Lászlóffy István

Kőfaragómester,

Nyíregyháza

szszb_06-56_laszloffy_istvan.jpgEgy férfi, és egy női arcmás néz velem szembe a márványburkolatú padlóról. Egy öregember ráncoktól barázdált arca, és egy fiatal lány üde tekintetű, derűs portréja. A két terrakotta szobor a ház egy rejtett zugából került elő, mert − ahogy a házigazda mondja − ezek a szobrok még csak próbálkozások.

Vajon hol húzható meg a törékeny határvonal művészet és tisztes iparosmunka között? Vajon van e ember, aki tévedhetetlenül eldöntheti, melyik az az alkotás amelyik kiállja az idő próbáját, és melyik nem? Ezek a kérdések ma még nem feszegetik a fiatal kőfaragómestert. Egyelőre sodorja magával az élet, a műhely, a segédek, a munka, és persze a család gondja.

Vannak mesterségek, melyek apáról fiúra szállnak. Ilyen a kőfaragószakma is. Általában. Mert Lászlóffy István véletlenül csöppent ebbe a világba.

− Nyíregyházán születtem 1959-ben − emlékezik a mester. − Ötéves voltam, amikor Szatmárcsekére költöztünk. Úgy nőttem fel, mint a legtöbb falusi gyerek, talán azzal a különbséggel, hogy nagyon szerettem rajzolni. Aztán ennek vége szakadt. Visszakerültem Nyíregyházára, ahol a Kossuth-gimnázium finommechanikai műszerész tagozatán lettem tanuló. Mikor befejeztem a középiskolát, ott álltam tanácstalanul… Mert állást, azt nem kaptam a szakmámban.

És ekkor jött a véletlen…

Patla József kőfaragómester ez időtájt keresett segédet. A fiatalember − bár eddig nem is igen hallott erről a foglalkozásról − úgy gondolta, megpróbálja.

Kezdetben más dolgom sem volt, mint betont keverni, köveket pakolni és mégis tetszett a munka. Úgy két-három hónap múlva vehettem először vésőt a kezembe. Segédként, pénz nélkül, nagy merészségnek tűnt saját műhelyről ábrándozni. A szakvizsgáig 1986-ban jutottam el, s még abban az évben iparos lettem. A mesterem műhelyét vittem tovább 1989-ig. Akkor bérbe vettem a várostól egy területet és megteremtettem a saját műhelyemet. Révbe értem a magánéletben is, házasságot kötöttem dr. Gebri Györgyivel. Feleségem gyógyszerész. Önálló otthont akartunk, ezért 1990-ben belevágtunk az építkezésbe. Aztán beköszöntött 1993. Megszületett a kislányunk, Viola. De, hogy ne legyen felhőtlen az örömünk, a műhelyünket szanálták.

Mit lehet egy ilyen helyzetben tenni? Ha összeszorított foggal is, de kezdeni kell mindent elölről.

− Szerencsés természetem van. Ha kudarc ér, rögtön kutatni kezdem a kivezető utat. Egy másik területen új műhelyt építettem. Sőt hamarosan bérbe vettem az időközben elhunyt mesterem telephelyét is. A kőfaragó munka nagyját sírkövek készítése jelenti. A hetvenes évek végén még a műkő volt a divat. Ha egy esztendőben megrendeltek két-három márvány síremléket, az már eseményszámba ment. Idővel változott az ízlés és gyarapodott a kínálat. Egyre többen keresnek kandallókat, ablakpárkányokat, lépcső- és padlóburkolatokat.

Ma már a világ minden részéről érkeznek a nemes anyagok. Csak gránitból negyven-ötven féle közül lehet választani. A fiatal mester büszke rá, hogy kínálatával − szakmájából egyetlenként − bemutatkozott az 1995-ös Kelet-Nyugat Expón.

− Tényleg igaz, hogy a köveknek lelkük van?

− Igaz. Minden kődarab titkot rejt. De ha leválasztjuk róla a felesleget, megmutatkozik a lényeg. Szerintem a kő csodálatos anyag. Szeretem a szépségét, s még azt is, hogy nem adja könnyen magát. Ha ki akarjuk bontani a benne rejlő formát, azért keményen meg kell dolgozni. Mindegyik kő más. Nem csak ránézésre, hanem mert eltérőek a tulajdonságaik is. Melyik a kedvencem? Talán a kubai zöld vagy a gyöngyházfényű, fehér ruskicai márvány. Pompája lenyűgöző, és előnye, hogy jól bírja a klímát. Ez nagyon fontos, mert a márvány érzékeny a környezeti hatásokra. Például a világhírű carrarai márvány − ebből alkotta Michelangelo a legszebb szobrait − annyira finom, hogy csak belső téri munkákra való. Életem egyik legszebb élménye volt közelről megcsodálni ezeket a szobrokat.

− Mire a legbüszkébb?

− Arra, hogy lehetőségem nyílt szobrászokkal is együttműködni. Például Sebestyén Sándorral a tarpai világháborús emlékművön. A kőoszlopokat, az oszlopfőket, és a boltívet én készítettem. A gulácsi emlékművön Nagy Lajos Imrével dolgoztam.

Voltak önálló munkáim is, mint a rozsályi gránitobeliszk, vagy a tiszacsegei világháborús emlékmű. Az én műhelyemben készült Petkes József festőművész feleségének síremléke, egy gazdagon díszített női kopjafa. Most a szajoli vonatszerencsétlenségben elhunyt fiatal szerelmesek, Csók Noémi és Márföldi Péter síremlékén dolgozom.

− Mik a további tervei?

− Szeretném továbbfejleszteni a műhelyt olyan szintre, hogy elmondhassam, az enyém a legjobb. Szeretném befejezni a házunkat, biztonságban tudni gyarapodó családunkat, hisz most várjuk második gyermekünk születését. És örülnék egy kis szabadidőnek, hogy komolyabban megpróbálkozhassak a szobrászkodással.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 6. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 1997.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése