Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Kissné Bogár Ildikó
Iskolaigazgató,
Püspökladány
Alapvetően nyugodt természetű, higgadt alkatú fiatalasszony, nehéz kihozni a sodrából.
Meghitt családi légkörben igen elfoglalt férjével és harmadéves egri főiskolás fiával élik a sokat dolgozó, sikeres emberek mindennapi életét. Kilenc évig igazgatóhelyettese volt a sárréti középfokú iskolának. 2004 óta ő az igazgató.
Tetétlenen, egy kis Hajdú-Bihar megyei faluban nőtt fel. Az általános iskola után a Karacs Ferenc Gimnázium és Szakközépiskolában tanult szakmát, s ebben az alma materben meghatározó élmények érték. Tanárainak köszönheti, hogy felvételizett a főiskolára, mert neki eszébe sem jutott a továbbtanulás. Egyszer felhívták a figyelmét rá: vedd már észre, hogy okosabb vagy, mint a többi! Budapesten a Könnyűipari Műszaki Főiskola diákja lett, ahol a gólyabálon találkozott leendő férjével, aki a Tetétlen melletti Földesről érkezett tanulni a fővárosba. A két alföldi fiatal úgy gondolta, visszatér szülőföldjére, Sárrétre, ahova hívták is őket: Ildikót tanítani a „Karacsba”, vőlegényét, később élete párját az egyik termelőszövetkezetbe.
Huszonhat éve „jár” ebbe az iskolába. 1983 óta tanít. Elvégezte a mérnök-tanári szakot, s 28 évesen, 1990-ben műszaki igazgatóhelyettes lett. Ekkor nagyon sokat fejlődött szakmailag. Mint mondja, mindezt Nyirkos Tibor igazgató úrnak és Pénzes Lajos igazgatóhelyettes úrnak köszönheti –, akiket tanítómestereinek tart. Első perctől kezdve partnernek tekintették a fiatal kollégát, kikérték mindenről a véleményét. Láthatóan ők is örültek a friss, fiatalos szellemnek. Persze továbbra sem szakadt el a diákoktól, hiszen tanított is. A tanítás mellett a tanulásba úgy belejött, hogy nem tudta elképzelni az életét e nélkül. Ekkor végezte el az informatika szakot, majd ebből tanári diplomát is szerzett, és kiegészítette mindezt pedagógus szakvizsgával, így most négy diplomával rendelkezik, megelőzve ezzel korát, mely az élethosszig tartó tanulást hirdeti. Vallja, hogy ezzel a hétévenkénti diplomaszerzéssel megújította önmagát, megtapasztalta, milyen érzés a tanári asztal másik oldalán lenni, így jobban át tudja érezni a diákság problémáját. S hogy mennyit változott az iskola élete az ő diákévei óta? Sokat, mert elsősorban a tanulók családi háttere változott meg, s ezzel együtt anyagi helyzetük, ami befolyásolja az életüket. A nyolcvanas években négyszáz tanuló járt a Karacsba, ami egy ideális létszám volt, családias légkörű, emberközeli intézmény volt. Most szinte „nagyüzem”, hiszen ezerkettőszáztizenegy nappali szakos tanuló jár az iskolába, s négy épületben folyik az oktatás. A kistérségben kiemelt szerepet tölt be az intézmény, nem túl sokan mennek el, ezért is ilyen nagy a létszám. Minden középfokú oktatási formát tudnak ajánlani: a gimnáziumi osztályokban a tehetséggondozás, a továbbtanulásra való felkészítés folyik. A hatosztályos képzésükben kilencvennégy százalékos volt a továbbtanulási index. A diákok negyvenhárom százaléka egyetemre ment. Egyre több a szakközepesek közül is a továbbtanuló, és egyre több azok száma is, akik már a középiskolai évek alatt sikeres nyelvvizsgát tesznek. Az országos listán az előkelő tizenharmadik helyen szerepelnek. A szakiskolában a felzárkóztatással kell törődni, bár a tehetséges gyerekeket próbálják kiemelni, s különbözeti vizsgával áthelyezni a szakközépiskolai osztályokba.
A tantestület szívesen vesz részt különböző kísérletekben, nagyon sok pályázatot írnak. 2003-ban fejeződött be a világbanki projektjük. 2003-ban léptek be a szakiskolai fejlesztési programba. Ebben a tanévben (2004/2005) több mint harminckét millió forintot kaptak a mezőgazdasági gépész és a környezetvédelmi képzés tárgyi felszereltségének javítására, illetve az informatikai bázis gyarapítására. Pedagógusaik külföldi tanulmányutakon vesznek részt. Amiben nagyot léptek előre, az a környezetvédelmi képzés, a Nemzeti Szakképzési Intézet bázisiskolája lett a püspökladányi Karacs Ferenc Szakközépiskola. Elnyerték az ökoiskola címet.
Az iskola tantestülete mára szinte kicserélődött, viszont a maiak több mint fele itt érettségizett, és a hagyományokat ápolja. Minden karacsosnak a legszebb emlékei közé tartozik a kétévente megrendezett Karacs Ferenc Kulturális Napok.
A nyolcvanas évek közepe táján ellaposodni látszó hagyományt a tanárok sikeres produkciója mentette meg, s azóta is lelkesen kapcsolódnak be a rendezvénybe. Egy másik régi iskolai program, mellyel sokáig az országban egyedülállók voltak, az egész napos kirándulás. Fantasztikus élmény, mikor nyolc-tíz busszal vagy különvonattal elmennek egy idegen városba, ahol szinte minden utcán karacsos diákba lehet botlani.
Kissné Bogár Ildikó azt tartja a legfontosabbnak, hogy jól érezzék magukat mind a gyerekek, mind a dolgozók, s olyan útravalót kapjanak a tanulók, amit később bővíteni tudnak, s mindig képesek legyenek a megújulásra.
(Hajdú-Bihari Almanach 5. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2005.)
Hasonló
Csontos Erzsébet
Kirzsa Imre
Keserűné Juhász Mária
Dobrossy Barnabás
Szabó Béla
Dr. Pintye Imre
Kovácsné Csuzda Judit
Keserű László
Gulyás Lajos
Tóthné dr. Lovász Mária
Tőke Gyula
Dr. Molnár László
Antos József
Ráczné Fekete Ilona
Papp Lászlóné
Oborzilné Nagy Erna
Nyirkos Tibor
Magyari Lajos
Laskai Irén
Szilágyi Attila
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése