Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Petróczi Gábor
Gimnáziumi igazgató, közoktatási szakértő,
Kazincbarcika
Egyetemi tanulmányaimat a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem matematika–fizika szakán végeztem 1974 és 1979 között. Kezdő tanári éveimet Edelényben, az Izsó Miklós Gimnáziumban töltöttem, ahol hamar megismerkedtem a pedagóguspálya szépségeivel és nehézségeivel. Igen szoros közelségbe kerültem az iskolával, hiszen feleségemmel a földrajzszertárban laktunk. Szerencsére nagyon közel volt ehhez a fizikaszertár, ahol a lecsóvacsora főzése közben kiválóan lehetett fizikai kísérleteket végezni, s ezzel megszerezni az eredményes tanításhoz nélkülözhetetlen tanári gyakorlatot.
Középiskolai tanulmányaimat 1973-ban abban a középiskolában végeztem, amelynek 1994-től igazgatója vagyok. Úgy gondolom, hogy az azóta eltelt bő egy évtizedben a Ságvári Endre Gimnázium a megye legeredményesebb gimnáziumai közé fejlődött: az iskola keresett a középiskolába készülő korosztályban. A bejutó tanulók átlaga elérte a jeles szintet, az iskolában tanuló diákoké meghaladta a 4,1-et. Az eredményes munka bizonyítéka, hogy a felsőoktatásba felvett diákok számaránya a Ságvári Endre Gimnáziumból évek óta 90%-os, az érettségit C típusú nyelvvizsgával záró tanulók aránya pedig 67%-os. Első és legfontosabb feladatomnak a Ságvári Endre Gimnázium vezetői feladatainak színvonalas ellátását, az iskola folyamatos fejlődésének biztosítását tartom. Elvem az, hogy a pedagógusok – és így az iskola – akkor végezhetnek jó munkát, ha képesek magukat megfelelően pozícionálni az iskolát körbefogó oktatási környezetben. Ezért nagy hangsúlyt fektetek kollégáim képzésére, patronálom szakértői, szaktanácsadói, vizsgaelnöki feladatvállalásukat, hogy tágabb látókörben szemlélhessük iskolánkat, tanítványainkat. Kiváló munkatársakkal dolgozhatok, s ez elsőrangúan fontos számomra. Több mint egy évtizede közoktatási szakértői feladatokat is ellátok, sokan fordulnak hozzám az ország minden részéből ügyes-bajos kérdéseikkel és munkajogi problémáikkal. Erre büszke vagyok, de egyben sok energiámat emészti föl. Legfontosabbnak tanügy-igazgatási szakértői megbízatásaim között Szerencs város természettudományos oktatásának projektvezetését, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megye által fenntartott középiskolák tanügy-igazgatási vizsgálatának irányítását, Nyíregyháza város középiskoláinak átvilágítását tartom. Az Országos vizsgáztatói névjegyzéken szereplő pedagógusként rendszeresen vállalok érettségi elnöki feladatokat. Szakvizsgázott pedagógus, közoktatási vezető vagyok.
A Raabe Kiadó rendszeres szerzőjeként közel félszáz írásom a Korszerű Iskolavezetés, a Tanári LétKérdések és a Szónoklatok Nagykönyve Iskolaigazgatóknak c. kötetekben jelent és jelenik meg. Tagja vagyok a Raabe Kiadó szűk tanácsadói körének. Közel egy évtizede az egri Eszterházy Károly Főiskola Társadalom- és Neveléspszichológia tanszékének külsős tanáraként a legkülönbözőbb szakos pedagógus továbbképzésben részt vevő kollégáimat taníthatom, így órákat tartok Egerben, Veszprémben, Miskolcon, Salgótarjánban és más városokban. Azt hiszem, szeretik az előadásaimat, amelyeket prezentációs formában vezetek. Évek óta részt veszek a főiskolai hallgatók vizsgáztatásában, szigorlatoztatásában és a pedagógus szakvizsgázó kollégák államvizsgáztatásában. Úgy érzem, ennek köszönhetően sok tapasztalatot szereztem az iskolák, a közoktatási rendszer működtetésével kapcsolatban. A közoktatás szervezésével, tanügy-igazgatási kérdésekkel, aktuális témákkal kapcsolatban gyakran kérnek föl előadások megtartására. Külön megtiszteltetésnek tartom, hogy több éve meghívást kapok az Igazgatóhelyettesek Dunántúli Konferenciájára, ahol előadásokat tartok és szekciófoglalkozásokat vezetek. Vezetője vagyok a Kazincbarcika és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társulás vezetői munkaközösségének. Azon kevés vezető egyikének tartom magam, aki szereti a jogszabályokat és azok változását, mert folyamatos kihívást, alkalmazkodást és fejlesztési kényszert jelentenek számomra és a gimnázium számára. Naprakészen követem és néha megelőzni igyekszem az aktuális eseményeket. Még a munkámnál is fontosabb számomra a családom és a nyugodt magánéletem, úgy érzem elég időt tudok rájuk fordítani, mert munka után (többnyire) képes vagyok nemcsak fizikai értelemben „kilépni” az iskola falai közül. Feleségem szintén matematika–fizika szakos tanár, egy barcikai középiskolában tanít. Gyermekeim (akik szintén a Ságvári Gimnáziumban érettségiztek) felnőttek, fiam diplomás informatikus mérnök (diplomáját a Budapesti Műszaki Egyetemen szerezte), lányom a Rendőrtiszti Főiskola hallgatója. Szeretek sütni, főzni, ez valódi kikapcsolódást jelent számomra – és a családom is szereti!
Kedves Olvasó (ismerős, kolléga, tanítvány, szülő)! Ha kíváncsi az általam vezetett iskolára, keresse föl a www.sagvari-barcika.hu honlapot! Vagy látogasson meg a Ságvári Endre Gimnáziumban! Várom érdeklődő tisztelettel!
(Borsod-Abaúj-Zempléni Almanach 7. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2007.)
Hasonló
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése