt, hanem egy újabb esélynek, tiszta lapnak a folytatáshoz. Ma, amikor a durvaság, az iskolán belüli erőszak, a tanárok és a diákok közt kölcsönösen előforduló atrocitások borzolják a kedélyeket, akkor az Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium mintha védőburkot vonna az intézménybe járók feje fölé.

Tavaly az intézmény tanulmányi átlaga 4 egész volt, mindezt 537 diák eredménye alapján számolták ki. A tantestületben 42 pedagógus, valamint 13 adminisztratív és technikai dolgozó munkálkodik a közös célok elérésén. A végzősök 70–80 százaléka jelentkezik egyetemre, főiskolára, 90 százalékuk sikerrel.

Tarné Gyöngyike a Luther Márton Kollégium igazgatójaként és francia óraadó tanárként ismerkedett meg a Kossuth Gimnázium szellemiségével. Amikor megpályázta a nagy előd, Bánszki István igazgató úr nyugdíjazása nyomán megüresedő állást, számot vetett azzal, hogy a megye legrégebbi gimnáziumát irányítani bizonyára nem lesz egyszerű. Mint evangélikus vallású pedagógus, különösen idehúzta a szíve.

Az, hogy a „gyengébb” nemhez tartozik, empátiát, törődést, érzelmi beállítottságot jelentett pluszban. Családi háttere nyugodtsággal ajándékozta meg. Egyébként is azzal az isten áldotta tulajdonsággal vértezte fel a természet, hogy az otthoni gondokat otthon hagyja, a bentiekkel pedig az intézmény falai közt foglalkozik.

A kétszáz éves épületre ráfér egy alapos felújítás. Több helyre pályáznak a közel egymilliárd forintért. A kicsi, elavult tornaterem helyett csarnokra lenne szükség. A számítástechnika elterjedésével valamennyi tanulónak mielőbb el kell sajátítania ezt a tudást. A műemlékkönyvtárat már nyolcvan százalékban felújították. Az igazgatónő úgy látja, a kitűzött célhoz jó úton indultak el. A viharosan változó társadalmi körülmények közt mind a gyerekek, mind a szülők, mind a pedagógusok fogódzót keresnek úgy, mint ahogy a viharos tengeren minden szem a világítótornyot pásztázza.

A Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszt egyúttal óriási felelősséget ró az intézmény igazgatójára. Beszél még a részképesség-zavarokkal küzdő és a hallássérült diákokról, a sajátos nevelési igényű tanulókról. Hallottunk az elektronikus naplóról is, amelyet rajtuk kívül csak Békéscsabán használnak. Az út, amelyen járnak, hol göröngyös, hol egyenes, ám EMBER-ként végig kell rajta menni…

(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 24. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2008.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése