Rozinka Balázs

Iskolaigazgató,

Kisvárda

szszb_10-146_rozinka_balazs.jpgRozinka Balázs a kisvárdai Szent László Szakközépiskola igazgatója, és nem kisebb feladatra vállalkozott, minthogy az egykor jó nevű alma materből ismét olyan iskolát hoz létre, amely a diákokat a modern világban történő eligazodáshoz korszerű ismeretekkel ruházza fel, ugyanakkor a keresztény szellemiség jegyében teszi mindezt.

Ajakon született 1948. május 13-án. Édesapja, néhai Rozinka Balázs, a mezőgazdasági munkából tartotta el a családját. Édesanyja, Dolhai Anna, a háztartás és a gyermeknevelés gondjait vállalta magára. Testvére, dr. Poncsák Miklósné (Rozinka Katalin), középiskolai tanár, öccse, Rozinka Péter, mezőgazdasági vállalkozó. Felesége, lánykori nevén Móré Erika, magyar–orosz szakos általános iskolai tanár. Gyermekeik közül Beáta fogorvos Kisvárdán, az ő férje dr. Szakszon Péter belgyógyász, és féléves Eszter nevű gyermekük a nagyszülők kedvence. Edina lányuk a Budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetemre jár, másodéves.

Általános iskolai tanulmányait Ajakon, középiskolait Kisvárdán a Bessenyei György Gimnáziumban végezte. 1966-ban felvették a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem matematika–fizika szakára, és 1971-ben szerzett középiskolai tanári oklevelet. 1970-ben a vásárosnaményi gimnáziumban tanított mint gyakorlós. Egy év múlva a II. Rákóczi Ferenc Szakközép- és Szakiskolában tanított. 1985-ig munkaközösség-vezetőként, majd igazgatóhelyettesként tevékenykedett. Tanári munkájában elsősorban a tehetséggondozás terén ért el sikereket. Megyei továbbképzésen bemutató foglalkozásokat tartott. 1993-ban az osztályfőnökök és nevelési igazgatóhelyettesek körében az erkölcstan oktatásának középiskolai lehetőségeiről tartott előadást. Publikált országos szaklapban is. 1995-től az országos vizsgáztatási névjegyzékre felvett érettségi elnökként tevékenykedik.

1996-ban közoktatás-vezető szakon újabb diplomát szerzett a Kossuth Lajos Tudományegyetemen. 1997-ben tanügyi igazgatási szakértő lett. Szakértői megbízást kapott Nagykálló és Vásárosnamény teljes iskolahálózatának, valamint több község általános iskolájában a pedagógiai programok, helyi tantervek és az iskolák működésének vizsgálatára. Szakértői munkája során két református iskola (Hajdúböszörmény, Kisvárda) pedagógiai programjának bírálatában is részt vett.

A Római Katolikus Egyházközség munkáját képviselő-testületi tagként segíti. A „Kisvárdai Római Katolikus Alapítvány” titkáraként dolgozik a vallási, közösségi célok megvalósításáért. Részt vesz az egyházmegyei zsinat előkészítő munkájában. Még a szakközépiskolában dolgozott, amikor már tevékeny részt vállalt volt a Szent László Egyházi Gimnázium és Szakközépiskola iskolaszéki munkájából. Lényegében azért pályázta meg az igazgatói állást, mert vallási neveltetéséből adódóan értékrendjét, valamint szakmai, vezetői tapasztalatait ebben az iskolában kívánta hasznosítani.

1992-ben nevezték ki itt igazgatónak, és az intézmény újból felvette Szent László nevét. Jelenleg 52 tanár alkotja a tantestületet, 31-en látják el a technikai és adminisztratív feladatokat. A 830 diák mellett a 100 kisgyermekkel foglalkozó óvoda is idetartozik. Rozinka Balázs modernizálta az óvodát is, a szülőkkel, cégekkel közösen kialakítottak egy tornaszobát. Mikulás-napra 6 számítógépet szerzett az óvodának, és valószínűleg országosan is egyedülálló, hogy a 3–6 évesek megismerkedhetnek a komputerrel intézményi keretek között. Játékos matematikai programokat állít nekik össze. Az óvodások már angolul tanulhatnak. Szervezett úszásoktatáson vehetnek részt. A pedagógusoknak – beleértve az óvónőket is – és a papoknak belső továbbképzésen németet, angolt és informatikát oktatnak.

A világbanki képzésre történő áttérés miatt az első tevékenysége az alapító okirat és a működési engedély módosíttatása volt.

Vezetői programjában kifejtette: míg régebben végrehajtó típusú vezetőkre volt szükség, ma a megváltozott társadalmi, gazdasági környezet hatására az iskola menedzselésére képes és alkalmas igazgatók irányítják az intézményeket.

Az igazgató elsősorban a vezetéssel foglalkozik, ugyanakkor munkatársainak pontos, meghatározott döntési jogköröket ad, és biztosítja ehhez az ezzel járó felelősséget. Úgy látja, hogy a vezetési folyamatban fontos az iskolai jövőkép megfogalmazása. Az egész folyamatot egy közös tényező hatja át, az állandó változás menedzselése. A menedzserszemléletről Rozinka Balázs azt tartja, hogy az oktatásra szánt pénzek jobb elosztása, a kisvárdai körzetben a középiskolák közt tapasztalható versenyhelyzet kiaknázása igen lényeges az intézmény megítélésének javításában.

 Az igazgató úr szabadidejében kertészkedik, régebben focizott, még az egyetemi válogatottban is játszott.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 10. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Szerző: 2018. 01. 17.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló