Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Kovácsné Csuzda Judit
A Csenki Imre Művészeti Iskola igazgatója,
Püspökladány
A talpraesett, határozott kislány már gyermekkorában elhatározta, hogy zenét akar tanulni. Bár az apa fiút várt, hiszen a birtok körül elkelt volna még egy férfikéz, de mikor megszületett Judit, már a világ minden kincséért sem adta volna lányát.
Az Ózd melletti kis település, Uraj a nemes Csák ivadékok földje, ide várták, erre a csoda helyre, ahol a Csuzda tanya végében már hegyek magasodnak, az udvar hátuljában a fűzfa alatt forrás fakad, s kis patak is csörgedezik a birtokon. Az apai nagymama, nemes Csák Ilona családját a 1600-as évekre visszamenőleg mutatja a családfa. Ide születni azt jelentette, hogy csak a magad erejéből, becsületéből, csak a saját munkád által válj emberré. Az apa tartása, önérzete, önbecsülése, munkaszeretete az ötvenes években sem szűnt meg. A birtok gondozása mellett a kohászatban dolgozik – hegesztőként, nehéz fizikai munkásként kezdi, majd raktárvezetőként megy nyugdíjba. Nagyszívű ember – mondja róla lánya. 1951-ben megházasodik, a Csuzda birtokon él 3 nemzedék, s mint említettem, ide születik egy szem lányként Judit. Édesanyjától sok szeretetet kap, és megtanítja mindarra, amit egy lánygyermeknek tudnia kell.
– Szüleimnek jó érzékük volt ahhoz, hogy mi a szép, mi a jó, mi az arra érdemes, s nem csodálkoztak azon, hogy én már kicsi koromban kijelentettem, hogy zenét szeretnék tanulni, méghozzá zongorázni akarok. Hét kilométerre jár a zeneiskolába unokanővérével, aki csellózik. S mivel ilyen messzire nem járhat gyakorolni is, a szülők kiküszködték, s megvették a rövid bécsi zongorát. Közben a birtokon is elkél a segítség, fiú módjára megtanul minden munkát: kapál, gyomlál, ásózik, csépléskor a kazal tetején áll, és villával hányja a kévét a dobba. Az volt a nevelési elv, hogy mindent ki kell próbálni, mert akkor tud az ember különbséget tenni, hogy mi a jobb: zongorázni a hűvös szobában, vagy markot szedni a tűző napon?
A középiskola után egyértelmű volt a továbbtanulás, s mivel Debrecenben megépült a Zeneművészeti Főiskola, s a fagott-tanárát át akarták csábítani, ő is kérvényezte, hogy Debrecenben folytathassa tanulmányait. Így került a hegyvidéki lány az Alföldre, ahonnan már 1975-től – utolsó éves főiskolás korától – kijárt Püspökladányba tanítani. Kezdetben az összes szolfézsórát ő vitte, ami jó iskola volt, hiszen a főiskola elméleti képzése mellett megtanulta a praktikus gyakorlati tudnivalókat is. Püspökladányban az ő kezdeményezésére indult el a „zeneóvodás” zeneoktatás. Az akkori kisvárosi zeneiskola vezetője, Lavotta Kamilla bejárt a főiskolára, és onnan válogatta leendő tanárait, így esett, hogy már főiskolás korában elcsábította Csuzda Juditot. A diploma után megkapta kinevezését, s azóta a püspökladányi Zeneiskola tanára, majd fafúvós tanszakvezetője. A 80-as évek elején büszkeséggel töltötte el, hogy a megyében Debrecen után Püspökladányban volt a legnagyobb létszámú fagottos növendék. Néhányukkal annyira megkedveltette ezt a ritka és különleges hangszert, hogy hivatásul a zenei pályát választották. Ebben az évben már harminc éve, hogy kijár Debrecenből a megye szélén elhelyezkedő településre.
A tanítás mellett mindig szívesen játszott, játszik hangszerén különböző zenekarokban, a debreceni Lyra Szimfonikus Zenekarban, a Csokonai Színház zenés darabjaiban, a Karcagi Szimfonikusokkal, korábban a Szolnoki majd Nyíregyházi Szimfonikus Zenekarban. Az iskolában több évig igazgatóhelyettesként is dolgozott, és az elődje nyugdíjba vonulása óta pedig a Csenki Imre Művészeti Iskola igazgatója. Vezetése alatt vált komplexebbé az alapfokú művészetoktatás Püspökladányban, a zene- és táncoktatás mellett megvalósult a képző- és iparművészeti ágon belüli festészet, grafika, majd a kerámia tanszakok bevezetése. Nevéhez fűződik a jótékony célú Fars-hang nevezetű rendezvény meghonosítása és megszervezése, melyen mind a gyermekek, mind a zeneiskola tanárai nagy-nagy lelkesedéssel vesznek részt. A millennium évében a zeneiskola és a város iskolai kórusai, valamint debreceni főiskolás fiatalok segítségével előadták Selmeczy György–Szöts Géza Millenniumi ódáját. Kovácsné Csuzda Judit ötlete alapján vitték színre 2004-ben az iskola névadójának, Csenki Imrének A tücsök és a hangyák című meseoperáját. Lelkesedése határtalan, és ezt át tudja adni a tanítványainak és a kollégáinak is.
– Meggyőződésem, hogy az eredményes pedagógiai munka egyik legfontosabb feltétele a jó szellemű csapatmunka. Rendkívül fontosnak tartja, hogy a művészetoktatás minden eszközével hozzásegítse a gyerekeket és önmagukat ahhoz, hogy boldogabb emberekké váljanak. A zene szeretete hozta össze élete párjával, hiszen férje, Kovács János szintén muzsikus, sőt két gyermekük is belekóstolt a hangszeres zene ízébe, fiuk csak hobbiként, lányuk viszont szintén a zenei pályát választotta hivatásul.
(Hajdú-Bihari Almanach 5. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2005.)
Hasonló
Csontos Erzsébet
Kirzsa Imre
Keserűné Juhász Mária
Dobrossy Barnabás
Szabó Béla
Dr. Pintye Imre
Kissné Bogár Ildikó
Keserű László
Gulyás Lajos
Tóthné dr. Lovász Mária
Tőke Gyula
Dr. Molnár László
Antos József
Ráczné Fekete Ilona
Papp Lászlóné
Oborzilné Nagy Erna
Nyirkos Tibor
Magyari Lajos
Laskai Irén
Szilágyi Attila
Varázslat
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése